onsdag 25 oktober 2017

Njutbar regncykling & Biohack del 2 - Yoga

Förra veckan skrev jag om 16/ 8 och Bulletproof Coffee som biohack. Idag som del 2 i en liten serie av biohacks och träningsmodeller jag använder och testat med framgång slår jag här ett slag för Yoga. Jag började använda en app som heter Yoga Studio i januari i år efter tips från min blivande klubbkompis i CRT Stefan "Hulk" Ljungberg. Har använt den relativt frekvent sedan dess, ibland någon eller några veckors uppehåll men ofta använder jag den smidiga appen 2-3 ggr per vecka eller bara kör några av alla övningar man lärt sig som stretch / lätt styrka (eller kanske snarare försökt lära sig:-). Kommer aldrig ens i närheten av den rörlighet som instruktören i appen har och i många av övningarna känner jag mig mer som ett kylskåp, men lite bättre har det allt blivit. Step by step..

Det finns en massa olika program med tonvikt på rörlighet, balans eller styrka från 15 min till en timme. Jag brukar oftast köra 30 minuters program beginners eller intermediate kombinationsprogram. Tycker den har givit mig en massa fördelar. När man cyklar så mycket som jag gör så blir det väldigt ensidig träning och man blir lätt framriktad i kroppshållningen med böjd rygg, axlar och armar framåt. Inte optimalt på något sätt. Yogan hjälper mig med många kontrarörelser åt andra håll. Balans, grundstyrka och rölighet på ett grymt sätt. Yoga för mig är mer funktion än andning och sinnlighet även om jag känner mig mer avslappnad efteråt. Jag får mer energi, bättre hållning och rör mig bättre både på och av cykeln. Jag kan nu ligga lågt i raceställning utan problem i många timmar. I september körde jag Roslagstempot 13 mil tempocykel 3h 11 min nonstop i tempoställning. Sällan eller aldrig ont längre som jag ibland kunde få förr i nacke, eller rygg, eller problem med domnande händer. Jag tycker mig också märka att den så känsliga höftböjarmuskulaturen som jag haft så mycket problem av med obalans och avsaknad av kontakt har blivit bättre av Yogan. Här kan du läsa mer om höftböjarmuskeln och hur viktig den är http://healingthroughmovement.com/order-1/

Om du inte kommit igång med Yoga testa du också! Oerhört lätt och bra träningsform som man gör hur enkelt som helst med den här appen hemma eller var man än befinner sig och har 15-30 min över. På ett hotellrum någonstans i världen eller i skuggan på en badstrand i Thailand.

Igår kanske Yogan räddade mig från en halkolycka också. Det var asburt halt igår morse med massor av cykelolyckor. Två av mina kompisar råkade illa ut med vurpor varav en värre med en rejäl smäll och sjukhusbesök. Jag såg att det var blixthalt ute så jag stannade hemma en timme extra på morgonen och körde ett pass Yoga istället innan jag cyklade in till stan på racer. Då hade ishinnan smält men det var nog sista gången i år ute med racer. Idag blev det CX i spöregn och stark motvind in till stan.

Mina regnbyxor sprack i sömmen i stjärten imorse när jag stretchade lite så jag köpte ett par nya i stan som blev perfekta med den grymma Rapha / Paul Smith regnjackan jag köpte för många år sen i London men knappt använt (man är ju solskens cyklist:-)

Men ikväll trots mörker och mycket regn så var det faktiskt njutbart. Det kan jag lova, inte ofta jag känner så för mörk regnig höstcykling. Trots att den förväntade medvinden hem inte var där längre så var det skönt i regnet ikväll. Inte för kallt och var perfekt klädd. När jag kom på bron över E4:an vid Haga Norra och tittade ner på bilisterna i jättelånga köer, stressade på väg hem tänkte jag ”I’m on the winning team” och inte blev det sämre när jag lite skönt lagom ansträngd kommit hem och tog ett långt bubbelbad ute i spöregnet. Det är en svårslagen kontrast och som balsam för själen att koppla av i 39.5 gradigt bubblande vatten samtidigt som höstregnet vräker ner på huvudet.

Men det är klart. Den där stranden i Thailand börjar känns allt mer lockande..