söndag 3 januari 2021

Härlig start på nya träningsåret PB kraft och nära 40 fart 81 km med Madonen

Jag fick upp ett fb minne igår från 2 år sedan. Då hade jag inlett träningsåret 2019 med att göra en 20 min wattbike a 300 w och för första gången under 140 slag (139 i puls 82% av max) vilket indikerar en väldigt bra aerob form. Nu två år senare tänkte jag göra om samma test igen för att se vad det skulle bli som nybliven 54 åring. Jag har ju känt en tid nu att formen känns väldigt bra för att vara så mycket off season och egentligen har den ju varit på toppnivå nästan hela året. Jag har blivit ca 2 kmh snabbare på både linje o tempohoj i år och cyklat klart snabbare än någonsin, men mest med aerodynamiska förbättringar. Kraften har ungefär varit densamma som 2019. Målsättningen för i år är att fortsatt bli lite "halare" på cykeln och i den bästa av världar kunna lägga på några watt till med hjälp av bra träning och mina samlade erfarenheter av vad jag tror på. Just tro på är en nyckel. Jag är helt övertygad om att "tro på" är den kanske allra viktigaste komponenten till fortsatt utveckling. Hur många + 50 som tränat bra många år på hög nivå tror på riktigt att de är på väg att bli snabbare / bättre tror ni? Inte alltför många skulle jag gissa. Det gör jag och jag försöker se mig själv i utveckling enligt principen man blir vad man tänker och på något sätt har det fungerat väldigt bra i år.

Igår var jag peppad på att se om jag kunde toppa mina Wattbike siffror från för 2 år sedan. Men då prognosen sa 2 grader plus och svaga vindar för att sen idag och framåt bytas mot kallare väder och trolig snö så ändrade jag plan för att istället köra ett hårt pass med Madonen och en 8 milare från Vikskolan - Almunge t o r en väg jag kan rätt bra om man uttrycker sig försiktigt och som vi också använde på delsträcka nr 2 i Aktivitus Cellexir serien förra våren. Då med tempocykel i bra väder körde jag den med 292 watt och 44.9 fart. Sedan i augusti när jag hade fått mitt nya grymma framhjul 2 ekrade FFWD Falcon cyklade jag den med racer Madone a samma kraft 292 w och fin fina 41.9 fart.

Baserat på de fina senaste passen både ute och inne så satte jag nu målet väldigt högt jag tänkte försöka utmana 300 w i 2 timmar (4,1 w / kg) och se om jag kunde klara att toppa säsongens fina siffror. Farten bli naturligtvis mycket lägre i kylan med vinterkläder och blöta vägar men målet var att hålla kraften på 300 w plus så länge som möjligt.

Förutom kylan och blöt väg (som vanligt) så var det bra igår för ovanlighetens skull bara svag vind någon sekundmeter mot sida mot norrut och lite med hem. Jag hade laddat med 1,5 dos Maurten i en vätskeblåsa innanför jackan en påse 320 och en påse 160 med 1 liter vätska.Kör annars de flesta passs med bara vatten och tro hårt på principen train low race high och nu var det som ett eget litet "minirace" som jag gör så ofta för mig själv och det är de som motiverar mig att mäta mig mot mig själv nästan mer än något annat. Så igår ville jag optimera förutsättningar för bra resultat så på vägen till Vikskolan tog jag en dos Endurance också så nu var all set för en kämpainsats. Mental pep ännu starkare med min grymma lista Spotify JB:s Måndagslåt där jag varje vecka lägger till en höjdarlåt från förr nu och mittemellan.

Satte av uppför backen bredvid crossbanan och redan efter några minuter så kände jag att det blir nog en bra dag, puls och ansträngning låg watt höga. En drömkombo för en cyklist. Det var rätt kallt ner mot nollan men nästan t om så att en lite strimma sol kunde skönjas ibland, ja en kort stund förstås någon måtta för det ändå vara så vi inte blir bortskämda:-) Men efter typ 10 rundor i rad med mer eller mindre regncykling och dyngsur direkt så var det fin fina förhållanden och efter 20 min hade jag jag 310 w och snitt puls 136 wow härlig lätt känsla trampade med tunga växlar, gillar det på den här typen av pass i zon 3-4 och det slutade igår med 78 i kadenssnitt. Kom fram till rondellen i Långhundra efter 27 km med fin fina 39,1 i fart trots lätt motvind och samma 310 w fortfarande lätt känsla. I lurarna från listan ovan kom nu Keane med låten Perfect Symmetry och wow precis så kändes det ett runners high ögonblick med kropp och sinne i perfekt symmetri, ett med cykeln, vägen och naturen. Det är dessa stunder jag cyklar för. Det är den känslan som är värd allt. Jag ställer mig upp och trycker på lite uppför backen wow vilken känsla, ingen mjölksyra och massor med kraft.   

Lite uppför mot Almunge och nu började det bli bra mycket kallare som att komma in i en ny klimatzon, temp visade nära 3 minus men den visar någon grad för lågt men det var helt klart minusgrader och risk för halka med sommardäcken. Som tur var är det inga svängar på vägen förutom vändningen men där stannade jag till försiktigt och tog snabbt en banan jag hade i bakfickan. Kände då att det var glashalt på de vita målade vägmarkeringarna men snabbt iväg tillbaka. Vände med 39,1 kmh 309 watt och pulssnitt 139 efter en timme. Alltså samma pulssnitt som Wattbike tjugan för 2 år sedan men under 3 gånger så lång tid och med 9 watt mer. Härlig känsla och nu bara 4 mil hem och dessutom i lite lätt medvind även om det nästan nu var vindstilla.

Hemresan gick till en början lika fint och när jag nådde Långhundrarondellen igen var kraften glädjande 310 w och jag kände att tusan jag kommer greja över 300 w snitt hela vägen 8 mil för pulsen hade inte höjts mer än något slag och fortsatt grymma ben fortsatte som en klocka med precision på 310 w och pulsen peggad några slag över 140. Höjdarlåtarna på listan avlöser varandra och när Petters "Sitter på en dröm" kommer är det dags för nästa Runners High ögonblick. "För jag sitter på en dröm jag släpper aldrig den Ända in i kaklet tar dig hela vägen hem Det är så jag gör det gör det än". Passande text där:-) Och in i kaklet hela vägen hem tog jag det. Kraften hade gått ner till 309 med 1 km kvar så höjde intensiteten i backen ner mot Vikskolan och en liten slutspurt uppför sista backen för att avsluta på prick 310 w (4,2 w / kg). Fart 39,8 i rörelse 2.02.23 h 81 km snittpuls 141 maxpuls 151. Som en maskin hela vägen och helt utan schackning, nästan motordriven känsla:-) Den mänskliga kroppen är en otrolig maskin och skapelse och kan ta oss SÅ mycket längre och snabbare fram än vad vi oftast tror är möjligt. Det gäller att släppa de mentala begränsningarna.

Makalöst nöjd och t om stolt och ärligt talat lite förvånad? Klart bästa 2 h performance i kraft på Madonen någonsin och det vid 54, off season i januari? Det är bara ett par sedan jag nådde då ett drömmål för mig att cykla 10 mil solo på 2.30 med 40 snitt. Nu höll jag nästan den farten på 8 mil mitt i vintern i en minusgrad. Det är 18 watt mer än på samma runda med 41,9 fart från i augusti så det säger ju lite om förhållanden och vad kylan, vinterkläder och blöt väg gör för farten. Skönast av allt jag tog inte ut mig och hade nog kunnat köra en hygglig stund till. Även om kylan tar lite efter ett par timmar med bra tempo.

Vad är faktorerna bakom? Är det pizzan från nyårsdagen? All champagne på nyår och allt gott vin jag druckit nästan dagligen under december med alla helger och Kajsas bästa mat? Är det 10 års bra träning som fortsatt ger resultat? Bra träning hela året lite lugnare under oktober november och sen lite mer kvalite i december har skapat en formtopp verkar det som. Är det långtidsanvändande av mitt eget Cellexir One som skapat så bra immunförsvar, snabb återhämtning och grymma mitokondrier tillsammans med boost av C Endurance på nyckelpassen. Ja troligen en mix av allting men att kunna utvecklas så här mycket högt över 50 tror jag också till stor del är en funktion av att "tro på det" som jag skrev i början av texten. 

En lite kul grej var att en kille från norr hörde av sig igår och frågade om jag inte skulle kunna hjälpa honom med ett träningsupplägg. Jag är ju ingen tränare men har samlat på mig en hel del erfarenheter och kanske även del kunskap, inte minst enligt principen vad fungerar för mig? Jag skickade honom material idag och han blev toppen nöjd. Vill du också ha idéer input till din träning så bara pm:a mig så kanske jag kan ge lite ytterligare verktyg för din träning framåt. Allt går och går det inte så går det ändå som jag jag brukar säga. Its never too late! God fortsättning!


Nöjd efter gårdagen
Trek Madone JB Speed Edition

För 2 år sedan 2 jan Wattbike





1 kommentar:

  1. Starkt jobbat och riktigt modigt med sommardäck under gårdagen. Hela området från Skepptuna och norrut var vägarna täkta av svartis. Den lilla sträcka av 273:an jag körde innan jag vek in på grusvägarna (med dubbad vintercykel) var saltad, men med is ute mot kanten.

    Mvh...
    Elias

    SvaraRadera