onsdag 29 augusti 2018

Wattbike säsongspremiär i vinterstudion

Igår kväll cyklade jag för första gången sen i våras inne i vinterstudion. Ska köra Smack Bergstempo Hakunge Österåker ikväll. En stentuff bana på 12 km med två rejäla stigningar och den i Stockholm så fruktade väggen Hakungebacken en 12-14% brant rackare på ca 300 m innan den blir mer normalbrant den sista biten till Österåker anstalten. Kul lopp som kördes första gången förra året. Åkte bra då och kom 2:a. Blir bra benchmark att jämför tid / fart som då var 40 kmh prick om jag minns rätt.

Klart osäker på form nu efter betydligt mindre träning sedan NM för snart en månad sedan. Några kortare stenhårda tempolopp som gått i rekordfart men bara ett lite längre pass i fredags med 13 mil solotempo och en kollaps som hette duga på hemvägen i motvinden. Sällan känt mig så urlakad och klen. Återhämtade mig med Kajsas 50 års fest i lördags +50 gäster 12 timmar med mat och en hel del vin, mycket lyckat. Så inget kaloriunderskott från väggningen i alla fall om man säger så.

Rivierans guldgossar.. med Stefan "Hulken" Ljungberg i lördags. Tema poolparty och Ratpack. Smoking & Frank Sinatra m m.

Nej jag vill inte vara med på kort sa Kajsa sent på kvällen, men hon blev glad för mitt långa tal jag höll till min älskade<3.


Fortsatt och vilat efter festen och bara lätt cykelpendling måndag. Kände därför igår att jag ville belasta systemet lite och väcka kroppen inför dagens lopp. Satte på den grymma Mumford & Sons live from South Africa blueray på högsta volym och upp på Wattbiken för en kvarts uppvärmning.

Marcus Mumford sällsynt bra sångare och låtskrivare med grymt tight band



Känsla ok men inte tipp topp. En 20 min intervall runt 85% bestämde jag mig för efter det med mål att inte gå över 155 i puls ej över 90% och max 85% i snitt. Började första 5-10 minuter rätt hårt upp mot 350w men pulsen började gå iväg och blev tvungen att släppa av ganska mycket andra halvan för att inte ta ut mig max vilket nog inte vore så smart med tanke på kvällens lopp. 20:an slutade med 331 w 4.52 w/kg och 148 / 157 snitt max  85%/ 91% av max. Helt ok men avmattningen sista 10 var lite för stor för att kännas bra. Men givet hur de senaste 2 veckorna sett ut så kan man ju inte begära mer och det var rätt skön känsla att cykla Wattbike igen. Gillar den skarpt.

Efter en jämn och bra öppning blev det tapp andra halvan.

Men pulsen och tröttheten fortsatte att öka ändå:-(


Hoppas på lite bättre pang pang känsla ikväll med lite adrenalin och tävlingssug ikväll. Idag på förmiddagen har jag varit på provmottagning och lämnat blodprov. Det var nog en 6-7 provrör de tog för en hälsokontroll XL som jag köpt vi a Werlabs med 35 prover för blodvärde, vitaminer, hormoner mm. Hälsocheck grande helt enkelt. Gjorde det för ett drygt år sedan och avser göra det en gång om året för att se hur värden förändras. Fick lite ångest idag när sköterskan bara fortsatte att fylla på rör efter rör. Tänkte inte på att jag skulle tävla ikväll. Det här blir ju omvänd bloddoping. Man vill ju inte mindre blod när man tävlar man vill ju ha mer:-) men en dryg deciliter eller vad det kan ha varit kanske spelar mindre roll och nu har jag ju något att skylla på om det går åt pipan:-)

För ett par veckor sedan var jag med i podcasten Hälsosnack som gäst. Avsnittet finns att lyssna på här: http://halsosnack.libsyn.com/102-jonas-bohr-trning-prestation-och-anti-ageing

Med CELLEXIR har vi också startat ett lyckat samarbete med Jonas Coltings pod Den Nakna Sanningen. Jonas presenterar det efter 35 min i senaste avsnittet som handlar om hans nyss genomförda Ironman i Kalmar. Han slår även ett slag för bloggen du läser just nu, kul:-)
: https://www.acast.com/coltingsnaknasanning/178.ironmankalmar-fragajonasochelinvadduvill-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar