lördag 12 januari 2019

Hårdkörning på Wattbike

Första insatsen upp mot max på Wattbiken på hela innesäsongen blev det idag. Igår blev det första utepasset längre än pendlingen ca 40 min med 2.45 lugn distans. Är ingen större fan av att hålla på länge på vintern men skönt efteråt. Nej på vintern trivs jag bättre i min varma sköna Vinterstudio. Idag 20 min uppvärmning som kändes så bra att jag bestämde mig spontant för att ta första riktigt hårda tjugan för innesäsongen. Har bara "myst" under ett par månader på intensistet en bra bit från max och smärtnivåer. Tänker att den tiden kommer och en med en ännu starkare aerob bas blir summan bättre när jag lägger på anaeroba inslag med väldigt hård intensitet. Har också haft en stabil ökning även bara med zon 2-4 i kapacitet och vet att just den intensiteten  funkar bra för mig.

Men nu är det snart dags att köra igång ett intervallblock. Börjar nog ett 14 dagars program VO2 max booster om en vecka eller så. Men började idag med en 20:a nära max. Tänkte hålla 320 w men kändes så pass bra så det blev fort 330 som mål utan att gå helt in i väggen. Pulsen höll sig låg första 10 och även sista halvan gick det bra dock nu med stigande puls och slutade med 158 som toppnotering (91%) kändes lite jobbigare däremot än vad snittpulsen 149 (86%) kan ge sken av. Kraften blev 334 w 4.57 w / kg. Toppennöjd med det, speciellt med avsaknad av de stenhårda passen och blir ett bra riktmärke att testa mot efter 14 dagars VO2 träning.

Följde åter upp med en 5 k Concept 2 rodd på det men naturligt efter hård cykling så inte samma all in utan ett distanstempo precis under 20 min. Vansinnigt skön känsla efter det och ett långt bubbelbad med ett stort glas hembryggd Kombucha smaksatt med ingefära. Mycket gott & nyttigt https://kurera.se/darfor-ska-du-dricka-kombucha/

2 nya laddningar snart klara. Kolla hur scobysvampen växer i toppen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar