måndag 8 juni 2020

TT Series stage 3 130 k Roslagstempot - En BLÅSIG snabb historia SUB 3

I helgen gick 3 etappen av 4 i TT Series by Cellexir Endurance & Aktivitus. En Stravabaserad träningsserie med ökande distanser från 19 km första helgen för 2 veckor sedan till avslutande full IM distans 180 km nästa helg. Utmaningar som heter duga och denna helgen var det klassiska Roslagstempo banan på 130 k. Inget kul cykelväder i lördags och det var ett 20 tal som trotsade ostabilt väder. På söndagen var det fint väder men oj så blåsigt hela morgonen och förmiddagen. Vinden mojnade på seneftermiddagen så de sent startande hade lyckan att få lite medvind upp norr och sen betydligt lugnare hem. Jag och Kajsa skulle till Steam Hotel i Västerås på eftermiddag tidig kväll så jag behövde köra vid 10.30 för att hinna. Det blåste väldigt mycket nästan rak stark medvind upp till Almunge de första 4 milen för att sen bli sida med till Edsbro efter knappa 7 mil sen skulle det vara slut på det roliga och nu bli payback time på vägen hem med en vidrig stenhård motvind. Så nu gällde det att njuta av medvinden tänkte jag de första 4 milen upp till Almunge. Och njöt det gjorde jag, helt underbart att swischa fram i 50 snitt den första timmen. Hade 50,5 efter 26 km i Långhundrarondellen 49.9 i Almunge och hela 48,9 i Edsbro efter knappa 7 mil en nära på clean sweep med KOM hela vägen mellan Väsby - Edsbro tror det blev 11 st. Wow vilken grym känsla kroppen kändes bra och hade gått på ganska hårt med snittpuls 147. Jag hade nog hoppats på lite högre watt än de 285 snitt jag hade de första 7 milen men va fan att svänga mot Rimbo med nära 49 snitt med knappa halva sträckan kvar vore ju ganska förmätet att klaga på. Samtidigt snudd på skräckslagen vad tusan ska hända nu i en vägg av motvind kantvind i stort sett hela vägen hem. Och ja det var riktigt läskigt stundtals. Var tvungen att gå ut med händerna väldigt många gånger längst ut på handtagen då kastvindarna körde min cykel fram och tillbaka. Dischjul bak tycker jag aldrig blir problem men 80 mm Zipp fram då kan det ta tag rätt hårt när man ligger i TT ställning.

Humör dock fortfarande bra och visst tappade jag de två milen till Rimbo men samtidigt inte lika fatalt som jag hade befarat. Nådde Rimbo med 46,5 snitt men efter Rimbo var det tvärnit bort mot gamla Norrtäljevägen rätt in i sjuk vind. Jag kunde heller inte höja kraften utan tvärtom sakta dalade den någon watt här och någon watt där och fortsatt tungt blev det på gamla Norrtäljevägen upp mot Roslagsstoppet och snitt nu nere på 45. Samtidigt bara 3 mil kvar nu av 13 och vägen från Roslagsstoppet till Angarns Kyrka är 15 km och den kan jag utantill och vet att den går att cykla rätt fort även i tung vind och jag märkte att jag klockade in några 5:or strax över 40 fart ändå så jag började förstå att det här kan bara en punktering eller olycka stoppa ett kraftigt pers rekord. Mitt pr var på 3.07 med 41.5 i snitt och även efter långa tunga Vallentuna backen där väldigt mycket fart försvinner så hade jag 44.0 ner mot Väsbyvägen och bara en knapp mil hem. Den värsta motvinden byttes mot sida sista milen. Kraften fortsatte att vika lite till men jag var supernöjd och orkade inte mentalt spurta ur mig det allra sista då jag redan kände att tusan alltså jag kommer klara SUB 3 det trodde jag aldrig i den tokvinden. Slog av min Garmin enormt glad, tillfredsställd ja nästan euforisk på 2.58.39 på 130.38 km med 43.8 i snittfart på "bara" 274 watt 3.75 w / kg så om min wattmätare stämmer nu har jag nog lyckats vässa min aerodynamik ganska bra senaste tiden. Det är fart jag aldrig varit i närheten av med dessa watt, superkul. Lika roligt är det inte att watten är ca 20 lägre än vad jag klarade bara för en månad sedan med en full satsning och då varit stabil länge kring. Men det är klart hellre cyklar jag fortare med lägre kraft än tvärtom. Tiden på segmentet blev 2.57.39 pb med nära 10 minuter. WOW vad kul:-) Det var också första gången någon var under SUB 3 på banan tidigt på morgonen hade min medarrangör i TT Series Aktivitus urstarke multisportare Johan Hasselmark trampat in på fin fina 3.01.31 också han välförtjänt galet nöjd med sin insats. Johan berättade han han kramat ur precis allt sista timmen och när han stannade på cykelbanan efter så nöp båda benen och han ramlade omkull på marken bredvid cykeln och blev liggande i kramp i båda benen i flera minuter. Tömning kan man kalla det..

Lite sönderblåst men väldigt glad o nöjd över pb med 10 minuter
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1oT_eEg04ffjUTXZbFsSmtcmMbx5aVgWN
Med Adam Stenman
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1IyLh2E6vgtuZ9qtkRkVaqfa8QMKd77pE
På parkeringen efteråt när jag skulle åka hem efter lite snack med grymma triatleten Adam Stenman med fru som båda också kört klart samt Otto Björnberg Fredrikshof som också körde mycket starkt så kom mästaren från förra helgens 80 km Magnus Fagerström som nu skulle ut på eftermiddagen. Magnus gratulerade till en stark insats och det skulle förstås bli spännande att se hur han skulle behandla banan, (inte så milt sa min instinkt:-). Åkte hem badade lite åt lite och sen åkte Kajsa och jag till Västerås på eftermiddagen för en natt på fina Steam Hotel med 3 rätters lite goda viner och en lyxig frukost. Det kändes ju bara toppen och vi blev inte besvikna, riktigt god mat och dryck som satt som en smäck efter dagens batalj. Den där Irish Coffen kanske jag skulle låtit bli för hade svårt sen att sova inatt. eller också vara jag bara upprymd i kroppen efter urladdningen.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=19C6rpXMsq-EUXjSPgePkdyEJUp4GNZlFhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=12BNwrY9Unvw8z5RlGq-UxJ4cBfeyclMP
Roslagstempot i år nästan alla körde i helgen topp 5 samma på All time
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1e1iuTdgvdD3PEM0Q3Jwo4Twpv30XOHEO

Schysst Steam Hotel Västerås
https://drive.google.com/uc?export=view&id=11C5ONe1egtiUSVPa_yj-DaAAw4HvZKwc
Irish Coffe kändes som en god ide’ igår kväll
https://drive.google.com/uc?export=view&id=15wDbzDd0SERlF61mAZzJbaMjFF8yv4lF
Lyxig frukost imorse med bordservering som en positiv effekt av ”social distancing” där inte en buffefrukost funkar
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1NUa2YnOf0Uz1ABoomWoLWS0gHXnTBvWM

Hur gick det för Magnus då? Ja han är ett TT MONSTER och trampade runt på smått otroliga 2.53.43 med 44.7 i snittfart. Helt makalös prestation. Han slår mig med 1 kmh och nära 4 minuter. Han är 12 minuter före 4:e man av alla ca 60 som körde i helgen. Det säger lite om hans relativ tid. Grymt kul att det varit så många cyklister både tjejer och killar som kört och dito stort grattis Magnus och alla ni andra som genomförde denna prestation i vinden i helgen. Snabbaste tjej blev återigen tritjejen starka Natalie Rec som körde på 3.32.54.

Vinden la sig sig mer och mer på efter middagen och när jag tittar på Strava compare ser jag att med hjälp av starkare medvind upp är jag hela 2.26 före Magnus vid Edsbro sen vände han på steken rejält och krossar mig på hemvägen med över 6 minuter. Han håller också sin kraft bättre än vad jag gör. Förstås en del skillnad och lite sämre att köra i så stark vind sammantaget men jag hade aldrig matchat det ändå om vi startat samtidigt.

Här en bild från Strava med min runda vs Magnus.



Nu vilar jag ett par dagar och laddar batterierna för Grande Finale nästa helg med 180 k TT på en bana som bara är körd av mig än så länge när jag la den en kall dag med 6-7 grader i april hade då tiden 4.23 med 41 snitt kraft 275 w. Sett till de tre första racen i TT series som jag kommit 2:a i alla har jag tappat ca 1 kmh med varje förlängning av banan. 46,1 på 19 km 44.9 på 80 och nu 43.8 på 130 det skulle peka på ca knappa 43 kmh på 180 km. Det blir ett stentufft mål men inte helt omöjligt förstås beroende på väder och vind men just nu ser prognosen bra ut.

Hoppas det nu blir många cyklister som antar utmaningen om 180 k TT solo nästa helg. Det går lika bra att köra i racerklassen om ni saknar TT hoj och ska vi vara riktigt ärliga är det ju egentligen lite mesigt. Titta på triatleterna dom har simmat 3800 m innan sen drar dom en mara efter 18 mil cykel med 42 km löpning. Vad är då att bara cykla 18 mil? Just det en barnlek, kom igen nu så åker vi:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar