lördag 16 februari 2013

I rörelse

I rörelse igen efter en halvkrasslig måndag - fredag som inte möjliggjorde någon träning. Styrketräning, roddmaskin och trainer på lågintensiv puls hoppas jag blir bra medicin för att svettas bort det sista av infektionen.

Det här med att sätta upp mål med träning och livet i övrigt är en fråga som alltid är aktuell. Personligen är jag inte så himla mycket för vare sig budgetar eller detaljerade delplaner. Min grundläggande drivkraft brukar räcka precis perfekt för att motsvara min ambitionsnivå. Ibland högre ibland lägre. Men för en 4-5 år sedan spelade jag golf med en kille som heter Mats Petersson som hade ett LÅNGT mål som jag tyckte var fantastiskt smart och kanske delvis sen dess fått mig att ändra livsstil mot sundare kost och mer träning.

Mats håller mycket föredrag om träning och kostlära och driver bolaget Matsvision han är en hängiven golfare med ca 5 i hcp och var runt 50 år när vi spelade för ca 4 år sedan. Hans stora mål var inte här och nu vad gäller golfen utan att en dag kunna "gå på sin ålder". Alltså 72 slag på par vid 72 års ålder eller 68 vid 68 osv. Det här är ett mål som ytterst få klarar av i världen och de som gör det har då oftast naturligt varit elitgolfare. Mats konstaterade att eftersom jag började sent och inte är elitgolfare så är det främst åldern jag har som vapen, dvs att behålla toppfysik och nånstans runt 75 års åldern blivit lite bättre än idag och på så vis klara av det. Det är ju ett fullständigt briljant livsmål. Det är inte nu jag ska vara på topp det är om 25-30 år, nu är det träning fysiskt, psykiskt i kombination med sund livsstil och kosthållning som gäller fram till dess.

Tycker det är så bra så jag anammar det även om min golf behöver förbättras några klasser om det ska vara möjligt innan 80-85 års åldern. Lägger också till ett cykelmål i samma anda. Att cykla uppför Alpe D Huez fortare än min ålder innan jag fyllt 55. Denna legendariska klättring där Pantani Alpe D Huez 1997 och hans 37 min nog aldrig lär slås. Det ger ett snitt på ca 23 kmh över de knappa 14 km med över 8% lutning, helt galet vilken fart. Lance körde upp på i stort sett samma tider dom åren. Topptiderna idag för de väsentligt mindre dopade åkarna, de flesta förhoppningsvis rena ligger klart över 40 min. Jag har aldrig varit där men längtar dit och tror jag kommer köra den många gånger. Kör den kontinuerligt virituellt i min träningsstudio och börjar kunna svängarna. Motståndssimuleringen är dock ca 10-15 min för snäll gissar jag.

Tror inte det är speciellt vanligt att cykla uppför backen under sin ålder. Det är ju i alla fall ingen i världseliten som är i närheten. Jo evighetsmaskinen Jens Voigt förstås:-) det känns som ett stimulerande långsiktig morot. Vad kan sammanfatta bättre än Karin Boyes klassiska dikt I rörelse Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar