måndag 2 oktober 2017

RR CK Uni lagtempo - ”Inte så bra kört. Skärp dig pappa!"

SCK / CRT CK UNI Lagtempo efter målgång


I slutet av varv två av tre på det 64 km långa 4 manna lagtempot är det en 8 km lång raka. Det är ganska kraftig motvind hela öppna långa vägen mot varvning. Jag känner mig nästan oförskämt stark i både i huvud och ben efter drygt halva loppet. Vi är nu sedan första varvningen nere på tre man. När jag går fram i en förning inför en lång slakmota i den tuffa vinden är det två lag strax framför. Jag får närmast en både fysisk och psykisk Lidnersk knäpp en känsla av osårbarhet och total förmåga. Jag bara trycker stenhårt i nära två minuter i front. Susar snabbt förbi de båda lagen. Tittar på hastighetsmätaren och wattmätaren 43 kmh i slakmotan och rejäl motvind. Vad är det som händer? +500 w det går upp över 600 w t om upp över w 700 en stund i slakmotan. Det borde inte gå men gör det ändå. Benen spinner jag blir trött men bara skönt trött i ett slags runners high med den där härliga känslan att jag vet att jag kommer återhämta mig snabbt igen i skydd bakom Leo Kaftanski och Stefan Kuhl efter förningen.

Bilden visar peak 1 minut där i motvinden och slakmotan 42.5 fart (vindjusterat 50,5) 587 w 8.27 w/kg


Der har gått fort hit vi har 43.7 i snittfart efter drygt halva loppet. Ett träningsrace på linjecykel som CK UNI mycket förtjänstfullt, mycket välordnat och generöst med mackor och fika efter anordnar. Det störst tack till Er. Det är många lag till start, över 20 st i den lite bistra ocg blåsiga höstdagen men stämningen är på topp. Vårt lag med min SCK kamrat Leo Kaftanski Stefan Ljungberg och Stefan Kuhl båda Cykloteket satte av i ryslig fart bort den första milen. Stefan Kuhl skickade mig den här bilden idag med kommentaren att de 3% som är under 150 i puls är fördröjningen av pulsen de första minuterna. Sedan var det max hela vägen. Grym krigarinsats Stefan.


Jag har aldrig tidigare cyklat med Leo men visste att han hade kapacitet a la extraordinär för att uttrycka sig försiktigt. Han har börjat tävla först i år och tävlat i 4 -5 linjelopp. De han inte vunnit solo efter långa soloutbrytningar som SM H 30 och Velothon seniorklass har någon klubbkamrat vunnit i spurt, hygglig debutsäsong:-). När han satte av i en lång lång förning i 50 fart på de lite småknixiga vägarna ut visserligen i medvind men ändå, tänkte jag. Vad är den här killen gjord av? Jag låg bakom honom och njöt av farten och styrkan han visade. Han ser så oerhört starkt och stabil ut på cykeln. Jag hade haft en toppenkänsla mentalt och i kroppen innan loppet med femettan på förra helgens Roslagstempo i bagaget och bra lätt träning med cykelpendling i veckan. Nu var det sista racet för året och det bara SKULLE bli bra. Det fanns inga andra alternativ i huvudet. Att då få se Leo in action och direkt visa vad som gäller kändes bara underbart. Pulsen upp ganska högt men mer av härlig ruskänsla. Idag kommer det gå fort. Stefan Ljungberg ropade ganska snabbt att vi måste sänka tempot lite då han redan var på rött och över 500 w långa stunder. Han låg bakom mig i rotation och fick inte så mycket skydd då han dels är så stor nära två meter och jag ligger väldigt lågt på cykeln. Vi hade nära 47 i snittfart efter ca 1 mil när vi svängde in på ett litet knixigare parti där farten gick ner lite. Wow vilken start.

Ute efter svängarna på den långa 8 km motvindsrakan in mot varvning. Leo trycker på i långa förningar, jag tar kortare men höjer farten något. I motlutet släpper Stefan och ger upp. Vi tvekar och velar lite hur vi ska göra men det känns alldeles för tidigt att lämna en så stark kille så vi väntar in och säger att lägg dig bakom i 10 min så hämtar du dig. In mot varvning alla med och varvet gick på 43.5. Farten går upp igen i nästa motlut jag trycker hårt, kanske lite för het. Stefan släpper igen och nu är det färdigcyklat. Surt både för honom och för oss men nu får vi köra på tre. Stefan visade wattdatan efter och den halvtimme han var med hade han 392 watt. Så ingen fikacykling direkt, hans nära 100 kg hittade inte mycket till lä i vinden.

Vi tappar glädjande ingen fart snarare höjer den marginellt. Leo fortsäter bomba på och jag tar också allt längre förningar. Stefan K går sedan minut 3 på rött men är jordens krigare och tar korta förningar men framförallt viker inte en millimeter från hjulen framför och tiden tas ju på tredje mannen. Hårdkörningen fortsätter in på sista varvet. Vi startade sist men har nu kört om väldigt många av lagen. Enormt insprirerande. Jag känner att det här kommer hålla. Måtte det nu bara inte bli punka eller nåt skit nu sista varvet hem. Blir lite nojig när jag kör över småstenar någon av de många små torkade jordklumpar eller annat i vägbanan men luften är kvar. Nedan är Ibike data sista 35 minuter med 43,9 i fart 347 w 4.89 w/kg / 389 npw 5.48 w /kg 152 i snittpuls 88% av max. Klart säsongsbästa vad gäller kraft. Fått upp kadensen rejält också här 98 i snitt.

Närmast en euforisk känsla på sista långa hårda motvindsbiten. Vi lyckas hålla 41,7 snitt där i den kraftiga motvinden och jag trycker på för fullt sista 10 minuter med 382 w / 447 npw. När Leo tar sina förningar runt 40 fart i stark motvind skriker jag lite adrenalinstinn "kör lite kortare förningar men snabbare". Stefan flämtar desperat NEJ för helvete. Ok då kör som du gör då tänker jag det blir nog bra ändå:-). En sista stenhård push och vi svänger in sista 150 meter mot målet. Spurtar upp jämsides och går över linjen på bredd. Vi stannar en bit bakom kramar om varandra och tackar för ett grymt jobb. Vilket toppenlopp vi kör de 64 km med 43.8 fart i i ganska tufft vind stundtals småknixig bana och bara 12 grader varmt. Tiden blir officiellt 1.27.37 vi är 53 sekunder före Bålsta som har ett starkt lag och 6.14 före Åstra Aros på 3 plats. Damklassen tar CK UNI på 1.46.52 starkt krigat. Efter oss bak på rulle har Valhalls starke elitåkare Matti Schaeffer kört. Hans lagkamrater kom aldrig och vi ville vara schyssta när han frågade om han kunde få ligga på rulle bakom oss som träning. Han sa efter att han fått ett bra träningspass med hela 270 w snitt 100% av tiden längst bak på rulle. Kul att kunna hjälpa till ett bra pass Matti:-)

Resultat CK UNI lagtempo


Total effektdata enligt nedan. Solklart den högsta effekt jag haft över nära 90 minuter med 324 w (4.56/ w/ kg) / 369 NPW (5,2 w / kg).


At det är så stor skillnad på Watt och NPW beror på den ganska extrema skillnad det blir i alla de stenhårda förningarna där jag har 9 st 1 minuters över eller nära 500 w och 7 st 30 sekunders över eller nära 600 w. På bilderna ser du att majoriten av dessa kom på mot slutet. Igår hade jag en toppendag med återhämtning som sällan eller aldrig förr en sämre dag skulle bara någon av de här förningarna dödat mig tämligen omgående.

Rullande 1 minuts kraft

Rullande 30 sekunders kraft

Igår var ett av de allra bästa och roligaste cykelloppen hittills sedan jag började cykla och träna hårt för 6-7 år sedan. Jag undrar om jag någon gång har presterat bättre eller känt mig så stark som sista timmen igår. Smått otrolig känsla när man ska fylla 51 om ett par månader. Att det fortfarande går att bli bättre. Its never too late! Smått surrealistiskt. En fantastiskt kul avslutning på en toppensäsong. Stort tack killar igår för en höjdarinsats tillsammans. Det var hur kul som helst. I min bok finns ingen roligare cykling än just lagtempo. Köra tillsammans som ett lag. Gå på stehårt, sen ner och hämta kraft. Heja och peppa varandra allt i en fart som verkligen kan bli något alldeles extra en bra dag tillsammans.

Vi hade sen en härlig kväll med familjen och tjejerna på Zan i Kista med rullbandssushi ett av våra favvoställen. Jag hade lagt ut Stravafilen på fb över loppet och glatt skrivit att det gick bra och att vi lyckades vinna. Många grattis och bra stämning. Men det som sedan utvecklades sig till kvällen verkliga garv i familjen och delvis i tråden på fb också var ett inlägg av en "farbror" som minsann tyckte att det var ganska dåligt kört och sådär fort körde han själv när det begav sig för ett 20 tal år sedan. Vi borde vara mycket snabbare på lagtempo skärpa oss och träna hårdare och bättre enligt farbrorn. Min komiska ådra gillar att försöka se det mesta ur ett humoristisk perspektiv. Så jag skrev ett svar med en smiley och tackade. Stor humor. Alice min älskade 18 åring, full med humor och ironi kunde inte låta bli att senare på kvällen lägga in ett svar i den nu ganska långa tråden med många kul vinklingar och skrev. "Jag håller med "farbrorn" inte så snabbt kört. Skärp dig pappa"!

Jag lovar bot och bättring farbrorn & Alice:-)

Peak Power supplement https://cellexir.se/






2 kommentarer: