onsdag 1 augusti 2018

160 års erfarenhet gav utdelning på FRA TT


Det är ändå rätt häftigt. Mina klubbkompisar i CRT Stefan Kuhl till höger på bilden är 56 i Torbjörn De Jager i mitten 53 och jag själv fyller 52. Drygt 160 års gemensam erfarenhet och mognad som tillsammans med en hel del träning gav ett fint gensvar igår inför helgens stundande NM utanför Oslo. Igår cyklade vi fort ute på Ekerö i extremvärmen. Stefan och Tobbe på tempocyklar och jag på linjecykel. Vi cyklade några varv runt det klassiska FRA varvet drygt 4 km ute på Ekerö. En mycket ofta körd sträcka av Stockholmscyklister med 3200 reggade tider på Strava. Vår klubbkompis Stefan "Hulken" Ljungberg höll KOM med tiden 4.59 vilket ger 50 kmh i snittfart. Starkt taget själv med tempocykel förra året. Igår ville Stefan Kuhl testa tempoformen inför NM med några hårda varv varav ett på max. Tobbe hängde på 50 meter bakom Stefan för att göra "egna tider" och jag var mest där för att träffa grabbarna och träna några spurter samt några kortare intervaller. Perfekt då att försöka ligga på Stefans hjul för att få tävlingslik intensitet och sedan om ork finns kunna spurta på slutet av sträckan.

Första intervallen planerade Stefan att köra med ca 340 w kraft. Det gick fort direkt och vi skippade i stort sett uppvärmningen helt förutom den kilometer bort till drottningsholms GK som starten är ifrån. Fick bita i ganska hårt för att hålla hjulet på kantvindsparti efter golkklubben. Gick lite lättare i medvinden bort mot spurtrakan där det sedan byttes till sida mot på slutet igen. Men följde planen och sprintade hårt sista 200 meter. Första varvet går på 5.14 med 47.6 i snittfart. Imponerad av Stefans styrka jag ser att han är fräsch trots den hårda farten och han höll effekten som planerat med lite mer kvar att ge. Likaså Tobbe har följt oss bakom solo och håller samma tid och fart runt varvet. Vi tar ett lugnt rull varv runt och Stefan ladddar för en maxinsats kommande varv. Högt tryck direkt och nu får jag bita i rejält för att att inte fladdra av bort mot högerkurvan efter Drottningsholms GK. Stefan håller ett väldigt tryck och jag välkomnar det lite lättare parti att ligga på hjul som kommer efter svängen. Roligt roligt och farten över 50. Lite långsammare upp över knixarna innan den den snabba FRA rakan kommer. Det är nu sida mot men Stefan kör ursinnigt. Jag har också fått adrenalin och känner att jag har kraft för en rejäl slutspurt. Går ut och förbi Stefan och laddar på vad jag har sista 300 meter i en långspurt. Ganska utpumpad efter långspurten och möter där Mats Pilen Pihlström som kommit på mountainbike. Jag kan knappt prata med honom där i början då jag är så andfådd. Stefan kommer heroiskt in bara ett par sekunder efter med Tobbe ytterligare bara 3-4 sekunder efter.

Vi tar ett lugnt varv igen nu med Pilen som sällskap, efter det dags för sista varvet fort men kontrollerat ungefär som första varvet. Nu ligger Tobbe 50-100 meter före och Stefan tar in lite men avståndet håller sig och när jag gör slutspurten så kommer jag ändå inte så mycket närmare Tobbe som verkligen hittat formen igen efter en tids egen upplevd svacka. Sista varvet går på 5.13 47.6 kmh i fart.

Vi stannar tackar för grymt jobb och stark cykling och laddar upp våra Garmin mot Strava. Min strava visar nytt KOM 4.58 50.2 kmh snittfart över varvets 4.1 kmh. Det är ju helt och hållet Stefans förtjänst som cyklade så furiöst men tyvärr snöpligt missar Ljungbergs KOM med ynka 1 sekund på tiden 5.00. Tobbe kör nästan lika och har 5.04. Det är ändå rätt häftigt. Tre gubbar tillsammans 160 år kör den här sträckan på topptider av alla 3198 som har reggade tider på Strava. Stefan och Tobbe gör det dessutom helt solo på tempocykel och jag är rätt nöjd att kunna ligga på hjul med linjehoj ett rundvarv i 50 fart och sedan kunna spurta med 1100 w topp och 800- 900 w effekt i 15-20 sekunder. 

CRT 4 av de 5 första och 5/10 nu på FRA. Up for grabs fellow cyclists:-)


Vi garvar tar en bild och skickar till Ljungberg för att reta honom lite inför de alltid lika "jobbiga" mail Strava skickar med texten "You have lost Your KOM" 

Lite senare kommer hans svar <3



Vi har en härlig sparringkänsla tillsammans, stöttande, peppande kontinuerligt utbyte av erfarenheter och tips i CRT teamet som ger en känsla av möjlig utveckling mot högre kapacitet. Fri från begränsningar. Mycket humor och glädje. Kan du kan jag i en positiv spiral. Det borde ju inte gå men gör det ändå på något sätt. Långt över 50 års åldern för flera av oss i Masterslaget. Jag tror aldrig jag sett Stefan och Tobbe så starka som igår. Det är som en liten miniversion av "talent hotbed" vi har skapat för utveckling mot högre höjder tillsammans. Jag har skrivit om det förut. Vad skapar framgång? Läs gärna det här inlägget som jag skrev för 5 år sedan inspirerad av den utmärkta boken "The Talent Code" och de svenska pingis och tenniskillarna på 80-90 talet. http://jblifecycling.blogspot.com/2013/07/the-talent-code-och-bragden.html Greatness is´nt born it´s grown..

Nu är det färdigtränat inför NM på söndag i Norge. Denna vecka kör jag några korta lite intensivare pass resten vila . Igår hårdkörning i 15-20 minuter och idag 5 mil varav 2 hårda med ett varv runt Fysingen med racern. Kändes inte helt hundra i början, kanske satt gårdagsövningen i lite mer än jag trott, men det blev lite bättre mot slutet även om jag hade väldigt svårt att komma upp i puls. Effekt 322 och fart 41.6 bra på varvet speciellt i relation till så låg puls 141 bara drygt 80% av max men hade inte mycket mer att ge idag i extremvärmen och ganska stark vind.



Men med några dagar vila på det här tror och hoppas jag på peak form på söndag. What could possibly go wrong?





2 kommentarer:

  1. Hatten av för den insatsen! Lycka till på NM nu till helgen. Själv skall jag simma Husarö Runt på lördag, 6.3km open water. Kan bli varmt i våtdräkten..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Reine! Och stort lycka till på simmet. 6.3 km open water låter som en riktig utmaning. För mig skulle den vara på liv och död med trolig död som utfall:-) Simma lugnt!

      Radera