fredag 17 april 2020

Skräckcykling 8 mil tempo i iskall hård nordan

Nej fy fan det där passet var a hell of a ride. Prognosen sa 9 grader och ca 7 m/s nordvästlig vind. Jag tog bilen till Vikskolan som så många gånger förr för ett lite längre pass med tempocykeln. Men redan när jag skulle trampa iväg norrut mot Almunge så kände jag att oj vad kallt det var. Max 7 grader och iskall kraftig nordan till motvind betydligt värre än de 7 m/s som stod i prognosen och jag ångrade tämligen omgående att jag hade det djupa 80 mm framhjulet. Det var riktigt scary i mot / kantvinden. Inte minst när lastbilar dundrade förbi i många möten. Ja håll i styret och håll koncentrationen så kommer belöningen på hemvägen försökte jag tänka.

Men idag var det en riktigt rough ride, exceptionellt ogästvänligt och solen som fanns i prognosen syntes inte till alls. istället kom en snö / hagelskur, klassiskt aprilväder. Skönt när vändningen äntligen kom vid Almunge efter 4 mil, fart dit 37.5 trots 280 w så tufft i vinden. Nu gick det förstås mycket skönare hem i medvinden och ibland en jäkla fart men det var samtidigt många partier med sjuk sidvind och rent av läskigt. Kunde hålla samma kraft hem men det var till lite större ansträngning än jag både hoppats och trott. Jobbigare för hela kroppen när det blåser så mycket. Otroligt skönt att komma tillbaka hel till Vikskolan efter en hård slutspurt sista kilometerna. Men det där passet gör jag inte gärna om i sånt här väder.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1SAN3z_Kkpt8aeUhGBkKVacowV_C7Uvtu
Nu ska jag ut och bada bubbelpool, 40 grader och en öl. Känns ganska rättvist på nåt sätt.

Trevlig helg!

Bilden är från förra veckan hade varit skönare i den jackan än den tunna tempodräkt jag hade idag..

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1WRMP6WBsSkUM9TXL9Lx75mZuRejerIh9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar