fredag 5 december 2014

Längsta sen Vättern

Såg den klarsynta bilden ovan på FB i morse och bestämde mig för att snabbt lägga om jobbplanerna för dagen och följa den. Så efter en familjefika i morse med Veras klass som hade gjort en fin fin rymdutställning så stack jag ut på en långtur. Har inte cyklat något distanspass sen Vättern och träningsvetenskapen säger ju att långa lugna pass är nyckeln för att bygga Mitokondrier som finns i muskelceller som med syre fungerar som förbränningsmotor och huvudsakligen drivs av fett och kolhydrater. Så hög tid för det.
Ett väbehövligt energistopp med en god Clif bar white chocolate vid Almungevägen med några mil kvar

Fick ihop dryga 11 mil på 4 h i den gråa decemberfredagen. Temperaturen visade 1-2 grader men det var glädjande nästan helt vindstilla, så helt ok även om det blir bra drygt att vara ute så länge. Körde CX med dubbdäck (trögt men bra att träna med) och mestadels lågpuls. Men var ändå på väg att bli sliten mot slutet. Kylan och distansovana tar på krafterna. 
Försökte få spänning och underhållning på passet med att lyssna på ljudbok. Börjat med det under senaste månaden via Storytels app som fungerar smidigt. Lyssnat på några av Keplers böcker men Hypnotisören som jag lyssnar på nu med ett par timmar kvar tycker jag är rätt kass faktiskt. Den hypen förstår jag inte. Ok Paganinikontraktet som jag läst och Sandmannen som jag lyssnat på var bra. Men Hypnotisörens spännande delar hade kunnat rymmas i en bråkdel av innehållet. Fruktansvärt omständligt och högtravande. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar