måndag 26 april 2021

Level up med lägre kadens? Och snart provcykling på Volvo Testbana 6 km "Velodrom"

Jag har märkt att jag i år verkar dras mot en lägre kadens igen. När jag hade cyklat i några år vad det många som påtalade att jag hade väldigt låg kadens och "så där går inte att cykla" jag har under åren höjt kadensen och på kortare tempolopp har den stundtals varit uppe kring 100. Men på längre pass även de i god fart har jag märkt att den allt oftare nu hamnar kring knappa 80. Tex min TT 20 milare TT förra helgen på 4.48 och 41,7 fart hade jag 78 kadens och det verkar som jag är mest bränsleeffektiv någonstans där kring 80 i kadens. Det kan vara så att min relativa begränsingsfaktor är mer central kapacitet och hjärta lungor än i benen. Jag tror det, mitt syreupptagVo2 max är bra för att vara oldboy 54 år och ca 64 men inte exceptionellt, däremot är det sällan ben som begränsar och när jag gått ned än mer i kadens verkar jag också få än lägre puls givet fart / kraft och bränsleekonomi att tåla långa snabba pass i hög fart.

Igår var det återigen så jäkla ogästvänligt ute med iskall nordan och 3 grader. Körde en hård 8 milare i fredags i de förhållanden och de 4 milen upp till Almunge med 10 m / s iskall nordan i ansiktet var tusan ingen lek alltså. Så var inte supersugen på en repris igår så tog ett Wattbikepass istället första på ett tag. Var lite nyfiken på att se vad de hårda utepassen ev givit för resultat på Wattbiken och tog ett s.k Åstrandtest först 6 min steady state 250 w a 60 kadens och mäter puls snitt och högsta under 6 minuter. Gör det här då och då och brukar ge ett bra kvitto på aerob form. Det finns massa tabeller för det här på nätet men mina värden hamnar off the charts då min puls är för låg för att hamna i tabellerna:-) Och igår var den ännu lägre. Sjukt skön känsla kände redan direkt efter en minut att jag knappt trodde på displayen som visade 250 w, puls i zon 1 och mycket lätt. Min lägsta notering tidigare har varit runt 117 i snitt puls och 120 som högsta efter 6 minuter. Igår hade jag 111 i snittpuls och 117 som högsta efter 6 min a 250 w a 60 kadens. Härligt besked, fortsatte lite planlöst med en 15 min intervall a dryga 330 w som också den gick så mycket lättare än nånsin tidigare, hade 138 i snittpuls efter 15 min a 4,5 w / kg med lätt känsla i zon 3 och en kraft jag aldrig varit i närheten av tidigare vs ansträngning. Tog en kort minuts vila och sen en intervall till och en till och en till. Körde 4x 15 med kort 90 s vila a 332 w snitt och snittpulsen för alla intervallet blev 142, och aldrig över 150 i puls med bra reserver kvar. Helt klart pb nivå och så grymt fint svar på senaste tidens träning. Körde intervallerna a 81 kadens vilket känns lite som sweetspot för mig nu. 

Man blir ju bra på det man tränar och jag har trampat ganska tungt länge nu och även med inslag av s.k lågkadensintervaller runt 50-60 det känns som det har fungerat väldigt bra och jag tror jag kommer fortsätta anamma en mer lågfrekvent kadens även framåt.

Jag har ju mycket glädjande fått en fanatsisk möjlighet av Volvo att genomföra mitt stundande rekordförsök på deras testbana i Hällered utanför Borås. Varvet mäter 6 156 m på bana 1 som jag skall cykla det kommer blir knappa 32,5 varv jag kommer få möjlighet att åka dit i slutet på maj och provcykla. Medge att det ser för jäkla läckert ut en 6 k velodrom med 3 meter bankade kurvor (dock inte i bana 1 så jag kommer cykla utan kurvlutning men de är ju så långa så det ska nog gå bra. Blir ju galet spännande att testa och känna om den är snabb som jag hoppas. Gå gärna med i min fb grupp och följ resan dit. grupp JB World Record attempt 200 k









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar