lördag 13 mars 2021

Slut på semestern dags för VO2 Max block 14 dagars booster program

Hela vintern har jag låtit bli att köra riktigt högintensivt. Endast ett par intervallpass på 4-5 månader. Desto mer strax under tröskel och det har givit en toppenbra aerob bas och på flera sätt nästan svårförståeligt bra gensvar med mångder av pers rekord både på 20:or och på utecykling där ett pass för 2 veckor sedan sticker ut med rejäl pb (i februari) både i fart och kraft på 8 mil Vikskolan - Almunge t o r på 1.54 med 42.5 fart och 322 w på Madonen. Kändes nästan som ett outlier resultat, bara att tacka och ta emot.

Samtidigt har jag känt att jag haft svårt att gå högt i intensitet / puls väldigt bra vridmoment på låga varv men inte mycket att komma med på höga varv och inte lyckats skrämma upp pulsen över 160 slag mer än någon enstaka gång (Max kanske 168 nu?).

Men nu har jag bestämt att köra ett hårdare block med intervaller 14 dagar i rad. Körde det här programmet för 3 år sedan med väldigt bra resultat och lyckades höja 5 min testet vid start 400 w till sluttestet 440 w. Något liknande nu vore ju toppen.

Igår gjorde jag starttestet efter en dryga 30 min lite stegrande intensitet först ett Åstrand test 6 min a 250 w 60 kadens som gav bra svar 118 snittpuls 121 högt i nivå med mina bästa tidigare sedan 20 min a 300 w snittpuls 137 följt av en stenhård 5 min som landade på 404 w med 151 snitt 161 som slutpuls.

Tirenno Adriatico som underhållning till träningen och väldigt kul att se vår Cellexir Ambassadör Topbias Ludvigsson så mycket i rutan i lång lång utbrytning.
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1krYKmLWWQXJ8OM0L3bWmrpfCntyvZcIkhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1tFamp_PFNyHArKXMu_jtLMaVzHStetaI

Idag var det dag 2 och det var ett ganska lätt pass med upp o nedvärmning 50 min och däremellan en 10 min 30/30 på 100% av VO 2 (testet 404 w ) och sen 50% i ”vilorna” ca 200 w. Kändes lätt så de hårda landade lite högre än 400 w. Men tanken med programmet är också att inte köra sig helt slut för att orka hela 14 dagars perioden. 

För den som blir lite sugen rekommenderar jag verkligen detta program det är korta pass under timmen och kommer garanterat ge ditt VO2 Max och syreupptag en rejäl boost.

Kör hårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar