onsdag 27 september 2017

Vilken prestanda krävdes för att hänga med och eller göra skillnad i VM loppet herrar

Häromdagen skrev jag ett inlägg om att jag tyckte sändningen från Cykel VM var helt undermålig ur ett informationsperspektiv. Den var helt i avsaknad av fart och kraftdata som så ofta med cykelsändningar. Nu har Cycling Tips gjort jobbet och sammanställt en mycket intressant artikel om vad som krävdes för att hänga med i loppets olika delar. https://cyclingtips.com/2017/09/numbers-took-competitive-mens-worlds-road-race/



Tänk vad bra det blir när vi får den här datan live i sändningarna om något år. Den här typen av kompletterande information är framtiden för TV sänd cykel det är jag helt övertygad om. Det som sticker ut är som väntat framförallt sista två varven och sista gången i Salmon Hill när Alaphilippe i sitt försök att gå loss och även gör så (no wonder why:-) med 6% lutning en fart på 31.9 kmh i 2.49 uppför backen. 505 w 8.15 w/kg efter 26 mils cykelåkning. This guy is good!

Annars är det inte astronomiska siffror. Jag kan konstarera att en ganska bra tränad oldboy och silverpil som jag själv troligen skulle kunna åka med i utbrytningen de första 19 milen en bra dag och än mer troligt i klungan. Men det är de sista 5-6 milen som skiljer agnarna från vetet och framför allt de två sista varven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar