tisdag 30 januari 2018

Utmanande pendling - framsteg på rodd - Vit månad och det här med alkohol

Bra träning nu senaste dagarna cykelpendling igår i utmanande snöblandat regn i ganska bra tempo hem följt av 4 set tunga knäböj. Direkt på det 7.5 km rodd med min nya bästis Concept 2 i vinterstudion. Det var tredje passet på roddmaskinen på 4 dagar. Tror inte jag har fått till tekniken riktigt än men känner helt klart progress från gång till gång. Igår lugnare 7.5 km 31 min i 2.04 fart / 500 m med pulssnitt knappa 130 och 75% av max. Får jag till muskelvanan i överkroppen och kan få med benen lite mer så borde hygglig putsning kunna ske.Väldigt kul och stimulerande att vara nybörjare på något och kunna se se tydlig förbättring efter den input man gör. Det är ju inte lika lätt längre i cykel om man säger så.. Efter första passet med 5 km på 19.31som var en absolut tömning med 153 i snittpuls gick andra passet nästa lika fort sånär som på någon sekund men nu med 143 i snittpuls hela 10 slag lägre och en klart lättare känsla. Körde nu med 7 (lite tyngre) i dämping mot 5 första gången. Dock en kraftigt lutande pulskurva uppåt hela vägen till skillnad mot i cykel där pulskurvan är väsentligt rakare. Lär ju ha med grenspecifik vana att göra och borde kunna bättras när jag får lite mer roddvana. Sedan ny cykling imorse med bra sega ben, en ännu segare incykling på "tvättbräde" liknande snö / is långa delar av vägen till stan. De sopsaltade delarna med cykelbana är ju toppen men de andra vägarna? Oj vad jag ångrade att jag tog cykeln imorse.

Concept 2 en ny favorit i Vinterstudion

Nu över till ett annat lite mer kontroversiellt ämne nämligen alkohol.

Jag fattar inte vad dom pratar om, dom sägar jag har problem med alkohol? Jag har inga problem med alkohol. Jag älskar alkohol. Jag har snarare problem utan.. - Ett internskämt några kompisar emellan.

Jag och Kajsa har sedan några år en tradition med en vit januari, vilket nu snart passerat på ett faktiskt ganska behagligt sätt. Jag hade ett planerat brott för ett par veckor sedan för en fest med gamla skolkompisar från Västervik, jag är inte fundamentalist och hur skulle det sett ut när vi skulle ha återträff och själva festen var ju hela vårt DNA under ungdomsåren i gamla V vik. Nej grabbar sorry jag har vit månad men skål på er liksom..

Hur som det har känts väldigt bra i kroppen, speciellt på morgonen och förmiddagen på helger när man annars kan vara lite morgontrött. Kanske jag också kan känna en viss förnimmelse att träningen gått lite lättare / bättre. Nu är det inte så att jag är någon tung drinkare men jag gillar verkligen både vin, champagne och god öl. Mina dryckesvanor brukar vara att dela på en flaska vin med Kajsa till all god mat ca 3-4 gånger i veckan och sedan kanske en öl efter träning eller till matlagning. Ibland en avec till kaffet men gångerna jag dricker mer med bakfull som påföljd blir alltmer sällsynta. Till en del en naturlig funktion av att jag prioriterar hälsa, träning och idrottsprestation. Jag måste dock bekänna att det är få saker som är lika behagliga som en öl en stund efter bra träning följt av två glas bra vin till en härlig middag. Det är väl just det som gör alkoholen så förrädisk, det finns en massa goda saker förenat med den. Lyssnade på Filips och Fredriks pod för en tid sedan där de beskrev 0,8 promille och "4 öls nivån" som ett känslomässigt nirvana och det ligger nog något i det. Dessvärre också stora negativa konsekvenser för alla som inte klarar av sätta gränsen till en måttlig konsumtion. Jag är ju lite av en all in karaktär så på så sätt borde alkohol kunna vara riskabelt för mig att fastna i och det sägs att alla människor har sin potentiella breaking point när bägaren rinner över till en konsumtionsnivå som blir skadlig för sig själv omgivningen och samhället. Det händer inte mig säger alla. Jag har inte eller kommer aldrig få några problem med alkohol osv. Ändå var det   446 000 mellan 18-74 år som klassades som alkoholister eller beroende vid en stor enkätundersöking 2014. Systembolaget visar följande bild av svenska folkets dryckesvanor 2016. Sett till dessa siffror ligger lite över snittkomsumtionen.



Kajsa och jag pratade om det häromdagen nu över en alkoholfri fördrink att det är nog den sociala vanan att ta en drink, öl eller ett glas vin tillsammans lika mycket som just alkoholen i sig. Man vill ha något gott att sippa på tillsammans helt enkelt och då blir det av tradition alkohol. Det går ju egentligen lika bra med alkoholfria alternativ. (eller selleri:-) om man bara antsränger sig att söka rätt på goda alternativ. Vi har nu under januari t ex provat Richard Juhlins alkolfria bubbel några gånger http://www.viforaldrar.se/gravid/Test-Alkoholfritt gott tycker vi. Akoholfritt rödvin har vi också provat någon modell men inte hittat någon höjdare, finns det? Annars alkosvag öl finns ju massa sorter, olika sorters fruktmust osv så visst kan man hitta god dryck till all god mat även om bra vin känns svårslaget. Vad var det han sa Albert Engström? "Kräftor kräva dessa drycker".

 

Huruvida om alkohol ger någon begräsning eller försämring på fysisk kapacitet eller inte i måttlig mängd tvistar väl de lärde om. Min upplevelse och tro är att den påverkan är nog mycket marginell så länge man inte dricker så att det tydligt känns dagen efter. Men efter en vit månad nu så tror jag att jag kommer sikta på en lite mindre totalmängd alkohol ändå framöver. På något sätt så har allmän känslan varit lite extra bra den här månaden. Men det kanske bara är nyhetens behag. Ett litet glas kan väl adrig skada som Brasse sa:-)

Magnus & Brasse Bäst att ta sig ett glas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar