lördag 26 november 2016

Ett flaggat KOM - En fin komplimang:-)

Tre dagar kvar av träningsveckan med Terrible Tuesday Thriathlon här på Thanyapura Sport Hotel Phuket. Haft 5 fina cykeldagar, ja 4 om jag ska vara ärlig för dagens intervaller a en dryg timme var jag rätt påverkad av en jobbig natt med dålig mage, helt urlakad idag men känner att krafterna börjar återkomma så smått efter en Pad Thai med sedvanlig Chang till.

Dagens intervallkompisar Mikael o Kristian innan avfärd idag

Innan magen strejkade igår kväll och natt fick jag ett par svårt fina träningspass. I förrgår 11.2 mil med Kristian och Håkan, egentligen var vi en stor grupp på ca 12 men Håkan fick punka efter bara en km så vi sa kör ni så kör vi ikapp. Vi jagade på norrut på motorvägen innan fastlandet. När vi efter drygt två mils jagande i hög fart fick korn på dem hade Simon släppt deras grupp och jag sa häng på hjulet här så tar vi tillbaks dig. Men han var beyond rescue och hade gått in i väggen och fick vända hemåt själv. Under tiden hade gruppen svängt vänster och ställt sig 150 m in och väntade osynligt från vägen där vi kom i hög fart. Man kan säga att de hade lite otur när de tänkte där i värmen och "gömde" sig för mig och Håkan som blåste förbi och undrade hur tusan kan de kunde hamnat utom synhåll så fort. Kristian såg oss dundra förbi och vände snabbt efter för att cykla ifatt oss och meddela att vi kört fel. Problemet för Kristian var att vi cyklade fort och var två så det tog 4 km i 40 fart innan trött framme vid nästa stad kunde ropa, NI HAR KÖRT FEL! Ja vid den tidpunkten hade vi förstått det så vi vände i rondellen och jagade tillbaka 4-5 km och hoppades att de skulle stå kvar. Men bara några hundra meter kvar kommer nästa missöda då är det min tur att få punka, va fan kom igen vilket skit det här blev. Snabb lagning som gick bra trots allt med kolsyrepatron och sen iväg igen. Vi höll mellan 35-40 i värmen och hade gjort så sedan start, en bra bit ifrån det lugna pass som var tänkt från början. Vi hade bra samarbete och alla tre var rätt pigga så vi fortsatte att trycka på för att komma ifatt ytterligare en gång. En mil till flyter på då punkar Håkan för andra gången. Hallå tre punkor på 90 minuter har bara varit med om en punktering tidigare i Thailand. Iväg igen mot det fik vi tänkt fika på. De kanske sitter kvar där? Men fiket som skulle ligga efter 55 km gjorde inte det så när vi förstod att vi måste tagit fel avtagsväg någonstans fikade vi själva och åkte hem igen. Nu när vi ändå kört hårt i värmen hela vägen gör vi väl det hem också blev någon slags tyst överenskommelse. Så när vi bra möra steg av cyklarn hemma hade vi cyklat 112 km med snitt 36.4 på tre man. Nice ride!

Fyller på vätska innan vi jagar hemåt 6 mil

Sen igår ytterligare en fantastisk cykeldag med Kristian Ek. Kristian är en grym löpare med 1.56 på Lidingöloppet i år. Han har inte cyklat så länge men är redan helvass så riktigt kul att cykla med. Vi cyklade dryga 9 mil igår på sceniska vackra vägar nästan helt utan trafik och med bra asfalt. Först körde vi mot Naithon Beach för stretchen med de fruktade tre väggliknande backarna med upp till 20% lutning som är mellan 3-500 m långa och ingår i tävlingsbanan för Challenge Laguna Phuket Triathlon. När vi kom in mot den första backen Naithon Hills sa jag åt Kristian nu kör vi och vi ökade farten så gott det gick in mot starten och sen bara borra ner huvet och maxa hela vägen upp. Kände att jag fick ett extremt tryck och behövde aldrig lägga i lättaste 39/25 växeln trots 18% snittlut tre hundra meter. Men de sista hundra meterarna var så sinnesjukt tunga men lyckades hålla farten bra. Kände intuitivt att det där segmentet ska bli kul att ladda upp på Strava i eftermiddag. Sen fortsatte vi i ett lite lugnare tempo i den andra "väggbackarna" även om de också var fruktansvärt tunga i hettan. Visade sen Kristian var vi brukar bo med familjen vid Laguna Phuket golfbanan och sen cyklade vi fortsatt ett par fina timmar till med en hård ansats i Ao Po backen där jag i våras fick ett KOM som jag sedan blivit av med ordentligt.

På väg mot Ao Po backen
Uppe på Ao Po Hill

Värmen hade börjat ta ut sin rätt och när vi kom tillbaka för vanlig lunchen på lilla thaihaket runt knuten på lunchen var det två nöjda killar.

Toppenrunda igår med Kristian Ek

När jag laddade upp rundan på Ibike och såg att peak power 1 minute var pers rekord så det sjöng om det med 681 w 9.45 w/ kg under en minut fattade jag att det där borde ju ge en bra tid på Strava segmentet. Inte bara en bra tid utan t om KOM med 9 sekunder. I en prestigebacke på tävlingsbanan med över 1000 reggade tider, nästan svårt att fatta för en gammal silverräv som mig. Svårt att fatta för någon annan också för imorse var mitt KOM bortttaget och någon hade flaggat det. Gick in på Strava idag och fick intyga att det var korrekt. Den händelsen är ju egentligen det mest smickrande att någon flaggar det som "osannolikt" för en 50 åring att cykla de 300 m med 18% snitt med över 20 kmh i snittfart. Det här nog mitt "bästa" KOM. Allting går och går det inte så går det ändå!