lördag 22 december 2018

You dont get older you just get faster

Tuff mental utmaning idag i Vinterstudion. Efter en "bakisdag" och ett långt julbord lunch på Gondolen sen drinkar på Sturehof följt av krogkväll så var inte träning så lockande igår. Men idag kändes det betydligt bättre så efter en 20 min uppvärmning siktade jag på ett tufft mål att hålla > 300 w i en timme på Wattbiken. För mig blir det 4.12 w / kg och förstod det skulle ta hårt men ett par ganska bra 20 min intervaller förra helgen med inte alltför hög ansträngning på 300 w gjorde ändå att jag kanske kunde utmana timmen tänkte jag. Har inte alls varit sugen på att gräva för djupt upp i ansträngningszonerna än på vinterssäongen och väntar till januari innan det blir några max intervaller i zon 5 men när det har svarat så här bra på MAF (maximum aerobic function träning i zon 2-4) sista tiden så är det ju bara att tacka och ta emot. "You dont get older you just get faster" eller nåt sånt tänker jag mig:-).

När jag värmde upp så tittade jag som så ofta på Vinterstudion. Extra kul idag Dr Mikael Mattsson var med som gäst och talade om formtoppning. Mikael är nog landets ledande forskare inom idrottsfysiologi, till vardags på Stanford Unversity i Californien. Han är också till minstora glädje Senior Advisor till Cellexir och har varit med och ta fram en formula för ökad prestation inom konditionsidrott efter en ide jag haft. Vi har testat den nu under hösten och tror vi har något riktigt bra på g. Men för att vara säkra på det så planerar vi att göra en stor dubbelblind studie på ett stort antal cyklister nu inom närmaste tiden. Ett långt maxtest på testcykel x 2. En gång med placebo och en gång med vår formula. Återkommer kanske snart med inbjudan till att vara försökskanin till intresserade. Jag hade idag tagit en dos av vår formula och var nu laddad för en hård timme. Vinterstudio tv sport i all ära men ska man slita hårt på hög effekt i en timme behövs hög bra musik och vad är då bättre än kungarnas kung The almighty Bruce? Hade inte sett den grymma livekonserten från Hyde Park den här säsongen så det blev en toppen pepp. Kändes mycket lätt första 20 min och var bara uppe på 145 slag och 141 i snitt efter första 20:an tryckte på lap för "andra perioden" av tre och även den gick bra utan att vare sig känslan eller pulsen drog iväg åt fel håll, Outlaw Pete hjälpte också till här en upptagning från just den konserten Outlaw Pete Hyde Park. Slutade andra 20:an på 151 i puls 86% av max efter 40 min a 301 w. In i sista blocket 3 perioden med fortsatt gott mod. Första 10 gick bra men nu börjar det ta lite värre. Inte van att köra så länge så hårt men hade ändå bra flow hela vägen och pulsen toppade aldrig högre än 155 vilket är precis under 90%. Totalen blev 301 w 4.12 w / kg (på alla tre 20:or). Snittpuls 147 85% av max (141,147 & 152). Jag tror det här är första gången jag kör en hel timme inne > 300 w och defintivt aldrig förr med en så pass kontrollerad känsla. Bra läge när vi går in i nästa år. 

You dont get older you just get faster! 


Idag släppte 4 Health med Anna Sparre en 15 min lång sammanfattning på svenska efter hennes intervju med Dr Marcus Gitterle De talade om mitokondrier och cellenergi i ett informativt samtal. Marcus är också han Senior Advisor till Cellexir och har gjort formulan i vår första produkt som nu tagit fart big time. Lyssna om vikten av att ha en bra mitokondrie och cellfunktion här: 4 Health mitokondrier & cellenergi

God Jul!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar