fredag 13 september 2019

KOM Bonanza Väsby - Vallentuna på blåsig tempoträning

Jag har börjat ett "Project 47" med mål att bli riktigt snabb på tempocykeln. Stenar ska vändas på vad gäller sittställning, utrustning samt träning. Till min hjälp har jag Peter Hugod som är en duktig bikefitter även jobbar med STAC Virtual Windtunnel se principbeskrivning nedan


Förra helgen var Peter hemma hos mig i Vinterstudion och gjorde en scanning av positionen. Har inte fått någon analyserad data än men det blir väldigt spännande. I helgen ska vi göra en ny session. Sedan sist har jag gjort en stor förändring på barsen / styret och den har jag testat lite i veckan på pendlingen samt några träningspass. Igår blåste det hårt med kraftiga kastvindar så varvet runt Fysingen 19 km med övervägande kraftig kantvind blev på gränsen till läskig med Zipp 808 fram dischjul och tempoposition. Körde det hårt men ganska kontrollerat på 315 watt och farten blev 43,1. Svårt att tolka in så mycket på det i den kraftiga vinden men kändes ganska bra. När jag skulle åka hem sen från Väsby bort mot Fresta så kände jag att österut var vinden med ordentligt så fick feeling och fortsatte i full fart förbi Frestaavfarten hem och satte istället sikte på Vallentuna Kyrka en knapp mil bort. Hade för mig att jag blivit av med något KOM där och nu i medvind på tempocykeln så fanns ju plötsligt a proposal i couldnt resist:-). Ojvad det gick i farter mellan 50-60 när vinden var rakt med och sen kunde slå emot kantvind på några ställen med betydligt tyngre men övervägande kanonförutsättningar.

Resultatet blev ett litet KOM Bonanza med KOM på större delen av vägen på den 9 km långa sträckan med 50 i snittfart. Roligast var att 10 minuterskraften på 366 w är den högsta jag haft på den tiden så formen verkar inte vikande än vilket känns bra inför mig egen utmaning nästa lördag på Cellexir Endurance 80 K challenge 8 mil solotempo mellan Vikskolan Väsby till Almunge och tillbaka. Ni missar väl inte det? https://jblifecycling.blogspot.com/2019/09/kom-och-cykla-cellexir-endurance-80-k.html

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1U9YW2AEKUdM61nwjpABBqFf2nhm9PWt0

https://drive.google.com/uc?export=view&id=14OV-EJgGug7wMv75ryit2kYesbjaiq4Xhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1An0eo5DCfDrWV0h-D6YhiDCGhtGm-dJu
KOM med 53 sek på segmentet. KOM igen nu youngsters ni kan intte låta en 52 åring få ha det. Ut och ta det!
https://drive.google.com/uc?export=view&id=19aCcP8OnN8DFlawo4RF_BLRDhZy1N_av

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar