söndag 26 januari 2020

Lågkadensträning det nya svarta? Bra vinterform med rekordfart på CX & dubb

Har hört från en del duktiga cyklister som upplever sig tagit ett kliv med hjälp av mycket lågkadens styrkeintervaller. När jag började cykla för 10 år sedan så hade jag en naturligt låg kadens. Många sa att ”så där kan du inte  trampa det går aldriin” som de värsta Örebroarna:-) men jag trampade på med låg kadens. Men varefter åren gick så har nog också min kadens gått uppåt en hel del. På korta tempolopp är jag nu runt 100 ofta men på landsväg lite längre solorunda racer oftast runt 80 ca.

Tänkte testa att köra en hel del sk styrkeintervaller nu under våren för att se om benen, kroppen svarar på lite annorlunda stimuli. I veckan som gick så körde jag några vändor på pendlingen till stan med 50/11 utväxling på min Trek Boone 7 CX med dubb. Man får bita i rejält i  uppförsluten och stå och bryta i motvind, men ger en bra känsla av lite mer helkroppsträning.

Idag cyklade jag lungt bort de 1.5 milen till starten av Fysingen Runt varvet på 19 km. Väl där dags för 2 varv det första enbart på 50/11 tyngsta växeln hela vägen och med ambition att lägga puls mellan zon 3-4. Kändes direkt bra i benen och växlade med att stå ganska mycket i de tyngre partierna där den starka vinden var mot och det gick uppför. Tungt förstås med 50/11 hela vägen men kände att det gick klart fortare än vad jag hade förväntat. Hade nästan svårt att tro på hastighetsmätaren och det  gav en härlig känsla att pumpa på med 50-60 uppför och runt 70-80 kadens på platten i de snabbare partierna.

Höll ju igen lite för att ha krafter kvar för ett hårdare varv med mer normal kadens och direkt på igen. Bra tryck fortsatt och pulsen upp mot 150 men där kunde jag inte riktigt förmå mig att ta det vidare in i zon 5 annat än korta stunder. Kroppen tyckte det gick bra och fort nog ändå och det var en fantastisk känsla. Mitt snabbaste vintervarv runt Fysingen var 33.2 för några veckor sen med CX o dubb innan och idag gjorde jag 34.6 på lågkadensintervallen på MAF puls 137 (80%) sen snabba 35.7 på varv nr 2 med 146 snittpuls och 85% av max.
Ruggigt nöjd med det och flera km fortare än vad jag någonsin ”vintercyklat” med dubbdäck. Nu är mina däck en säsong nötta så ganska mycket snabbare än när de är nya men ändå, känns mycket lovande inför fortsättningen. 
Jag må ha problem att hänga med de snabba på Zwift men på riktig cykling känner jag att jag går en bra vår till mötes:-)
Kör ni några lågkadens / styrkeintervaller? Testa!
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1OgTe5Z6G0Am4y1VnyMHcxVfustPF9J3mhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1S58ugQSma1obCo3pYiFHH2Bv3BI0uOKhhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=15aj8d4bmM4ZmC7O2_n2ecmkNb6HTf2-v

Snabb rackare idag..https://drive.google.com/uc?export=view&id=1VfdY4hfuThDBApUafPGIvYTS2U0wBxMc
Grym performance formula innan passet. Ni måste testa min ”dunderhonung”:-)https://drive.google.com/uc?export=view&id=1dBsWrE8-LOoepGM4gBvqPM0a1tyeEqZB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar