måndag 4 maj 2020

Uppnått långsiktigt mål 18 mil sub 4.30 och fartbästa hem från landet

Jag satte upp ett mål redan för några år sedan att jag skulle vilja försöka göra en hel "Ironman" sträcka 18 mil solocykling under 4.30. Det kräver en snittfart över 40 kmh. Jag provade sträckan en gång för några år sedan och cyklade då på 4.37. Stödd av bra träning och formkänsla så bestämde jag mig trots relativt skitväder i torsdags (kallt och blåsigt) att testa igen. I och med att vi ska anordna en träningsserie 4 lördagar från 23 maj till 13 juni med stegvis ökande TT distanser 19 km-80-130 och slutligen kronjuvelen 180 km så behövde jag lägga en bana på Strava som skulle vara passande. Nu är den skapad och provcyklad och det blev en mycket bra bana med fin fin TT cykling. Så alla ni som är lite sugna på raceliknande förutsättningar med stegvis ökande längd, missa inte TT SERIES by Cellexir Endurance & Aktivitus https://www.facebook.com/groups/TTSERIES/

TT SERIES 18 milsbana startar (som de andra i serien) från Vikskolan i Väsby 4 mil norrut till Almunge. I torsdags på Valborg var det ost syd ost vind så borde gå någorlunda fort upp men det kändes rätt trögt första timmen och tyckte inte jag fick någon bra fart på cykeln, en känsla av mycket kantvind. Hittade in i en kraftzon på drygt 270 watt som jag kände mig rätt bekväm med i alla fall och nådde Almunge efter en knapp timme med 41,5 snitt. Fortsätter där norrut på 273 och cyklar 4 mil till Hallstavik. Det är en en fantastiskt fin och ganska majestätisk väg, mycket fin asfalt nästan ingen trafik och kilometerlånga vyer med många långa långa böljande raksträckor. Kunde höja farten lite även om jag inte tyckte den förväntade medvinden var så mycket att hurra för det kändes som blandat både med och sida och mot, men kunde öka kraften något som nu var uppe på 275 snitt. Nådde Hallstavik efter 8 mil med 41.9 snitt.

Svänger där höger ner söderut mot Norrtälje och Edsbro. Nu kommer det bli kämpigt värre i vinden det var sida mot men peppad över att kunna hålla farten någorlunda med ökad kraft till snitt 277 w nådde jag Edsbro med 41.3 i snitt efter 10 mil. Från Edsbro svänger vi väster ut till Knutby och sen tillbaka till Almunge. Nu blev det en jäkla härlig med skjuts vinden i ryggen för första gången och sträckan Edsbro Knutby gav ett fint KOM med 46,7 i fart och 295 w.

Fortsatte starkt hela vägen till Almunge (KOM från Edsbro dit också) som jag nådde efter 13 mil med 41.9 i snittfart och nu 279 w sedan start. Nu är det 5 mil kvar, förvisso väldigt tuffa och vinden lär inte vara snäll söderut hem nu men över 40 kommer jag klara om jag inte packar ihop fullständigt tänkte jag. Pulsen hade gått upp till runt 152 sista timmen och låg nu kring 90% ansträngning men trodde jag skulle kunna hålla ut några mil till. Stannade 2,5 min i Almunge och åt en halv macka, skönt att sträcka på sig några sekunder. Energi i övrigt en Camelbak påse innanför cykeljackan i den 13 dl med Kajsas grymma vinbärssaft en påse Maurten 320 samt 2 doser Cellexir Endurance. SÅ klockren vinnarkombo:-) med stabil energi och framförallt ett positivt mindset och t om njutning att klara minut efter minut kilometer efter kilometer utan mattning.

Iväg söderut mot rondellen i Långhundra, det är 15 km dit och även om jag började bli krokig så kunde jag hålla både fart och kraft bra. Vinden var nu mer mot och tappade ner till 41,7 snitt till rondellen men fortfarande 279 w. För att få till 18 mil så fattas det 1 mil tillbaka till Väsby så i rondellen höger och västerut mot Knivsta där vi kollat ut en vändning efter 5 km vid an avtagsväg söderut. Gick ju fort de 5 km i medvind och efter 15 mil hade jag nu åter 41.9 i fart. Men nu var det slut på det roliga 3,2 väldigt tuffa mil hem nu första rakt motvind sedan kantmot de sista 27 km tillbaka till Vikskolan.

Började nu tappa både fart och kraft, snittfarten sjönk ganska snabbt i den svåra vinden ner till 41,5 och snittkraften sjönk sakta men säkert någon watt här och där. Nästan 4 timmar med 279 w kylan runt 6 grader och vinden började ta på kroppen. I wonder why:-) Huvudet fortfarande i någorlunda fighting mode och nu är det ju bara drygt 2 mil hem på en väg jag cyklat hundratals gånger. Kom igen nu håll trycket. Efter en kämpig bit på de de öppna fälten med mycket kantvind med fart som dör helt fick jag bättre skydd sista 5 k och kunde åter öka lite i en slutspurt för att kunna höja från 40.9 till 41 kmh som jag satte som mål sista 3 km. Härlig känsla att rulla in och slå av efter 180 km på min Garmin. Strava visade sen lite retligt 179,8 km men skitsamma. En grym tillfredsställelse på alla plan. Farten blev prick 41 kmh i rullsnitt kraft 275 w  3.82 w/kg tid 4.23.19 ( 4.25.55 inkl paus) snittpuls 144 (85% av max).  Strava https://www.strava.com/activities/3375064211/overview
Exceptionellt nöjd och t om lite stolt över det passet i så tuffa förhållanden. Det gick det tog några år och en hel del träning men inne på mitt 54 år klarade jag det. Its never too late!

Efter en välbehövlig vilodag i fredags så cyklade jag lugnt ut till landet med sedvanlig omväg över Sigtuna och la till Sälna och Skånela också för 7 mil. Körde bara lugn zon 2 med 124 puls och trots det 35,5 fart i västlig vind som är den långsammaste till landet.och det var en närmast magisk känsla i ben och kropp. Snacka om betalt för monsterpasset 2 dagar innan. Det kändes om jag hade kunnat cykla riktigt fort i lördags men sparade mig för en tänkt hårdkörning hem sen på söndagen istället.

Sagt och gjort igår var det åter lite sydvästlig vind inte så stark men den hjälper på rundan hem som med omvägen norrut över Sigtuna går i ett omvänt U sida med från Bro till Erikssund sen kantmedvind till Sigtuna och sida mot från Arlandstad hem. Satte sikte på mitt tidigare fartrekord med racer på Madonen som är ett snitt med 40,8. Känslan dock inte lika pang pang i ben som dag innan men snabb återhämtning och kunde stabilt ligga över 300 w till 85% av pulsmax men insatsen kändes närmare 90%. Gick riktigt fort med ett par KOM från Bro till Sigtuna trakten som nåddes med 44 i snitt. Tufft förstås de sista 2 milen hem med vinden sida mot. Kortade rundan både i start och slut för uppvärmning och nedrull så det det blev 56 km på 81 minuter, fart 41,5 och 310 w 320 npw nytt prydligt fartrekord hem från landet med racer. Kul!

Nu vill vi gärna ha lite värme, eller vad tycker ni? Kör hårt!