tisdag 3 juli 2018

Min vackraste Sthlm Norrortsrunda - "Härligtslingan"

I lördags var vi ute på en runda på knappa 10 mil. Vi var några stycken som visade våra finaste vägar i norrort för gammal polare från Västervik som börjat cykla och var uppe och hälsade på. Mats vår gamle V viks kompis förundrades över hur vi kunde ha det så lantligt med så mycket vackra små landsvägar så här centralt och nära stan i Sollentuna - Väsby - Arlanda - Vallentuna. När man cyklar här så mycket blir man lätt hemmablind och tar alla de fantastiska vägarna som norrort bjuder till cykling på lite för givet. Man glömmer ibland att känna in, titta och njuta av moder natur. Det finns nästan oändligt med kombinationer i skogarna och på ängarna mellan platserna ovan. Men den runda vi gjorde i lördags är svårslagen sceniskt och cykelmässigt med mycket lite trafik och vackra ganska böljande, kuperade vägar där det ofta händer något. 

Igår beslöt jag mig för att optimera rundan så nära miljömässig och scenisk fulländning jag kan hitta, så jag ändrade avslutet hem och tog med kronjuvelen, drottningen av Stockholmscykling enligt mig - Skålhamravägen, går med start söderut från vägen mellan Vallentuna till Väsby strax efter flygfältet på en fantastisk rolig och böljande väg genom håll käften vacker natur förbi några gårdar ochTäby GK för att 9 km senare komma ut ovan motorvägen strax innan Hagbytippen. Mitt på Skålhamraleden stannade jag och tog det här kortet med en synnerligen passande namn på vägskylten- Härlingeslingan - 

Det här är min "Härligtslinga" den finaste cyklingen jag vet i Stockholm Norrort. Häng med!

Vi börjar ut från hemmet i Landsnora till Sollentuna vattentorn bort förbi Väsjöbacken och sen ner för den branta "Frestaväggen". Ett vägarbete har pågått där i nära ett år vilket varit lite stökigt men igår var glädjande nog ny asfalt lagd överallt och för första gången på mycket länge kan den cyklas utan grus, väggupp eller rödlysen. Skönt då jag nästan alltid tar den här vägen ut. Vi kör upp till rondellen och svänger vänster ner mot Gudby och Fresta. En härlig fartsträcka om vinden är rätt. Idag var den kraftigt mot med ganska starka nordliga vindar men desto skönare att ha medvind hemåt. Jag kör nästan alltid ut norr och sen hem söder och vanligaste vinden är mot hem.

Efter en mils cykling svänger vi in en liten genväg in höger förbi Fresta kyrka för att efter ca 1 km komma ut på vägen mellan Väsby och Vallentuna. Vänster där mot Väsby och sen nästan direkt höger in på 1 km cykelbana till Vikskolan. Den klassiska mötesplatsen för så mycket Norrortscykling med bl.a start och mål för Roslagsvåren / hösten, Fredrikshofs stora motionslopp. Ut höger och norrut på Almungevägen upp genom den vackra mäktiga allen och sen böljande fin cykling dryga 5 km innan vi tar vänster mot Skånelaholm med sjön Fysingen till vänster. Mycket sällsynt med bilar här liksom på merparten av rundans vackra vägar. Vi cyklar nu i motsatt riktning som tempoloppet Smack kör med Fysingen Runt. Men viker av från det varvet och svänger höger norrut mot Arlanda istället. Förbi motorbanan Arlanda Test Track där också många cykellopp körs. Vidare föbi Arlanda med sjön där wakebordparken med "linbana" finns. När vi cyklade där i lördags sa min granne Lasse G är det någon som någonsin sett någon köra på sjön och använda den avancerade "liften". Har ett svagt minne av att jag såg ett gäng där en gång för många år sedan, men är osäker sa jag. Ett bygge som måste kostat en slant per använd timme..

Vi svänger vänster efter sjön och in på fina tempobanan som används på Odensala och Sjöås Smacktempo. En härligt vacker väg nu 5-7 km först en del lite halvtuffa passager uppför följt av en fin svepande snabb utför men istället för att ta vänster ner mot Odensala tar vi höger och sen nära direkt höger igen mot Lunda. Nu är vi hastigt och lustigt inne på nästa Smacktempobana och hemvägen på Herresta tempobana och har nått en av rundans två nordligaste punkter och det blev fin medvind och härlig snabb cykling böljande upp och ned 5-7 km förbi International GK och fram till 273 an Almungevägen. Där tar vi höger och får upp en fin fart i vinden trots låg intensisitet men redan efter 2 km på den lite större Almungevägen svänger vi vänster vid för cyklister klassiska Lunda Livs in på det lika klassiska Markimvarvet ett suveränt fint varv vi ofta tävlar och tränar på. 31 km i vackraste skogs och ängsmark mellan Väsby Arlanda och Vallentuna. 5 km österut förbi Skepptuna GK sedan höger vid rundans andra nordligaste punkt. Nu blir det medvind hem. Skönt, betydligt skönare än på Nationaldagslinjet med en stor del av landets elitcyklister för några veckor sedan. Det hade då gått stenhårt på varv 3 av 5 och jag var på "gnällen" precis där efter svängen (om man nu kan kallla det med 99.5% av maxpuls) att behöva lämna in i ett fint läge med bara 15-20 cyklister kvar av 90. 

Igår gick det betydligt lugnare med snittpuls 120 och max 132. Skönt att ta det lugnt efter hårdkörningen med tempocykeln dagen innan. Jag stannade efter högersvängen. Åt en macka och ett kortoch njöt av lyxen att vara här. Ensam i harmoni. The freedom of the open road. Tack!

Sedan iväg söderut, hemåt i medvind. Ny asfalt på de sämre avsnitten av Markimvarvet gör slingan ännu bättre. De på tävling ibland tuffa uppförsluten avlöser varandra en stund innan belöningen kommer med en fantastiskt fin fartsträcka bort mot målet för varvet innan Lindholmen. Men nu går jag inte i mål i en spurt vid ladans slut som jag gjort så många gånger utan svänger höger sedan vänster bort sydväst mot Markim och Väsby. En sträcka jag också cyklat hundratals gånger. Kör igenom några bondgårdar där det alltid luktar gödsel. Det blir inte mer landet än så här trots närheten till stan. Lång vacker utsikt över det vajande gräset på ängarna. Det här är en av de vägar jag först fastnade för och häpnade över som nybörjare på cykling 2011. Mer "hemma" blir det inte. Det är också nära finalen på Roslagsvår / höst. Som jag flera gånger kämpat om och lyckats komma först hem till Vikskolan på flera gånger, härliga minnen. Men på den här drömrundan svänger vi vänster till Sälnavägem strax innan Almungevägen. Också den en av mina första cykelvägskärlekar. En helt underbar liten sträcka på 4-5 km toppenfin asfalt lite kurvig och sällsynt med ett möte där. 

Framme mitt på  Väsby - Vallentunavägen igen och en vänstersväng ett par kilometer på i stort sett den enda del av denna runda som är trafikerad. Ändå gillar jag att cykla på den och gör det ofta i båda riktningar. Nu är det bara le grande finale kvar. Drottningen Skålhamra, nypa sig i armen vackert och en kakafoni av höger vänster upp och ned. Svårt att hålla hög fart på den här vägen hela tiden men oj så rolig att cykla. Svischar först upp och sen förbi Täby GK och de sista kilometrarna innan vi kommer ut strax innan Hagbytippen. Upp till rondellen där och sen ner i härlig fart innan den beryktade Frestaväggen kommer. En backe jag troligen cyklat mer än någon annan de senaste 7 åren. Strava säger 346 gånger så det vore väl tusan om jag inte skulle kunna tagit det KOM jag har där någon av alla gångerna:-)


Nu är det bara en snabb final tillbaka till Sollentuna Vattentorn och förbi Väsjöbacken kvar. Alltid lika skönt att komma dit. Ibland om andan faller på en slutspurt i det svaga uppförslutet innan rundans nästan enda rödlyse. Men igår blev det ingen spurt lugnt och skönt var melodin hela rundan.

Vänster på Dandrydsvägen ochrulla ner till Shellmacken Edsberg, höger där och femhundrameter kvar till Edsviken Kärleksstigen Landsnora. Hemma. Ja det blir inte bättre än så här. Det här är min vackraste runda i Stockholm norrort. 97.4 km. Det är inte den snabbaste rundan men det är den vackraste. Oerhört lite trafik på nästan hela varvet och att sån här cykling finns inpå knuten till vår huvudstad är nästan svårt att förstå. Balsam för själen.

https://www.strava.com/activities/1677851074


Prova det här varvet och känn in magin själva. Vilket är er vackraste runda?


2 kommentarer:

  1. Jag gillar Skålhamra, Orkestavägen till Markin och Frösunda, Kårsta, över E18 mot Brollsta gård, Össebyvägen, Svinningevägen, tillbaka via Täby/Djursholm

    SvaraRadera