söndag 31 maj 2020

TT Series by Cellexir Endurance & Aktivitus 81 k @44.9

I helgen är det andra racet i TT Serien över 4 helger. Bästa cykelpropagandan igår på Almungevägen från Väsby upp till Almunge t o r med massor av cyklister tror vi var runt 60 som körde igår och det blir säkert ett 20 tal till idag i solen, suveränt kul att så många är med och kör och igår var vi många som körde ca mellan 10-12 både cyklade om och mötte massor med cyklister. Toppenkul och peppande.

Efter en lite molnig och sval morgon så sprack det upp mer och mer och från 11 tiden var det mest sol. Jag var på parkeringen Vikskolan (helt full fanns inte en plats att ställa bilen på) strax efter 9 och gav mig iväg norrut vid 9.30. Träffade starka Dan Lidman och Petter Johansson som redan var klara och hade kört tidigt på morgonen. Dan körde även sträckan förra gången i höstas när vi anordnade en 80 k Challenge. Nu hade han nästan helt samma watt men körde 4 min långsammare igår på ändå respektabla 1.58 men han och Petter tyckte båda att det kändes väl trögt upp i motvinden. Jag hade som mål att försöka matcha min bästa tid på sträckan som var 1.50.34 med 43.9 fart men med infon från Dan o Petter så kändes det direkt ganska utmanande. Ja det blir som det blir tänkte jag och körde iväg. Ganska rejäl rak motvind hela vägen upp ca 5-6 m/s men jag kände tidigt när jag såg på mätaren att det ändå gick bra mycket fortare än jag vågat hoppats på. Kraften som planerad ca 300 w första 20 min men på något sätt verkade jag klyva vinden bättre än tidigare, vinden bet inte på mig så hårt. Jag har jobbat på positionen med stretching och det verkar som det börjar ge bra resultat med en "halare" position. TT cykling är ju positionen och aerodynamiken så otroligt viktig och inte ens det starkaste wattmonstret har en chans om han sitter dåligt på cykeln.

Man når Långhundrarondellen efter 26 km och jag hade givet kraftig motvind fin fina 41.5 dit och såg fram mot att få lite mer vindskydd sista milen in mot Almunge och därefter så väntade en härlig hemcykling med 4 mil medvind, då jäklar.. så humöret på topp och bara tugga på med att försöka hålla en låg låg position i motvinden. Första 3-4 km efter rondellen är mycket uppför men sista milen in mot Almunge kunde jag till min stora glädje öka farten mer än väntat och kom fram dit med starka 41.8 fart. Kraften var jag inte helt nöjd med den låg på 296 w i snitt efter en knapp timme men huvudsaken var ju att farten ändå var så pass hög. Så underbar känsla vid vändningen när det tuffaste är gjort och medvind väntar hela vägen hem. Körde om en handfull cyklister där sista milen upp och ett gäng till på vägen tillbaka ner mot rondellen. Alltid extra peppande mentalt att snabbt cykla förbi andra. Oj vad det gick där långa stunder med fart långt över 50 med 55/11 utväxling om man undrar varför har jag inte en tyngre växel? Jag var nära 6 min efter mitt persrekord vid vändning som Garmin hela tiden matchade mot men redan efter en knapp mil på hemvägen var det nere klart under 4 minuter kanske fanns en chans att nå det ändå? Det går fruktansvärt fort ner mot rondellen efter lite nedför och jag håller över 50 när jag ser några bilar komma in mot den. Nej det händer inte tänker jag sjuk otur väldigt liten sannolikhet att bli stoppad där men det är precis vad som händer och inte lite heller som andra bil kryper en tant in i rondellen och det blir så mycket missförstånd att jag får stanna helt då jag inte vågar lita på att hon har koll på mig och stannar om jag försöker köra framför henne. Igångdrag och förbannad tappade säkert 15-20 sekunder där men iväg igen och tänk positivt. Grym fart över de öppna fälten med fart i vinden på 55 km på platten en lång bit, kilometerna tickar på Garmin visar nu bara 1 minut skillnad och farten börjar närma sig 44 i snitt. Jag börjar förstå att jag kommer ta min gamla tid och jag kommer göra det stort. Håller kraften helt ok men är oförmögen att öka den, tappar någon watt i snitt men farten är hög och humöret bra. Jag går inte in i den värsta fysiska smärtan utan njuter av att ligga på ca 92% och se kilometerna rusa på. Nu är farten 44,5 kan jag t om nå upp mot 45 tänker jag, nja det är nog för kort kvar och sista 5 k är rätt kuperade. Men när jag skönt trött kommer ned i allén och ökar lite till i en slutspurt så slår klockan om från 44.8-44.9 som den stannar vid målgång på prick 1.48.00 för segment på 80.8 km.

Nöjd och glad i solen efter
https://drive.google.com/uc?export=view&id=14z6USUQTU7x_GM89LRXGG5ADHkFiC0f9

Wow helt galet hur tusan gick det här till? Jag förstår det knappt. Jag cyklade med 44.9 fart i tuff vind 81 km på en nivå jag aldrig varit i närheten av. 2.30 snabbare än mitt pr. Hemvägens 4 mil går med 48.6 snitt och nytt KOM. Blir nästan ännu mer förbryllad när jag ser ration fart / kraft jag har "bara" 292 w i snitt har haft klart över 300 w många gånger över 2 timmar men aldrig cyklat i närheten av så här snabbt. I w / kg blir det 4.05 en bra siffra på 2 timmar men sticker inte ut. Det gör däremot 44.9 fart på 4.05 w/kg så det pekar på bra aerodynamik och att jobbet med positionen gett utdelning samt troligen också bra disponering av fart / kraft vs vägen och topografin. Att cykla TT fort är ju så myycket mer än att bara trycka mycket kraft. Det är många i fältet i helgen som tar mig klart i absolut snittwatt. Körde som vanligt på långa tempopass med en camelbakpåse på magen. Favoriten saft / en Maurten 320 samt en dos Endurance en given vinnarkombo i alla väder. Tog för racets skull även en dos Endurance 15 min innan start för lite extra mental och fysisk laddning.

Så enormt tillfredsställande att få klara det här. Sett ur ett relativperspektiv så är det än bättre. Då nära nog alla vittnar om en särdeles tuff väg ut till vändning som tog mer än vad medvinden gav igen hem. På lördagen är jag 2.28 före min medarrangör Johan Hasselmark Altivitus som har dagens andra tid, ganska ofint av oss men vafan det får ni fatta vi har ju förstås satt upp serien så det ska gynna oss:-) Många starka cyklister och triatleter på tider mellan 1.51 - 2 timmar och att då göra det på 1.48 i min ålder känns nästan "nypa sig i armen" likt.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1-UGsAQ_I-LeL5TmbkDRT7D_YrjPHfBMihttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1ys5gJko2ofyTBiqCfhW2HYbg-OzkSt8Ohttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1FUUx95P0EnK1BFmkuKwTrYr8lH8ZLuck
Damlistan toppar starka Sara Andersson 
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1mKVO0wiigB089sJ3kqmHP7Remx7medzm
Edit 17.45 nyss nu i eftermiddags slog Magnus Fagerström till med makalösa 1.46.54 och blir med det helgens snabbaste. Outstanding prestation han hade KOM från höstens Challenge men bättrade det nu en halv minut till. Stort grattis! Och det var väl för väl att jag o Johan som arrangörer petades ner:-)

Dagens resultat så här långt vid 17.45

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1aElbpus7b0VyJNDlL_UgLnB53KahTp-9
Dagen var härlig så också eftermiddagen med sol och bad några after bike öl vid poolen följt av grym grillmiddag med familjen ute som avslutades på bästa "Michael Jordan" vis med en kubansk Romeo & Julieta och en bättre XO Cognac och Sonos högtalaren spelade godingar. Its a good life!

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1o92TfoEXC3PKXeBZtXPiLLAX_9MT2-TG



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar