torsdag 6 september 2012

Ny cykel och träningsblogg

Hej! Här kommer jag skriva en del om min cykelsatsning med ambition mot Sverigetoppen i veteranklass. Jag är 45 år och relativ nybörjare inom cykelsporten. Började pendla till jobbet för ca 3 år sedan. Det ena gav det andra med ökad träningsmängd, några nya snabba cyklar och sen var man fast.

Gjorde debut i Vätternrundan 2011 som gick kanon med 7.53. Efter det så startade jag en hårdsatning som nu pågått ett drygt år. Gick med i en klubb CK 08, kom med i ett snabblag för Vättern 2012 Team Conti och ökade träningsmängden till ca 120 mil per månad (inkl pendling och vintertrainer). Utvecklingen och resultaten har varit över all förväntan. Vättern gick på 7.08 i år och de andra tävlingar jag kört har också gått bra. Ställde upp i Veteran SM i somras med en 7 plats på tempo och 3 på linje i H40. Blev uttagen i Veteranlandslaget H45 till NM, lite svårt att fatta men riktigt kul att få dra på sig en landslagströja i ett lopp som jag kom 8 i.

Kände att höstformen var så pass god att jag ville testa att köra i elitklass en gång så jag klassade om mig till elit i det kombinerade Svealands och Götalandsmästerskapen som gick för ett par veckor sedan. Tror jag var äldst i startfältet av ca 65 st men lyckades hänga med bra och slutade 21 i ett snabbt lopp över 11 mil med 42 i snittfart.

Det enda som inte gått bra i år vad gäller cyklingen är att jag upptäckte ett ljumskbråck under en träningsvecka på Mallorca i början av maj. Så segt och en hel del ont att träna och tävla med det hela sommaren. Fick det nu opererat förra veckan, så nu blir det träningsfritt en 5-6 veckor till. Efter det börjar nästa säsongs hårdsatsning. Kommer att köra Vättern med Team Conti även 2013, nu ska vi under 7 timmar. På tävlingsfronten så har jag inte riktigt bestämt mig om jag ska köra elit eller veteranklass. Lutar nog åt elit då jag tror utvecklingen blir bättre med den hårdare körning som är där. Vore lite kul att vara "äldst" i klungan bland alla junisar. Inser naturligtvis att det är en sak att hänga med en klunga och en annan att kunna göra skillnad i densamma. Men tror jag kan utvecklas några steg till och vill se hur bra jag kan bli?

Hur kan det gå så pass bra på så kort tid? Är en fråga jag ofta fått från bekanta etc. Träning träning träning är väl det snabba svaret. Vad var det Farbror Barbro sa? "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" Det sägs ju iofs att för att bli riktigt bra på något så krävs 10 000 timmar. Jag kanske tränar 500-600 timmar per år så i H65 blir jag svårslagen:-) I övrigt gissar jag att jag har en bra genuppsättning för cykel i kombination med ett bra psyke och vinnarskalle. Har gjort ett program på Sportsupportcenter under året och mätt upp syreupptagning och mjölksyrenivåer etc. Har ett VO2 max på dryga 70 som jag förstått är högt, inte minst för en 45 åring.

I övrigt bor jag i Sollentuna Landsnora med en fantastisk familj, fru och 3 döttrar 13,10 & 6 år. Är entreprenör och en av grundarna i SIP Nordic gruppen med verksamhet i 4 länder UK, USA Finland o Sverige så jag reser en hel del i jobbet. Vi jobbar inom finansbranschen (ingen lek i dessa tider) och hjälper en av världens större banker RBS med distribution av värdepapper. Annars brett sport och musikintresserad, varit mycket golf fram tills i år, där har jag inte tillräcklig talang, 7 i hcp så man klart konstatera att jag satsade på fel sport i 20 års åldern.

Blev ett långt första inlägg det här. Kommer fortsättningsvis skriva med cykelfokus samt kanske en del andra iaktagelser eller så.

Välkommen att följa mig i min cykelsatsning. Med vänlig hälsning, Jonas Bohr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar