tisdag 20 november 2012

Mitt livselixir hårdpromotas i TV

Nu börjar media få upp ögonen rejält för effekten av D Vitamin. Sen jag läste den utmärkta boken The Big Book of Endurance and Racing Training av Dr Phil Maffetone förra året har jag varit en lärjunge och predikat en hel del av innehållet till min omgivning. Huvudpoängen är "train slow to race hard" och att bygga upp en aerobisk bas av toppklass med volymen av träningen på MAF puls enligt formel 180-ålder i puls och hålla sig utan att gå över den. Effekten blir att du kan cykla, springa fortare och fortare med bibehållen medelpuls. Du blir starkare, snabbare och inte minst ditt immunförsvar o allmänhälsa blir fantastisk, inte varit sjuk en dag, inte ens förkyld på ett år.

I boken dedikeras ett helt kapitel om D Vitaminets förtjänster som en "naturlig steroid" mer som ett hormon än en vitamin. Började äta D Vitamin regelbundet för ett halvår sen och har sen dess tjatat om dess kraft till alla nära och kära så att apoteken börjat få brist. Ja nu på slutet har jag fått rejäl mediadraghjälp i min mission för folkhälsan. Idag var det inslag både på morgon TVi 4 an samt nu ikväll på Rapport. Vad är det då bra för? Det enkla svaret verkar vara det mesta, googla och utforska. Framför allt testa och se hur ni mår. Snabbare, friskare och starkare. Nu verkar det även som forskarna fattat att de mikrorekommendationer som livsmedelsverket rekar inte på långt när är "tillräckligt". De flesta apoteket tillskott innehåller 10 ug mikrogram i Maffetones bok talar man om ca 10 ggr den dosen som dagsintag för idrottare. Jag tar nu sen en månad 5000 enheter om dan vilket motsvarar 125 ug mikrogram. Dessa dunderpiller 12,5 x dosen på apotekets köpte jag på Life hälsokost. Kan ju förstås vara lite placebo inblandat också men allt tyder på att det finns stark korrelation mellan ökad performance och tillskott av D vitamin.

Annars fortsätter träningen bra, idag pendling 3.4 mil följt av 4 mil trainertempo i MAF fart förstås. Lycka till med träning, kost och välbefinnande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar