fredag 9 april 2021

Hjultest med lite förvånande resultat

Igår blåste det som vanligt ganska hårt, men det var i alla fall soligt om än rätt kallt kring 5-6 grader. Jag passade på att köra några intervaller på förmiddagen innan några jobbmöten på stan på em följt av en grym 10 rätters avsmakningsmeny på Mancini (Stockholms bästa italienare?) med Kajsa som precis fyllt år. Inte så dumt det där med att äta och dricka gott tidigt på kvällen inte minst när det är Masters golf på tv när man kommer hem:-)

Var lite nyfiken att testa Falcon 2 Spoke hjulen vs Zipp 808 och disc bak och gjorde ett litet test protokoll på min vanliga 7,8 km sträcka t o r på Almungevägen från Vikskolan Väsby med flygande start och vändning. Det blir en ca 5 minuters intervall i båda riktningar med kort vändningsvila emellan. Böjande lite kurvig kul väg upp och ned inga backar men ett 25 tal höjdmeter upp och ned.

Körde 6 varv 2 varv per uppsättning med kraft 310 w första varv och 350 w andra varv. Började med Falcon 2 spoke de första två varven sedan Zipp 808 NSW och sen de sista två varven med Zipp Disc clincher SUB 9 och 808 NSW fram. Conti GP 5000 däck på alla hjul (tubeless på Falcon)  utom Zipp 808 fram som hade ett Vittoria Corsa Speed fram. 

Det kändes grymt bra i kroppen på alla intervaller och det gick efter väderförutsättningar med kyla vind och vinterkläder riktigt fort. Men resultaten förvånade mig. Falcon 2 Spoke var långsammast trodde de skulle vara minst i paritet med Zipp 808 NSW och har ju cyklat ganska fort med dem tidigare. Det var ganska mycket sid / kantvind igår och det kan ju påverka Falcon mer med turbulens kanske? Ska prova någon mer stilla dag så småningom.

Falcon 2 Spoke varv 1 310 w 42,5 kmh varv 2 350 w 44,6 kmh

Zipp 808 NSW varv 1 310 w 42,8 kmh varv 2 350 w 45.0 kmh

Zipp Disc - 808 fram varv 1 310 w 43,4 kmh varv 2 350 w 45.5 kmh

Disc klart snabbare vilket var väntat men att Zipp 808 skulle vara 0,3 kmh resp 0,4 snabbare än Falcon förvånade mig. Nu var kanske väder vind något snabbare med någon grad varmare från jag startade vid 11 tiden med Falcon och marginalen är ju inte jättestor men min tes om att Falcon var snabbare fick sig helt klart en törn. Blev ett riktigt bra träningspass i alla fall med 12 intervaller a dryga 5 minuter i bra kraftzon med pigg kropp utan avmattning. Kan också konstatera att jag får ca 2 kmh mer fart för 40 w höjning från 310 w som jag kan hålla i flera timmar vs 350 w som jag kanske klarar max 30 min. Det kostar väldigt mycket kraft att höja farten när det går i farter över 40. Men bäst av allt igår var middagen på Mancini:-)

Snabb

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1EhliKL-XpRrx0VOyywJVS2Qv68X6fAYs

Snabbast

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1boOEK8c8YE0GaPtGLt4K-PjvzR6BUvAw

Många

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1DQeXWjdR9RiI8AEohk2O6crxvYLn-9E_

Godast

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1Qaj5BwiriBpuv1OYLcgSiCKDMUelxtDt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar