söndag 28 februari 2016

17 snabba förkylda mil i 34-39 grader

Ja jäklar vilken pärs det blev av det här. Blev så extremt förkyld i fredags natt, ac:n kanske? Jag som inte varit förkyld på flera år och brukar skryta med att jag aldrig blir sjuk, får man sluta med nu. Det bara rinner från näsa och ögon hela tiden, helt igentäppt  och sov knappt något natten till igår söndag då jag skulle cykla en långtur med en snabbgrupp redan 06.50. Velade på natten om jag skulle ställa in men hade inte ont i halsen så jag klev upp och tänkte att jag vänder snabbt om det känns dåligt.

Det var ett stort gäng på ca 20 cyklister ledda av den stortyske Trilegenden Jurgen Zack som har sin träningsfirma Z Coaching här. JZ har bla haft cykelrekordet på IM Kona och gjort otroliga 4.14 i Roth när han gjorde tidernas 5 snabbaste IM på 7.51. Han är 50 nu men såg svårt tysk hård ut när vi rullade iväg på morgonen. Jag hade då ingen aning om vilken trilegend och uberbiker han var / är, men det är lite konstigt på något sätt, man ser ofta i en grupp tidigt på en runda utan att det går på vilka som kan cykla riktigt bra och det såg man verkligen på honom.

Vi skulle cykla 6 mil norrut innan fikastopp och glädjande kändes det lite bättre i huvudet när vi kom igång. Tryck och snor lättade lite och andningsvägar kändes helt ok och benen lätta. Det rullade på i ca 34-35 men jag höll mig några platser bak i ledet och det kändes nästan oförskämt lätt med 114 i snittpuls vid fikat efter 6 mil. Fina vägar och massor med cyklister i möte. På fiket var det minst 50 cyklister och man undrade nästan om man kommit till torget i Petra på Mallorca. Cykling verkar starkt på g här i Phuket också, kul att se.

Många törstiga och fikasugna cyklister och en svensk som promotar Haglöfs (Jonte & Petta, fakturan kommer på posten)

Efter stoppet gick jag fram i ledet och bidrog till farthållningen, pulsen upp lite men det kändes riktigt bra och det var verkligen fantastisk fin cykling i Phang Nga området. Runt kustlinjen där finns exceptionellt häftiga klippformationer och den klassiska "James Bond Island" (bilden) där de spelade in Roger Moores The Man With The Golden Gun på 70 talet. Något som varit och fortfarande är till stor nytta som dragplåster till turistnäringen. Vi brukar åka runt i regionen med båt nästan varje gång vi är i Phuket och ska göra det i morgon också, det är lika vackert varje gång.


Cyklingen var också väldigt vacker på mestadels fin fin asfalt och lite trafik. Enda orosmolnet är en massa hundar på och vid sidan av vägen genom småbyar. Men de är så vana vid trafik så de brukar oftast lufsa åt rätt håll när vi kommer. Vi kom in i en klättring, skulle visa sig dagens enda. Inte så lång, kanske tre minuter, men rätt brant 10-14%. Ett par av thaikillarna i gruppen och Jurgen tryckte på en stund och jag hängde på. Uppe vid krönet var jag andre man några meter efter en stark thaikille, hade 162 i puls där så riktigt stenhårt. En lucka ner till tre till och ytterligare en bra bit ner i backen kom gruppen som JZ fallit ned tillbaka till. Vi rullade på en 15-20 minuter utan att köra fort men gruppen bakom anslöt inte. Visade sig sen att thaikillarna som brukar vara med på söndagsturerna och kunde ritten hade missat någon avtagsväg och vi hade hamnat fel. När vi nådde den större vägen typ motorväg fast som går att cykla bra och säkert på i brett eget fält så hade vi cyklat nära 11 mil och det stod Phuket 75 på skylten. Bangtao där vi bor ligger lite närmare men det skulle ändå bli drygt 17 mil även om vi bara tog stora vägen hem. Så i värmen nu 35-38 grader var det ett enkelt val. Jag kände mig fortfarande bra även om jag blev lite rädd för att värmen skulle ta hårt sista 1.5 timmen hem.

Efter hårdkörning med långa stunder i fart över 40 tog vi ett drickastopp. Hade imponerats av thaikillen som var först över berget. Långa förningar i hög fart och verkade urstark. Vid stoppet tog han av sig handskarna och ja ni ser själva. Här snackar vi the mother of all cykelbränna och en kille som verkar träna en del och svara rätt bra på det..


Med hjälp av ett par treo, Vitargo och en resorb i drickaflaskan och några cola, och vatten på vägen hade jag en kanondag och kunde gå på hårt med långa förningar i hög fart även sista timmen. Den ena thaikillen släppte i det hårda tempot sista tre milen så vi var fyra mot slutet och när termometern på min Garmin visade 39.4 kände jag också att det skulle vara skönt att vara hemma om bara några kilometer. 


Fattar knappt vad jag gick på igår under cyklingen igår för nästan direkt efter cyklingen slog förkylningen till med full kraft och jag blev helsänkt och är fortfarande nu när jag skriver det här från solstolen vid Angsana poolen måndag strax innan lunchtid. Träning är inte att tänka på idag eller imorgon. Hade tänkt hyra (den faktiskt riktigt sköna) aluracern från Canyon på onsdag en sista gång innan vi åker vidare till Bangkok på torsdag. Hoppas jag hinner piggna till. Lite vila till här kanske kan hjälpa?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar