tisdag 19 februari 2019

Ute på vägen med cykel igen men man kan ju inte cykla jämnt..

Så idag tog jag bilen till Skärholmen och en firma där för att fixa stripning av lilla bilen för nya Cykellaget. Blev väl inte så tokigt, eller?

 Dragkroken för cykelstället på plats. Let the races begin..

Annars har jag efter några veckor helt utan utecykling i samband med skitvädret med snö och isgator länge fått till ganska mycket utecykling förra veckan med pendling alla dagar plus bra träningsturer fredag-söndag för totalt 40 mil förra veckan. Välbehövligt och skönt att komma igång lite ute igen. Man blir ju bra på det man tränar och det är lite lurigt det där. Jag har haft ath siffror på Wattbiken nu flera gånger på sistone 20 min intervaller och en timme bl.a (långtidseffekten av flerårigt Cellexir intag kickat in? :-). Då luras man lätt och tror när man kommer ut att nu jäklar kommer det gå undan. Men det är verkligen en helt annan grej, ute och innecykling. Har noterat det tydligt i varje säsongsskifte ut till in och vice versa tillbaka. När man kommer in på hösten från vägen till vinterstudion har jag ofta varit nära peak snabbhet och form ute. Men på trainer / Wattbike är man klart sämre än när man gick ut på våren? Då var man grym på Wattbike men långsam på vägen. Man kunde ju tro att det skulle överlappa bättre men helt klart så ligger det mycket i det "grenspecifika" och att man blir bra på det man tränar..

Efter en lugn långsam skön 10 milare i solen i lördags på Min vackraste norrortsrunda - Härlingeslingan

var vi på en 50 års fest på lördag kvällen. Min långa vita period på ca 40 dagar är över och jag drack några glas vin till den grymma middagen men tog det ändå ganska lugnt och i söndags var vädret ännu bättre på förmiddagen. Samma härliga sol men  nu var det helt vindstilla till skillnad från lördagen då det blåste kraftigt. Tog en 5 milare i snabbare tempo varav en hård 19 km intervall runt Fysingen. Säsongspremiär på ett varv jag tränar på väldigt ofta och som det tävlas på med tempocykel varje år i populära Smackserien (ganska snabba killa före på listan här..)


Givet 17 mil på två dagar innan så kändes det verkligen bra med 33.5 fart på varvet med CX dubbdäck och skärmar med bra tryck hela vägen i det underbara vädret. Men väldigt svårt att komma upp i puls. Snittade 141 i puls vilket bara är ca 82% av maxpuls men det kändes närmare 90% i ansträngning och jag försökte ligga på hela vägen. Gissar att det är en effekt av ganska mycket cykel dagarna innan och bra aerob nivå. Trodde det skulle vara fullt av cyklister på vägarna i helgen men såg knappt någon vare sig lördags eller söndags. Lite märkligt? Hallå alla cyklister ut på vägarna. Det är snart vår!

Och om några veckor så är kläderna här:-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar