söndag 27 september 2020

Hur mycket skiljer det på olika bakhjul på en TT cykel? - Disc - 50 mm 80 mm?

 Precis kollat klart VM loppet, vilken makalös upplösning och SÅ grymt starkt av Alaphilippe att hålla undan för 5 manna gruppen bakom sista milen. Sanslös häftig cykelåkning mot slutet och en vansinnigt raffinerad sport det är med linjelopp och alla taktiska val och möjliga utgångar. De bakom fransmannen hade med samarbete kört ifatt honom men alla vet att Wout Van Aert är bästa spurtaren av dem så de drar inte och tycker han får ta det med utfall att Alaphillipe håller i  mål och WVA 2: med nye stjärnskottet från TDF March Hirschi 3:a. Makalöst fina sista 4 mil, de 22 föregående klarar man sig bra utan att se så efter några timmars vedklyvning på förmiddagen tog jag en sväng bort till Vikskolan som så ofta förr, idag för lite TT träning intervaller och ett varv runt Fysingen. 

För att göra intervallerna lite roligare kom jag på idén att testa farten på 3 olika bakhjul. Hur mycket skiljer ett bra Dischjul mot ett dito 80 mm resp 50 mm bakhjul på en TT cykel? Idag testade jag det på min testslinga 8 km på Almungevägen 4 km norr och sen stopp och flygande start i vändning samma väg hem. Självklart en ganska begränsad vetenskaplighet i bara ett test så här men kan ändå ge en bra fingervisning om skillnader i verkliga livet och jag har ju gjort många såna här tester och är rätt bra på att utföra dem lika vad gäller kraft sittställning etc. Utrustning i övrigt TT dräkt skoskydd HJC TT hjälm och framhjul FFWD Falcon 2 spoke.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1AdROifgnjahjHcCVCLhhmMMIQ-kDRBp4

Jag började med Dischjulet Zipp Super 9 kanttråd med 25 mm Vittoria Corsa Speed och latexslang och tänkte köra på 300 w men det kändes lite bättre än väntat så det blev 323 w (4,4 w/kg) disponerat så jag skulle klara samma kraft på de övriga hjulen utan att bli för sliten. Ordentlig sida motvind norrut och fort hem gick det med slutfart 46,3 kmh.

Sedan Bontragrer Aelous 5 50 mm tubhjul med Bontrager R 4 (brukar använda det på linjecykeln) aldrig på TT. Gick klart trögare ut till vändning i motvinden och såg inte ut att nå 45 men det går fort sista biten i allén hem i medvind så klockade prick 45 kmh med 324 w.

Sista testet med Zipp 808 NSW kanttråd med Vittoria Corsa Speed o latexslang. Jag hade gissat att det här hjulet skulle hamna mitt emellan de andra 2 och det "borde"det också göra och precis så blev det. Med 45.8 kmh och 323 w så var testet klart. 3 st bra intervaller a 10 min a drygt 320 w och ett test som bekräftade ganska väl hur jag hade gissat själv innan. Kanske var skillnaden lite större än väntat mellan hjulen men helt klart stödjer det ju konsensus att Dischjul är klart snabbast på en TT cykel.


https://drive.google.com/uc?export=view&id=1afnu8uT0Q40gpwVxqklRgXcZ52OVYY6x

Efter sista testet var jag lite halvmör men vädret var så jäkla fint, sol och nära 20 grader på eftermiddagen så jag tog ett varv Fysingen Runt blev ganska trött halvvägs efter hård motvind ut och slog av lite då jag nyss avslutat penicillinkur med bihåleproblem. Men klart ok kraft och fart givet sämsta vind på varvet. Summerar ett riktigt bra träningspass för 2 dagen i rad och skönt att komma igång igen efter en vecka utan cykel innan det. Det är man ju inte helt van vid om man säger så, inte hänt på ett par år tror jag.


Kör hårt!


https://drive.google.com/uc?export=view&id=1YtEz1jwSgOkgd9b1IaH09FDRmGxZL7EM

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1ocxRYUuVpkOsC66BKtvy1aBXNhpkKPd9



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar