fredag 29 september 2017

Det är jag som borde spotta på din bil inte du som skall spola på mig - Testosteron & lagtempo

En del av er har säkert sett senaste avsnittet av vetenskapens Värld som gick i måndags. Det handlade om bilism vs cyklism i Stockholm samt vardagsmotion och testosteron. Intressanta ämnen.

Jag har aldrig givit mig in i debatten om cyklisternas situation i storstadstrafiken trots att jag dagligen är den del av den med cykelpendling till stan de flesta dagar och en hel del tränande främst i Stockholm norrort. Är förstås lika drabbad som många andra av det otäcka klimatet mellan många bilister och cyklister. Försöker alltid undvika konfrontation även om det förstås händer både nu och då att man frustrerat slår ut med handen när man blir omkörd med 25 cm lucka mellan backspegel och mitt styre på en bred väg eller förnedrande blir nedspolad med spolarvätska. Men det är så många andra som gör sitt bästa för att sköta den debatten både från bilisternas och cyklisternas sida. Så jag har valt att låta bli. Tills nu. Men när jag såg inslaget med forskningstudien från GIH där de analyserat effekter av nuvarande trafiksituation med bilister och cyklister på väg in till stan och de konstaterar att över 100 000 bilister skulle kunna byta till cykel och ha mindre än 30 min in till jobbet. Det skulle ske en direkt dödsfallsminskning på 60-70 personer per år som en dirket hälsovinst av bytet. För att inte tala om minskade sjukvårdskostnader till enorma belopp och den stora miljövinst med minskat utsläpp som skulle ske.

I Köpenhamn har de en ratio av ca 40 % cyklister vs bilister. I Stockholm är den 8% skulle alla de 100 000 som har mindre än 30 min till jobbet med cykel byta så har vi 14% cykelpendlare. Det är fortfarande ingenting. Jag fattar ingenting? Jag begriper vekligen ingenting om hur jag då kan vara så hatad av så många bilister när vi är så få? Jag borde väl vara bilistens bästa vän? Tänk om jag inte smidig som en katt (nåja:-) höll mig på ytterkanten av vägen. Sällan eller aldrig i vägen för bilen som nu kommer en plats längre fram i sin bilkö. Tänk om jag OCKSÅ skulle sitta i bilen ta en plats till i kön och förgifta vår gemensamma luft och natur än mer. En lättstött irriterad pösmunk. Den tankebanan slår sällan den begåvningsreserv som tutar, skrämmer och spolar spolarvätska på oss cyklister. Alltså ni borde ju älska mig. Jag gör ju att ni får mer plats på vägen och kommer lite mindre långsamt till ert jobb. Vad är det som är så svårt att förstå? Do the math..

Det är jag som borde spotta på din bil för att du förstör min luft och skapar högre sjukvårdskostnader och skatter. För att du blir fet och får diabetes. Det är inte du som skall spola på mig. Det borde vara 40% cykelpendlare i Stockholm likt Köpenhamn inte 8%. Tror och hoppas politiker och samhällsdeabattörer tar tag i den här frågan ordentligt och spår en gyllene framtid för elcyklar.

https://www.svtplay.se/video/15285233/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-27-magasin-vardagsmotion?start=auto

Sista halvtimmen om testosteron var också intressant och stödjer den tes jag själv haft länge att sjukvården nog borde fundera på att supplementera äldre eller människor med symptom på för låga testosteron nivåer. Stora vinster för välfärd och välmående och ett mer kvalitativt liv sannolikt enligt forskarna. Jag skrev ett inlägg för en tid sedan om en vän som tar testosteron med närmast otroliga resultat hur det ser ut i Sverige idag att det blivit en vardaglig doping konsumtion på gym runtom i landet. Min vän är ingen cyklist eller tävlande i någon sport utan representerar nog ganska väl den mycket stora grupp av gymmotionärer som tar till doping får att snabbare nå sina mål eller för kicken att känna sig yngre, starkare, och enligt egen utsago må bättre. http://jblifecycling.blogspot.se/2017/09/10-kg-muskler-pa-5-manader-en-historia.html

Mitt inlägg drog till sig en hel del uppmärksamhet. Går det verkligen till så här? Ja det gör det. En journalist från Sveriges Radio ringde mig och ville göra en dokumentär på temat och intervjua min vän. Så nu är en dokumentär planerad. Återkommer när den är inspelad.

Har cykelpendlat varje dag denna vecka och ska snart cykla hem. Vi ska bara fira av en kollega med ett glas champagne först:-) Glädjande inga missöden på vägen med bilister denna vecka och formen känns fortsatt toppen. På söndag blir det säsongens sista kraftuttag och en av de roligaste utmaningarna på hela året. Jag ska köra en träningstävling som CK UNI gör i Uppsala. Ett lagtempo med linjecykel på 6 mil med 4 manna lag. Tiden tas på tredje man i mål. I mitt tycke den absolut roligaste cykelform som finns. Gå på i stenhård förning på en minut eller så. Knappt orka ta sig in på rulle i 45 kmh och "vila" i ett par tre minuter sen påt igen, igen och igen under 6 mil. Kommer bli en episk tömning. Vi har ett starkt lag med en SCK / CRT mix. Från SCK jag och Leo Kaftanski H 30 som börjat tävla i år och nästan vunnit varanda lopp han kört inkl linje SM i tempo kom han "bara" 2:a slagen med några få sekunder. Redan en av landets allra starkaste masterscyklister. Från CRT Stefan Ljungberg H 40, Hulken kallad av sina kompisar i CRT. En av landets starkaste spurtare och även åkstark som få och med 480 w och 20 minuter uppför Soria på Gran Canaria skäms ju inte heller för sig när man väger 95 kg rippad. Vi avslutar med "gammal är äldst" Stefan Kuhl H 55 en fantastiskt stark cyklist som dominerat sin klass stort i många år. SM vinnare linje i år och NM 2:a. Stefan blåste om mig på cykelbanan efter Järva Krog upp mot Haga slottet häromdagen. Han hade sån fart och såg inte att det var jag. Satte full fart efter för att hinna byta några ord. Kom ganska trött till slut ifatt långt upp i backen och mötte Stefans ganska oberörda leende och som alltid glada humör. Galet sprätt han har i benen. Its never too late!

Ser verkligen fram mot söndagens lopp och hoppas det kommer några ungdomar med elitlag att matcha mot. Anmäl ett lag ni med vetja. CK UNI lagtempo fb event

Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar