tisdag 30 juni 2020

JB Testar - Ger skoskydd någon tidsvinst att tala om aerodynamiskt? Snart kommer hjälmtest

I min serie av oumbärliga tester för cykelnördar gällande utrustning gjorde jag häromdagen ett test för att se huruvida de enligt reklamen superaerodynamiska skoskydd med utlovade wattvinster om ca 7 w vs utan i verkliga livet skulle ge någon tidsvinst att tala om på en TT bana 19 km i form av min klassiska testbana Fysingen Runt i Stockholm norrort.

Jag la ut en fråga inna testet i fb gruppen Vi som älskar landsvägscykling med förutsättningarna och en gissningstävling om hur mycket som skulle skilja i tid på de två varven. Varv 1 med TT cykel jämn kraft 290 w med TT kläder och hjälm men utan skoskydd samt varv 2 med ett par Vitus "värstingsaeroskoskydd med påsydd aerostrumpa. På bara en dryg timme innan jag stängde gissningstävlingen kom nära 100 svar. Roligt att se engagemanget och spridning i alla gissningar allt från snabbare utan skokydd pga värmen (det var 28 grader) till vinst med skoskydd på upp mot 1 minut på 19 km, thats some serious gains om det skulle stämma..

Själv visste jag inte riktigt vad jag skulle tro men någonstans i intervallet 5-7 sekunder kanske. Så här blev varven. Varv 1 gick med 44,2 fart prick 290 w med bra och lätt känsla. Tiden blev 25.37. Bort till bilen på Vikskolan för att ta på skoksydden och sen ett varv till. Såg till att hålla samma tryck och även varv 2 kändes ganska lättcyklat Garmin visade 290 w när jag slog av den men på segmentet blev det 291 men försumbar skillnad. Svårt att säga exakt om vindar kan ändrats något och självklart så kommer även kraften och kroppspositionen oundvikligt att diffa något mellan varven men jag skulle ändå säga att jag efter 109 loggade Strava varv runt Fysingen är ganska stabil på att cykla det så likt som möjligt 2 varv på varandra.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1FBB2btu5SpoVxdacguUT8hRtjP924WByhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1MsgvSNT9eKDMf-hA8qjKyAWJEIO6vLZE

Varv 2 resultat, håll i er nu 25.35 nästan exakt samma resultat 2 sekunder snabbare. Det var betydligt mindre än jag hade gissat och min slutsats blir att det kanske inte är någon dealbreaker om du råkar glömma dem på en tävling.. Å andra sidan 2 sekunders marginal och mindre än så har avgjort många tävlingar och det är ju mycket i huvudet också att känna sig snabb. Jag kommer nog fortsatt att tävla i skoskydd men kanske lämnar dem på träning när det inte är dåligt väder eller kallt.
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1x34VqQGBW-2K_LE-e5NWFv2UmsXXvUGYhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=17NZjO5WTQ5709j0DLAD_-uD02b7j0ytr
Ofattbart nog hade hela 6 personer gissat helt rätt på sekunden och vann varsitt testpack 2 påsar Cellexir Endurance. Grattis till er! Jag har fått mycket feedback och önskemål kring nästa test och har nu redan planerat in det. Det blir ett hjälmtest på TT cykel av 4 olika hjälmar och typer. Linjehjälm standard, linjehjälm aero samt 2 olika sorters TT hjälmar. Tuff dag runt Fysingen alltså med 4 varv. Men det blir bra knappa halvtimmesintervaller och jag kommer nog köra dem på 290 eller 300 w beroende på känslan på första varvet. Mer om det inom kort.

Soon to be tested
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1t9BH1OtOnAPCZox5Hgvi5d8DqDY7DYUP

Har inte cyklat mycket racer på sistone annars så det var roligt värre att ta en söndagstur i morgonsolen med mina grymma teammates i Cellexir Cycling. Vi blev 6 st våra ubersnabba tjejer Sara Hedberg o Marlin Brown samt Torbjörn de Jager Stefan Kuhl Stefan Ljungberg och jag. Vi fick en magisk runda på dryga 10 mil i socialt prattempo med några sköna fartökningar sista två milen hem. Sagolikt vackert på vägarna mellan Gottröra och Närtuna där enorma fält med blålila linblommor gav en makalös inramning.
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1dwCjaLfl8VAxWnOqr9LyUlr2kZNpmqLH
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1GGFNPQyDJ8gskHCFUFpQ6brB-tOaPrE0

Sen igår så var det dags för en TT träning igen. Jag tog bilen till Karby för att göra två varv på Smacktempobanan 20 km där. En kul kuperad och lågt trafikerad väg där det kan gå vansinnigt fort på vissa sträckor. Men där det också är några partier med halvrasslig asfalt och sista kilometern innan vändning nästan oljegrus så ingen höjdare just den sträckan. Vändningen är också tuff för den kommer i nerförsbacke så man måste bromsa väldigt mycket till stopp och vända om sen långt uppför om man tappar verkligen all fart där. Det blåste en del kantvind båda hållen men kändes lite mer fördel hem även farten var ca lika ut och hem, tror den är snabbare ut helt enkelt och starten är en lång brant nerförsbacke som är rätt tung att avsluta uppför med.

Tanken var att köra ett uppvärmningsvarv a 270 w men som flera gånger förut på sistone så höjde jag intensiteten mer och mer när jag ändå såg att det gick så pass fort och liksom tappade bort intentionen av uppvärmning lite.. Hittade inte pulsbandet hemma så körde utan men det kändes klart bra varv 1 som efter hårda sista 5 k slutade på 309 w snitt 26.57 och fart 44.4 på segmentet. Det var så pass bra som 2 tid på segmentet. Många starka cyklister på listan så det kändes grymt. Velade med mig själv om jag skulle nöja mig för dagen och åka hem, men nej nu när jag var här så.. svepte flaskan jag hade med mig med en dos Endurance och 10 min senare iväg igen. Det var 30 sek upp till KOM som starke elitkillen Daniel Pinto satt när han var först i Smackracet 2019. Tufft tufft inte minst efter den "uppvärmningen" men på vägen ut fick jag ett riktigt bra flow och såg på mätaren att jag var 1 km snabbare ut till vändning med drygt 46 men som sagt i vändningen och sen uppför tappar man sjukt mycket och farten var nere under 45 innan den på de snabbare partierna började gå upp igen. Gick galet fort lätt utför i ett parti med kantmedvind upp mot 65 kmh och den grymt sköna 56 singelklinga jag bytt till fick jobba hårt även på 56 / 11. Jobbigt jobbigt men höll ihop det och orkade köra den tuffa uppförsbacken till målet med bra tryck hela vägen.

Visste inte vad det blev men förstod att det var tight med sekunderna. När jag laddade upp rundan så var det KOM med 4 sekunder och tid 26.23 fart 45.4 för jäkla kul att lyckas ta ett KOM till. Det andra på bara en dryg vecka på 2 olika SMACK banor efter Skokloster förra helgen och däremellan nå min "drömgräns " av 47 fart på Fysingen Runt. Det går bra nu med TT cyklingen kan man säga..
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1ZICbRBnt-r7MFB3_D_hIy7ctphPvCuzFhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1fJY84GXBAvTJ4S34ImBoz423HJ_FejuF
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1xAUgHrDOX7_vFUWr9JmXHR_XRj-goc-K

Nu pekar det mesta på att det blir Masters SM i tempo den 26 juli i Lekeryd utanför Jönköping på den sen förra året nya permanenta TT banan för SM. Det är tänkt att bara gå med ett varv nu 16 km på den väldigt tuffa banan med en rejäl stigning sen knixig knöglig väg "där uppe" innan en snabb avslutning mot målet. Ingen favoritbana för mig men gick ändå bra förra året två varv med silver i H 50 dock klart efter vår tempokung i klubben Niclas Näslund. I år är jag mycket bättre och har på pappret närmat mig rejält men det finns många starka gubbar. Hoppas jag kan behålla formen nu en månad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar