onsdag 23 augusti 2017

Fast after 50

Våren 2012 andra gången jag var med "klungan" till Mallorca och cyklade en vecka. Jag var rätt färsk i cyklingen och hade inte börjat tävla mer än några motionslopp och något Smack träningsrace. Jag hade haft en snabb utveckling och kände att jag redan hävdade mig hyggligt mot många som cyklat betydligt längre och någon månad senare skulle jag komma att vinna brons på VSM i linje H 40 i en av mina första riktiga tävlingar, men det visste jag ju inte då, kul sport det här cykling:-) . Jag blev riktigt fast i cyklingen och har varit så sedan dess.

Mallorca 2012

Sista cykeldagen 2012 på Mallorca hände av en slump något som jag jag ofta relaterar till mentalt och som fått mycket betydelse för mina tankebanor om vad som är möjligt att prestera på en cykel i takt med stigande ålder. Vi kom att cykla med Mannen från Mallorca. En gubbe på 64 år som hette Martin och kunde cykla fort vill jag lova.. Här kan du läsa mer om det:

Jag fortsatte träna hårt följande år. Starkt motiverad med att ta reda på min inneboende fråga till mig själv. Hur bra kan jag bli på cykling? Man säger att det tar många år att bli bra på cykel. Ja det gäller ju inte bara cykel utan det mesta annat här i livet också. Practice makes good! Ni vet 10 000 timmars reglen.. Cyklar man ca 500 timmar om året som jag gjort 2011-2017 skulle det ta 20 år att peaka. Kändes lite avlägset och lite mindre troligt att vara som bäst i 65 års åldern. Men jag trodde nog fortfarande jag kunde utvecklas lite mer av träning och invänjning av cykelteknik på plussidan än vad åldern tog ifrån mig i fysisk kapacitet på minussidan. Som flera av er vet har jag ju också grävt lite djupare i det här med åldrande processer och vad man kan göra åt det och bromsa processen i form av livstil med kost, träning och tillskott. Det är ju också därför jag nu tillsammans med några partners startat Cellexir.

Sakta men säkert visade sig min tes stämma. 2013 blev jag lite snabbare. 2014 ett steg till och tävlade i elitklass med några topp 10 placeringar i tuff nationell konkurrens. 2015 tog jag ytterligare ett litet steg i den fysiska trappan och presterade på hösten den snabbaste cykling jag gjort. 4 dagar efter vinst i swecupfinalen Anundsloppet och mitt sista lopp i H 40 blev det nattsvart. Efter att inte ens ha vurpat en endaste gång vare sig på träning eller tävling sedan jag började cykla 2010 drabbades jag av tre mycket allvarliga olyckor mellan våren 15 och våren 16. En massa benbrott, 1,5 års svårt haltande gång med värk och tuff rehab var en resa av tuffare slag. Men i år fick jag efter två operationer bort all metallskrot i kroppen och vips var jag nästan som fabriksny igen. Nu är jag helt återställd efter den brutna höften hösten 15 och kan t om springa igen om andan skulle falla på (det har den inte gjort än, men det kommer nog:-). Det enda problem jag har nu, troligen permanent, är i vänster axel med en bedövad känsla och sämre rörlighet. Men det priset och utfallet av 11 brutna ben och en punkterad lunga måste jag se som rena lottovinsten i relation till den smällen in i bergväggen på Mallorca våren 16 och hur illa det kunde gått.

Under våren efter de nya operationerna i år, fortsatt frisk och med bra träning så kände jag att trots att jag är inne på mitt 51 år att det kan finnas en möjlighet att bli lite snabbare. Det hade jag inte trott på året innan kan jag lova i värsta sviterna av olyckorna. Träningen inför tävlingscomebacken i början av i juni under Stockholmsveckan med 4 tävlingar gick lysande. Vi tränade hårt med Vättern SUB 7 gänget och jag kände "game on" under flera av de långa hårda passen. Känslan visade sig stämma och de kommande racen med bla seger i Nationaldagsloppet linje, dubbla silver på VSM, Vätternrundan på 6,52 gick toppen. Men jag var fortfarande inte i absolut fart eller prestation på den högsta nivå jämfört med tidigare år. Men veckorna efter Vättern och under träningen till VNM kom det. Jag slog mina personliga fartrekord på soloträning på alla sträckor. 2 mil med racer och 42,4 snitt. 10 mil solotempo med 42,1 snitt och 13 mil soloracer med 38,9 fart. Alla med start och mål runt Vikskolan i Väsby. Jag har tagit mer KOM än något tidigare år och har nu 89 de flesta av dem tagna Stockholm norrort där jag ju inte direkt är ensam och cyklar. Otroligt härlig känsla, och dessa kvitton, hur banala de än kan tyckas vara är för mig lika betydelsefulla som att vinna en tävling. Hur mycket jag än älskar att tävla så är min cykling väldigt mycket jag själv med mig själv och mot mig själv. Yes det gick, jag kunde fortfarande utvecklas, bli snabbare. Citius Altius Fortius. Fast after 50. På dagens incykling till jobbet fick jag efter 133 "efforts" på Strava en femetta i Strandvägsbacken. "Den vinner som är trägen den förlorar som ger upp" - Lars Winnerbäck Elden

Kraftdata från peak 20 sekunder i backen  imorse snittlut 7.33% fart 39.7 kmh 933 w snitt 1179 max.

Cyklingen 2012 med Mannen från Mallorca har legat där i bakhuvudet som mental referens hela tiden. Kunde Martin cykla så fort vid 64 så kan jag. Kan jag kan du osv. Oavsett din egen nivå eller område du vill förkovra eller förbättra dig i. Det är oftare mentala begränsningar och för dålig eller fel träning än fysiska begränsningar som gör oss långsammare eller stagnerande. Jag köpte en bok för några år sedan som heter just Fast after 50 av cykeltränarlegenden Joe Friel, finns mycket matnyttigt i den. Har skrivit mer om den och andra erfarenheter kring olika träningsmetoder och upplägg i det här inlägget från 2015. http://jblifecycling.blogspot.se/2015/11/mina-erfarenheter-av-olika.html

Fast after 50, kolla skylten:-)

Ett av de stora målen under senare år för mig var att försöka ta mig till Masters VM och konkurrera där året jag fyllde 50. Jag lyckades ta mig till VM i Danmark 2015 ett år för tidigt och som äldste årskull i 45 års klassen gjorde jag ett bra lopp men missade den stora första utbrytningen från det 250 man stora startfältet med cyklister bokstavligen från hela världen. Kom i mål 2:a av de som inte kom loss och på plats 22. Något som verkligen gav mersmak inför året efter då VM skulle gå i Australien och jag skulle vara yngst i H 50. Det här var mitt stora mål som jag kämpat mot flera år. Tyvärr satte bergväggen på mallis stopp för det och i år går VM kommande helg nu i Albi Frankrike och på något sätt har jag inte känt mig riktigt redo för det än mentalt. Det har däremot min gode cykelvän Torbjörn De Jager som åker dit i helgen. Jag håller tummarna och tror stenhårt på Tobbe. Vi kamperade ihop på Danmarks VM 2015 han var då första års H 50 och gjorde ett toppenlopp kom 5:a nära nära medaljerna. Något säger mig att Tobbe inte är i Albi som turist och jag skulle inte bli förvånad om han bättrar sin placering från 2015 och kommer hem med medalj. Tobbe är ett mästerligt exempel hur man kan prestera på sin toppnivå flera år efter 50 årsdagen. Hur han gör det? Inställning inställning motivation motivation träning träning förberedelser förberedelser. Precis som farbror Barbro sa: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. You go girl! Ända in i kaklet Tobbe!

Prispallen med Torbjörn i topp efter VSM linje i Gottne i somras.

Fast after 50 supplement https://cellexir.se/blogs/news  Varför inte testa du också nu har vi en kampanj med 50% första månad. Jag har tagit de här tillskotten nu i 2.5 år och tror de är en pusselbit i att jag nu kan prestera på min bästa nivå, aldrig är sjuk, skadad eller har ont någonstans. Med snabb återhämtning och energi till träning, livet i övrigt. Allt går och går det inte så går det ändå!