måndag 9 september 2019

Project 47 och Fysingen Runt SUB 25

Yes där satt den! Så otroligt skönt att nå en målsättning man haft och kämpat för väldigt länge. Att kunna utvecklas och bli snabbare snart 53 år är inget man kan räkna med eller knappt ens kanske se som möjligt när man som jag ändå har tränat cykel på en seriös nivå i snart 10 år och enligt de flestas tes om fysiska lagar rimligen borde peakat för länge sedan. De säger att man blir långsammare efter 50? Men om humlan inte kan flyga och gör det ändå så varför skulle jag inte kunna göra det? Igår gjorde jag det i alla fall stundtals och cyklade snabbare än jag någon av de 72 tidigare gånger jag med Strava cyklat Fysingen Runt ett varv på 19 km.

Målet har varit SUB 25 mínuter vilket kräver 45.4 kmh. En sån härlig tillfredsställelse efteråt i gräset när jag låg där helt utpumpad efter ännu en slutspurt. Men den här gången skulle jag bara klara det. Ända in kaklet. Efter flera år på tider upp mot 26 minuter har jag senaste månaden nått en ny nivå och de tre senaste varven på kort tid nått 25.01 25.03 och 25.03 igen i onsdags. Jag var så nära nästan på sekunden tre gånger i rad och alla de tre gångerna var vinden som den oftast är syd västlig så bra medvind ut och lika tung medvind hem sista 5 k. Tre gånger i rad med några minuter kvar var jag helt säker på att idag så kommer det gå. Det kan aldrig ta så lång tid den bit som är kvar. Jag ska ju "bara" ner genom allén uppför backen förbi crossbanan ner förbi Vikskolan sen är ju målet där. Jo tjena den där sista kilometern är så galet lång och tung speciellt i motvind och tre gånger i rad har klockan gått precis över min drömgräns 25. Försmädligt irriterande men också en grym tändvätska. Jag är där, jag cyklar tempo snabbare än någonsin och jag ska ta mig tusan in under 25 innan säsongen är slut.

Hade bra confidence för ett rekordförsök igår efter en sejour med Peter Hugod hemma i Vinterstudion med TT bikefit, några små korrigeringar och virtuell vindtunnelstest på lördagen mer om den längre ner. Hade vilat annars på lördagen och vädret var ok om än lite ökande vind mitt på dagen när jag körde och vinden kom nu från öst med kant mot ut norr mot Rosersberg sen mer sida kant bort mot Almungevägen för medvind sista 6-7 men sammantaget gissar jag att sydvästlig vind är bättre för varvet som det ser ut med topografin mm. Troligen inte optimalt igår men jag hade bra kraft och bra känsla och positionen på cykeln är på väg åt rätt håll för snabbare fart känner jag. Började lite överpeppad av Cellexir Endurance alltför hårt med 380 w de första 3-4 minuterna men hittade sedan in runt dryga 340 som jag kunde hålla hela vägen. Med en slutspurt och 4 gången gillt nu jäv... stannade klockan på 24.55. Helt underbar känsla där när jag hämtat mig något efter jag föll ihop i gräset helt slut efter en puls på 98 % sista biten. Yes i fuc... did it. Precis lika skönt som en seger i ett cykellopp ja nästan ännu skönare faktiskt. Det har varit ett sånt tydligt personligt benchmark för mig just det här målet och att nu klara det efter så här många gånger skänker en sån extrem tillfredsställelse och gör all möda värt. Allt går och går det inte så går det ändå.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1muYiG2ISuKNkwZlSg41ZOlNIZD5tvOcChttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1kVHrhcSmxLtYvtZDm2QWiyujPJPXmz4u
(tiden på 24.42 är partempo)

För någon månad sedan bestämde jag mig för att försöka ta min TT cykling till en högre nivå och det har verkligen gått bra så här långt. Först NM brons på Åland i H 50 sedan VSM silver i Jönköping men tror jag är på väg att kunna höja kapaciteten lite till nu och i alla fall ser jag ett tydligt mål som gjorde att nu startar mitt "Project 47". Jag vill kunna cykla en TT bana eller out & back ett par mil med en snittfart på 47 kmh. Gör jag det är jag i absolut internationell toppklass i min ålder och skulle kunna kriga om medaljer i H 55 om två år på amatör VM. Igår cyklade jag med 45.5 kmh och fick en lysande start i mitt Project 47 för att höja nivån till 47 krävs väldigt mycket på många plan. Det kan tyckas lite att höja farten med 1,5 kmh det är ju bara lite drygt 3% i den farten MEN det kommer kräva STORA förbättringar på många plan. I de farterna ökar luftmotståndet exponentiellt och jag måste bli både starkare i ren kraft / watt. jag måste också lära mig att använda kraften mycket mer optimalt på en tempobana. Cykla hårdare över krön, få mer fart i början av nedförsbackar, kanske hålla igen lite i mitten av uppförsbackar, helt enkelt bli bättre på pacing som är en konst i sig. Men framförallt finns det mycket att hämta i aerodynamiska förbättringar med sittställningen i tempopositionen slutligen så finns det alltid lite potentiell marginal gains att hämta i utrustningen. Hjul, däck, tempodräkt, hjälm, keramiska lager trissor behandlad kedja mm. För att kunna höja farten så mycket som till 47 krävs troligen förbättring inom de flesta områden för mig. Ganska stora sådana också. Men där jag kan förbättra mig mest tror jag är i den kanske enskilt viktigaste nämligen i sittställningen. Aerodynamics is everything i de här farterna och skulle jag kunna utvecklas där ordentligt tror jag inte det är omöjligt.

Till min hjälp i Project 47 har jag Peter Hugod en mästerlig bikefitter och synnerligen tekniskt och detaljintresserad inom alla dessa plan vill han hjälpa mig i min jakt på the holy grail of speed. Peter var hemma hos mig igår med en häftig tekniskt 3 d scanning med STAC Virtual Windtunnel och gjorde vad som kan ses på filmen här




Vi testade 2 x2 positioner 2 med lite lägre cockpit och 2 med högre spacer för att stänga gapet mer mellan överkropp och armar. När jag körde mitt rekordlopp runt Fysingen igår hade jag den högsta spacern på min Trek Speed Concept och hade skjutit sadeln max bak för lite mindre totalvikt på framhjulet och mer kraft inbillar jag mig. Följt efter med styret längst bak så armbågarna nuddar knän i pedalvarvet. Jag vill bli så kompakt som möjligt och försöka stänga gapet mellan huvud armar och överkropp utan att tappa kraft och samtidigt kunna se något. En utmaning som heter duga. Men känner att jag redan kommit en bit på väg. Nu har jag beställt ett kortare styre (det jag har sticker fram för långt). Sen skall det bi väldigt spännande att se vad vindtunnelsprogrammet säger om positionen. Är du nyfiken på ett sånt här test eller bikefit så kontakta Peter Hugod eller hör av er till mig.

En liten kort film från Vinterstudion igår










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar