måndag 14 september 2020

Härlig utdelning på Ängbysöndag på Ekerö och 68,5 kmh i en spurt

 I går var gammal äldst på Ängby CC trad söndagsrace på Ekerö. Det brukar samlas ett 20 tal cyklister från olika klubbar Ängby CC Ormsalva, Cellexir, La Chemise m.fl och vi kör ett varv på ca 7 mil på Eker som innehåller 5 st "målspurter". Racelik träning och mycket attacker först över spurtmålen gäller. Det var tredje gången jag var med och jag med exceptionellt dåligt lokalsinne hittar fortfarande inte säkert där ute vilket skull visa sig kosta på etapp 2 igår. Strax innan det första etappmålet vid Svartsjö tror jag hade en mindre grupp på 3 kommit loss och när vi började närma oss målet med någon kilometer kvar kunde jag attackera loss från klungan och brygga ikapp. Det kostade på med 2 min a 420 w men kom ikapp dem och kunde pusta ut ca 30 sek bakom innan en av dem spurtade mot målet. Jag hade hunnit hämta mig och kunde gå med och om för en fin vinst på första målet. Bra start för oss i Cellexir Cycling som igår bara var jag och Stefan Hulken Ljungberg.


Sen lite lugnare en stund på vägen ut mot Björkvik. Men redan med nära en mil kvar attackerade jag igen och fick bra lucka direkt, det var sida motvind men jag hade ett jäkla driv i kroppen igår och kände att jag drog ifrån under flera km. När jag svängt av höger så kom skylt vänster mot Kungsberga och rakt fram mot Björkvik. Jag blev osäker och fick för mig att det var mot Kungsberga och velade fram och tillbaka någon sekund vart tusan ska jag? Svängde av vänster och cyklade några hundra meter vände mig om för att kolla när klungan kom. Jadå de cyklade klockrent rakt fram. Jag mitt dumhuvud hade kört fel, bara att vända om och ge bort etapp nr 2. Den togs av starke Mikael Widemar Ängby CC. Man vänder ute på Björkvik så jag kunde möta upp dem precis efter vändningen. Nåja det finns 3 etappmål kvar och kroppen var på topphumör igår så nya tag.

Nästa etappmål är efter någon kyrka ve inte vad den heter men har ju cyklat rundan ett par gånger i alla fall och trodde mig kunna hitta dit nu så jag attackerade igen med kanske 7 km kvar. Fick klar lucka och den växte, körde riktigt hårt och blev trött men det gav självförtroende när jag mätaren i både fart och watt utan att mattas för mycket. Tog 3 etappmålet (Sånga Kyrka kanske det är?) med stor lucka solo och fortsatte mot det 4 på egen hand. Nu var det lite knivigare skulle jag hitta det på egen hand om jag skulle kunna hålla undan? 4 etappmålet är där vi startar vid Skå Edeby Kyrka efter utcyklingen från Drottningholm. Det var någon sväng jag inte var hundra på om det var rätt väg men kunde se en förföljargrupp om 4-5 st några gånger så jag var på rätt väg. Grym känsla ayy även ta 4 målet med stor sololucka. Stannade där och väntade in de andra sen cyklade vi tillbaka mot finalen en lite lugnare transportcykling på cykelväg mot Drottningsholms GK och sedan FRA varvet som avslutas med klassiska Alléspurten där det alltid går jäkligt snabbt. Igår var det dessutom bra medvind där. 

Stefan den stackare hade voltat med cykeln då han satte ner framhjulet lite för hårt efter ett litet hopp upp på trottoaren på cykelvägen på väg tillbaka. han hade ingen fart men han kallas ju Hulk for a reson och med +100 kg på styret med jraft ner i backen så knäcktes det av vid handtagen på båda sidor så han voltade över cykeln och slog omkull på trottoaren. Såg läskigt ut men gick bra förutom för styret då som inte var "Hulk certified". Han kunde ändå cykla med det hjälpigt hem. så hjälpligt att an även drog upp mig mot slutet inför spurten. han sa att jag hade Widemar på mitt hjul, jag visste det och kände det.Veckan innan tog jag honom i den spurten och han ville tydligt göra allt för att det inte skulle hända igen speciellt inte eftersom jag redan tagit 3/4 igår med en felkörning. Jag släppte lite lucka fram till de 2 före inkl Stefan men han var inte intresserad av att gå förbi mig så ok då ligg bakom då. Jag gick ikapp de framför och nu började det gå fortare inför crescendot. Man bygger upp en härlig adrenalin i såna här lägen man vet att nu blir det all hell break loose snart men det gäller att tima sin kraft i rätt läge. Det går lite uppför i allén för att sen bli lite nerför sista 200 meter mot målet. Med kanske 250 m kvar går jag ut på sidan och laddar på allt jag har NO MERCY häng i nu hela vägen. Får ett väldigt bra och jämnt tryck och nu går det fort vet att Widemar är i hasorna ingen annan är med men kan han gå om? Bara 50 m kvar nu. Känner att han går ut på vänster sida om mig och försöker komma upp jämsides och gå om men jag lyckas hålla i och kan inte så lite nöjd knyta näven inombords YES där satt den. Toppade 68,5 kmh i spurten det är det snabbaste jag gjort någon gång. Lite nedför och medvind men ändå det är fort i en cykelspurt solo i front. Sista 20 sek håller jag 988 w snitt  och 10 s peak är 1088 w.


Trad fika efter på Gateaux Ängby Godman & De Jäger hade varit ute så lugnrullstur och gjorde sällskap. 

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1u_oql771Q7x4CUvctRdwBFYpfFKMLho9

En snabb solosträcka Färentuna till Sånga med 45.6 och fina 349 w.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1ufo3hpyW9xOCJBV9yPgawpe8FTBDZoCU

https://drive.google.com/uc?export=view&id=19h9zEZ-IeVUaIvLzRSipzy1f-H_FMz1I

Otroligt kul att cykla igår jag har nog knappt aldrig haft så bra fart och snabb återhämtning och kunna spurta så bra efter så stenhård solokörning 317 npw i 1h 32 min och bästa 20 min 334 w var en alldeles speciell känsla. Riktigt synd att det inte är några hårda långa linjelopp nu på agendan det hade varit grymt kul. Men jag är tacksamt ödmjuk för att kunna cykla mitt bästa någonsin när jag snart fyller 54. Förstår knappt hur det gått till i år. Jag har nog inte höjt min kraft något signifikant men ändå cyklar jag ca 2 kmh snabbare på både TT och linjecykeln måste blivit mer aerodynamisk. Har ju också en mer eller mindre dopad linjecykel Madone med Zipp 808 bak och det absurt snabba FFWD Falocon 2 spoke fram - SWOOSH SWOOSH viner det. Its never too late!


https://drive.google.com/uc?export=view&id=1B480MEVROogTh_sYn94e13ersoW4MqQu

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1n0-Z8tuyjBOkEJqXeqeivY2lcroNw2Qk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar