torsdag 3 september 2015

Avslutning Smackserien och Lindholmen tempo

Igår var det avslutning på Smackserien med Lindholmen tempo följt av fika, smörgås och utdelning av medaljer i alla klasser ungdom till H 75 för de 12 omgångar som ingår i Upplands Cup. Totalt är det 20 omgångar och onsdagkvällar från april till september som utgjort årets serie av de så bra träningstävlingarna. Jag vill passa på att rikta det största tack till alla som ideellt jobbar och hjälper till som funktionärer och ett ÄNNU större tack till Håkan Johnsson Smack som basar och sköter det mesta och dessutom är med och cyklar i stort sett varje gång. Ett under av logistik och grymt jobbat på alla sätt Håkan och ni andra eldsjälar som fixar det här till oss alla cyklister som kommer och cyklar, fikar och minglar efteråt allt till priset av 20 kr per gång. Det kan ju knappast ens kallas ideellt snarare än bit UNDER självkostnadspris.

I år har jag inte kört lika flitigt i serien som förra året. Har varit med i 8 omgångar mot 12 förra året. Bröt ju nyckelbenet på Mallorca i slutet av april och missade första månaderna. I linje har resultaten (inkluderat alla klasser) varit 4,6 och 2:a och i tempo 7,4,5,2,3. Totalt räckte det till 2:plats i H 40 klassen slagen av min klubkompis Hans Berggren med 1 poäng. Snyggt kört Hans! Upplands Cup resultat. Förra året tävlade jag i elitklassen och vann totalen. Nu 2 i H 40. Nästa år blir jag H 50 och med den trenden blir jag väl 3:a då i serien. Det går utför med gubben:-)


Det spöregnade större delen av dagen igår, trots det kom det 40 cyklister till start. Värmde upp med att cykla banan i regnställ och det kändes tyvärr rätt kasst både i ben och andning. Den fantastiska känslan från i söndags när jag var starkare och cyklade snabbare än någonsin var puts väck. Kanske passet dagen innan på Monarken (det första sen mars) satt i? Körde några intervaller med anaeroba inslag och det kan ta hårdare på ben än man tror trots kort tid. Men av med regnkläderna och iväg. Det slutade regna en stund precis vid start men började sen igen ute vid vändningen efter dryga 7 km. När det kändes så tungt på uppvärmningen så tog jag förstås i alldeles för mycket från start i fruktan att inte få någon fart alls så jag fick en dålig disposition på loppet och led ganska mycket på hemvägen. Det var lite bättre vind hem men kunde inte cykla snabbare trots det så både ut och in gick i samma fart. Det kändes aldrig lätt igår så med tanke på det är jag klart nöjd med farten 44,2 kmh även om jag både hoppats och trott på runt 45 fart innan. Det räckte till 3 plats med tiden 19.39. Snabbast var Gustav Dejert 19.15 och 2 Torbjörn Jansson 19.26. Resultat Smack Lindholmen (angivet 14 km i längd men banan var 14.4 så hastigheterna stämmer inte). 

Håkan Johnsson är på väg att dela ut Upplands Cup bucklan för bästa klubb 2015.
Till Torbjörn Jansson och klubbkamrater från CK UNI.

Hade tänkt cykla ett pass till idag med lite intervaller men jag tror jag hoppar det och hoppas att kroppen mår ännu bättre av en extra dag vila innan resdag imorgon med bil till Göteborg färja över till Fredrikshamn och sen vidare till Ålborg och VM äventyret i helgen. Rätt eller fel? Ibland avråds det med två vilodagar i rad så tätt inpå tävling men jag tycker min kropp brukar reagera ganska bra på några dagars vila och med ett lätt väckningspass på lördag hoppas jag att det all time high i ben och kropp på söndag. Vill inte ta risken att känna som jag gjorde under stor del av den långa GIH studien under våren med stenhårda intervaller 3 ggr per vecka som gjorde att jag sällan var tillräckligt återhämtad mellan passen. Nu har jag fått tre hårda korta pass söndag, tisdag och onsdag och hoppas att det med all volymträning innan taperingperioden blir klockrent. Imorgon åker vi.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar