måndag 22 februari 2016

Laguna Holiday Club

Ligger på solstolen i skuggan med fötterna som sticker ut i solen på Angsana Resort Bangtao Beach Phuket. Två dagar in i semestern här och 13 kvar med 3 i Bangkok på vägen hem, pretty good feeling.

Vera kom precis till mig och sa "Pappa jag älskar verkligen Thailand och det här stället, maten, vädret hur fint vi bor och alla är så snälla". Ja så är det verkligen Vera. Vilken tur att vi gick med i Laguna Holiday Club för snart 10 år sedan när du bara var 1 år.

Det finns en del som känner mig som rätt impulsiv och ibland går besluten väl fort. Vilket medfört en och annan mindre bra affär genom åren. Inte minst när de gäller aktier.. och när vi plötsligt och lustigt hade köpt ett 20 årigt medlemsskap i LHC var det en och annan vän som skakade på huvudet och undrade om jag tappat det helt?

2007 var vi pp Bangtao Beach Phuket första gången med familjen. Vera var bara 1 år och det var ett hemskt jobbigt år med mycket sjukdomar och annat elände. Vi bodde på ett Ving hotell och hade tagit ett par dagars break från Bamseklubben och de svenska familjerna vid middagsbuffen för att ta in på ett finhotell, Dusit Laguna ett par dagar. Väl där var jag med på en visning av ett medlemskap i Laguna Holiday Club. Blev charmad och sugen och vips hade jag övertygat Kajsa att "det där borde vi vara med i". Ett prepaid 20 årigt medlemskap och access till någon av deras anläggningar runt om i Asien och boende i toppklass. Det är ett poängsystem och våra poäng räcker till ett par veckors topnotchboende på deras hotell eller privat villa varannat år. Lagunakedjan har en massa hotell i Asien Banyan Tree och Angsana Spa kedjan mm. I år bor vi i en kanonfin stor Private Pool Villa vid golfbanan.

Sara och Vera inviger poolen i lördags

Nu har Vera varit i Thailand 8 gånger i sitt 10 åriga liv och det har blivit en del av hennes dna, precis som för resten av oss i familjen. Så ibland blir som tur är de där impulsiva snabba besluten som både jag och Kajsa ibland lockas av helt rätt.

Lata varma dagar vid stranden och poolen framför oss.

En ny strandskyddslag har helt tagit bort all kommers och restauranger vid stränderna. Först saknade vi en del av favoritrestaurangerna men det ger ju en rätt fridfull känsla att gå i vattenlinjen på en ren strand och restauranger är ingen bristvara här nere.

Hästar ser man dock inte hela tiden på stranden, men fint när det galloperar en förbi.

Brukar bli en hel del gymträning med testcykel och lite roddmaskin också. Blev svårt besviken först när jag gick förbi gymmet i lördags och "min" Technogym cykel var borta. Hade tydligen gått sönder. Skit också hur ska jag nu överleva?

Men det löser sig nog rätt bra med träningsmöjligheter. Det fanns en bra cykel på hotellet bredvid jag kan köra på och så ska jag hyra cykel och cykla ute några dagar så det finns nog chans att svettas bort några Chang & Singha. Tog 10 minuter uppvärmning på reclinercykel igår. Kan nog fungera helt ok den med.
Alice kör också hårt. gymet

Efter det hade jag ställt in siktet på 5 km rodd i den fina Concept 2 maskinen, som jag förstått är för roddare vad Monarken är för oss cyklister. En jäkla fin maskin helt enkelt. Har en roddmaskin hemma av lite enklare modell som jag tränat på en del hemma nu sista månaden som uppvärmning inför denna och innan cykelpass. Har kört 10-15 min ganska lugnt då och då senaste månaden. Rodd och cykel fungerar som tur är bra med höften, gången är fortfarande värre även om det känns nu sista dagarna som en trend till bättring. Hoppas och tror värmen och massage vid stranden kommer hjälpa ytterligare.

För 2 år sedan när vi var här förra gången  lyckades jag komma precis under 20 minuter på 5 km vid sista passet har jag för mig. Tänkte nu att 22-23 minuter kanske blir ett lagom första passtempo. Blev därför glatt överaskad när jag kunde hålla 4 min per km tempo utan att riktigt gå stenhårt. Är väl ingen tid att skriva hem om i roddarkretsar, men en halt H50 cyklist som jag är helnöjd med det. Tappade några sekunder på sista km och kom in på 20.10 på 5 km. Ska bli kul att se om jag kan ta lite på det under veckorna här. Grym allroundträning roddmaskin. Nu är det dags att gå mot stranden för lunch. Sawadee!