söndag 2 december 2018

Hårdkörning på Bosön "Velodromen"

Ett lysande träningspass i arla morgonstund med start redan kl 7 ute på Lidingö och innecykling på Bosöns 200 m löparbana. Vi var 9 cyklister som valde att cykla runt runt 8 x 8 min hårda intervaller med 2 min vila istället för sovmorgon. Tror ingen av oss ångrade sig efteråt. Det blev ett grymt bra pass. Tänk er det passet på en trainer eller Wattbike? Hade krävts en del pannben för att mäkta med på ett bra sätt. På "minivelodromen" är det däremot väldigt kul. Vi kan cykla varven upp mot 42-44 innan det blir farliga lutningar i kurvorna med ökad risk för att en pedal tar i på innern. Det blir en härlig fartkänsla och framförallt är det väldigt kul att cykla på sin racer med andra likasinnade och duktiga cyklister. Man får ha bra koncentration för att cykla säkert med positionen och med växlingarna i dragjobbet. Varven i spets kräver hög effekt och sen när man går upp på bana 2 för växling ska man komma ner igen och in på sista hjulet så smärtfritt som möjligt. Börjar man bli trött eller dragit lite hårt ett varv eller två kan det bita i rätt bra när man ska in på hjul igen innan det går lite lättare några varv igen i suget bakom. Vi var 5 som körde i en lite snabbare grupp. Jag Torbjörn De Jager, Krister Bergström, Pär Carling och Ricky Klingvall. Vi körde riktigt bra ihop och ingen av oss gick därifrån utan att ha tagit i ordentligt kan jag lova. Trodde att gårdagens hårdkörning på Wattbiken med 80 min och en avslutande hård tjuga nära max skulle drabba mig hårdare än det gjorde. Hade en bra känsla och kunde gå på med en lite ökande kraftkurva i intervallerna. Landade på 291w/298 npw snitt för de 8 intervallerna med snittpuls 146 (84%) max 159 Några föll ifrån då och då på intervall 5-8 och på sista hamnade jag själv de första 5-6 varven i hög fart och runt 350 w men oj det började ta ordentligt hårt där och när grabbarna närmade sig bakom var det tacksamt att snurra de sista 5 minuterna ihop igen. En toppenstart på dagen.

Trött och nöjd efter med två riktiga stormästare. Min klubbkamrat Torbjörn De Jager med mängder av Masters SM guld  och jag flankerar Krister Bergström världsmästare i Masters H 60 linje 2017 i Frankrike och brukar göra rent hus på de flesta Mastertävlingar. Som om inte det räckte är han 5 faldig världsmästare i segling i klassen 505 mellan 87-02. Världsmästare i två helt olika sporter. GALET. Snart 62 år och siktar på Vättern under 7 timmar igen. Its never too late!

Pär Carling stark idag verkar inte ha slarvat med träningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar