onsdag 26 januari 2022

Cycling High på hård vinterdistans och givande insikter på TT bikefit

Underbara lyckokänslor och endorfiner som sprutade idag med en sån där härlig ”invincible” känsla. Like a fuc….  machine kunde ligga på bra och hårt hela vägen dryga 7 mil i det gråa blöta men syrerika januarivädret. Knappt det märktes att det satt dubbdäck på CX :en med 33.5 fart över 7 mil. Cykling när jag älskar den som mest.

Den årliga vita månad jag o Kajsa alltid har i januari har verkligen känts toppen i år. Har bara 2 dagar utan cykel och inte känt mig det minsta sliten någon gång, jo nu efter eftermiddagens hårdkörning sa Garmin vila 65 timmar. Men shut up Garmin säger jag. Det blir nog någon form av cykel imorgon med.  Strava fitness algoritmen har rusat upp nu i dec januari och är jäkligt sugen på att försöka trotsa ålderskonventioner och visa att 55 år trots allt är en alldeles lagom ålder för att kunna cykla fort.

Jag ska satsa på att bli snabbare på båda cyklarna inte minst TT bl.a genom att jobba på positionen på cykeln. En hel del rörlighets och flexibilitetsträning måste till, men blir väldigt stimulerande. Tror verkligen jag kan utveckla mig. Och det är nog en bra start att tro på, det kan man komma långt med.

Var häromdagen hos grymma bilefittern Iain Findlay på Painfreepower som hjälper mig till nästa nivå. Vi filmade och mätte med en massa sensorer och avancerade program för att se hur mycket min TT position försämras / ändras över 30 min med relativt stabil belastning. Vi körde på 275 w och jag försökte sitta så bra och still hela tiden. Rätt tufft ändå att försöka hålla huvud och rygg helt still och lågt och se framåt. Min självskattning var ändå efteråt att jag hade nailat det. Kändes rock solid på sadeln hela vägen tittade aldrig ner eller upp med huvudet. Men när svaren från kamerorna och datorprogrammen kom visade det sig att jag var utanför ideallinjen hela 35% och majoritet av de sista 10 min var utanför +-3 grader som var accepterad avvikelse.

Det här sätter fingret på hur avgörande förflyttning på cykeln blir övertid med allt mer tappad position när trötthet och monotona positioner skapar problem över tid. Går huvudet och ryggrad upp 4-5 grader och man gungar mycket gör det kraftig skillnad på fart. Och nu trodde jag ändå att det var bra. Under mina världsrekord i somras så kände jag verkligen hur jag tappade kraftigt sista 7-8 milen under 2 timmar då farten också gick ner flera kmh.

Finns väldigt mycket att jobba på här. Styrka i bål, mage höfter rygg o nacke samt flexibilitet måste bli WAY BETTER. Jag är ärligt talat ganska så kass på det här nu men kommer bli grymt stimulerande nu är jag dessutom skadefri vilket jag inte var på hela förra året med hamstrings vänster ben fäste i stjärt som gjorde ont i över ett år. Jag kommer troligen satsa på att slå ett nytt rekord och cykla 10 mil fortare än jag någonsin gjort och förhoppningsvis inte så många andra heller gjort i alla fall inte + 50 gubbar..

Its never too late👊😍
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1R-Ej1_yg4n7CSzEAPxzo53a7kiVJDHUyhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1rIYbfWZNNPm7ucO8puFqA1Sv5KuSuERehttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1iZ6VJN28qPvl7a4OvKYapWN5IDe1k-HLhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1dBt1Ppof6nFZiyY7mn1Uki7TUxs1OONr



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar