torsdag 28 november 2019

VR 2019 Last Men Standing & ny satsning nästa år med VR med Team Serneke


Av alla de häftiga grejer jag haft förmånen att uppleva på en cykelsadel med min sent påbörjade cykling (började i 43 års åldern för snart 10 år sen) så sticker helt klart en händelse ut lite extra. Vätternrundan i år när jag lyckades vara en av de bara 10 i Team Sernekes ihopplockade 40 man starka rekordförsökslag som nådde målet efter 6.37 med nära 45 kmh i snittfart. Hur det gick till att som 52 åring klara det i en grupp full av de främsta elitcyklister och många svenska mästare fattar jag knappt än idag när jag tänker på det. Ett härligt minne och i det här fallet blev det precis som jag brukar säga: Allting går och går det inte så går det ändå:-) Om du vill ha lite cykelinspiration till vinterträning så läs gärna här om den otroliga resan med starten första 10 milen ned till Jönköping i 50 kmh och mer än halva laget bortblåst bara efter 6-7 mil. Hur jag kämpade för att "åtminstone" ta mig ned till Jönköping för att sen bli relativt sett starkare och starkare och att kunna bidra så mycket sista timmen i den alltmer tröttkörda gruppen på 10 sista 2-3 milen till Motala gav en euforisk känsla.


Team Serneke Last Men Standing precis efter målgång i Motala


Här en video som en kompis filmade från bil när vi har ca 4 mil kvar till mål. Jag kommer på min svarta Trek Madone i rotationen och gör tummen upp efter ca halva klippet. Strax efter det här gick vi ned på ett led.



Nästa år blir ju sträckningen på Vättern ca 18 km längre och nu 31.5 mil. Team Serneke gör nu en ännu större satsning på att först och främst sätta det nya rekordet men även ett rekord som skall bli riktigt tufft att slå. Den "nya" drömgränsen blir kanske som det var för en 7-8 år sen då SUB 7 ansågs som drömgräns. Idag är det ganska många snabbgrupper som klarat SUB 7. Jag har gjort det 3 gånger. Kan vi kan ni! Gränserna flyttas hela tiden, men att klara SUB 7 framåt med 18 km lägre sträcka det blir en utmaning som heter duga och kräver 45 kmh i snittfart. Helt enkelt omöjligt om man inte mönstrar landets allra bästa cyklister som dessutom behöver få till ett perfekt fungerande samarbete och som lök på laxen behöver nog även vädret vara bra i form av ej alltför mycket vind / kantvind och med gynnsam temp. Både teamåkningen och vädret var en bra bit från optimalt i år så givet det finns nog ändå en bra chans till en mycket svårslagen tid 2020 av Team Serneke. Det vore förstås en dröm att återigen få kunna vara med och bidra till det. Helt klart mitt huvudmål för nästa år som det känns nu och det är det som ger mig träningsmotivation i mörka november med regn, regn och så lite mera regn. Jag har nyss cyklat hem från stan i rejält regn och nu ska jag snart ner i Vinterstudion och köra Zwift lagtempo. Igår körde jag biocykling och cyklade först 2 timmar sen 5 k rodd framför Irishman Scorseses nya och troligen sista gangsterepos. Häftigt att se legenderna De Niro, Pacino & Pesci vara allt mellan 45 år upp till +80. Otroligt vad de kan göra nu tekniskt och klart bra film som nu finns på Netflix om någon missat.

Det är så kul också att få så mycket feedback om inspiration från er cyklister därute. Igår fick jag ett trevligt mess via fb som jag skrev ett svar på och skulle tacka men när jag gick från ett fönster i mobilen till ett annat och skulle gå tillbaka så var det bara borta och fanns inte kvar någonstans på fb? Hemskt irriterande jag vill därför passa på att tacka så mycket. Om jag minns rätt hette du Dietmar om du läser det här. Det värmer mycket och skänker stor inspiration till mig också. Stort lycka till på din cykelresa också och alla ni andra förstås. Det spelar ju ingen som helst roll hur fort eller hur länge det är ju DIN egen utveckling och utmaning mot dig själv. Det är sällan man hört någon säga: fasen vad jag ångrar att jag stack ut och tränade idag. Det hade varit så skönt att välja soffan istället..Träningen tar ju inte energi den ger energi.

Spännande tider nu också med lanseringen av Cellexir Endurance som ni nu kan beställa till hela 20% rabatterat förköpspris. Endurance hjälpte mig starkt under Vätternrundan i år som ni kan läsa om i länken från loppet ovan. Jag blev också intervjuad av vår Linnea på Cellexir bloggen om hur Endurance projektet kom till, vilket du kan läsa om här: https://cellexir.se/blogs/news/jonas-bohr-om-cellexir-endurance 

Vi vill ju förstås också leverera ett riktigt bra Black Friday erbjudande till er på Cellexir One här som nu är öppet i webshopen t om måndag. If you gotta talk the talk you gotta walk the walk brukar man ju säga. VR 6.37 och personliga rekord i år på allt som har med cykel att göra vid 52 kan jag svara då:-).Kör hårt!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar