torsdag 18 februari 2021

2 timmars test hård Wattbike utan och med energi - Del två med 7 st gel vad blev skillnaden att cykla med bara vatten?

 Igår gjorde test nr 2 med samma protokoll som jag beskrev i förra inlägget. Igår med en 29 grams gel var 15 minut totalt 7st och totalt hela 203 gram kolhydrater på 2 timmar så ett högt intag som korresponderar ganska bra till de rön som alltmer verka peka åt att ett högre energiintag än vad man trott tidigare är att föredra på långa endurance event. Tidigare var riktlinjer ca 80-90 g / timme nu ser man fördelar med upp över 100 gram upp till 120 g / h på de riktigt hårda långa passen. Kan vara väl tufft dock att få i sig så mycket https://www.mysportscience.com/post/the-case-for-high-carbohydrate-intake-during-long-races

2 timmars passet igår alltså exakt samma som sist men då på vatten 3x30 + 2x 15 min a 300 w 2 min vila. Huruvida ben och kropp var någorlunda återhämtade efter samma pass 2 dagar tidigare är ju svårt att säga men jag tror "ingångsnivån" dagsformen är ganska stabilt jämn för båda passen. Var lite spänd på hur det skulle kännas nu med en massa gels under vägen men räknade med att första timmen skulle vara ganska lik då inlagrat glykogen ca borde räcka åtminstone 1 timme. Var nästan läskigt jämn exakt samma resultat som förra passet, på slaget samma puls 138 snitt i första och 144 på andra. Kändes ungefär samma på Borgskalan som förra gången typ 13 och 15. Intervall 3, 4 och 5 och nu kom skillnaden. Inte på pulsen den var nära exakt som förra gången på alla intervaller och totalt med snitt 144 (86% av max) under de två timmarna. 

Vad som däremot var en tydlig skillnad var den upplevda tröttheten hur slitigt det var sista 45 minuter med 17 nära 18 på Borgskalan på bara vatten nu var det inga problem alls och kanske 16 i känsla trots puls upp mot 90% på slutet av de tre sista intervallerna. Känslan efter sista på vatten var att 30 min till hade aldrig gått nu kändes det som att det hade kunnat gå att fortsätta en bra stund till.

Så nog gör det skillnad vilket vi förstås visste men det var intressant för mig att kvantifiera skillnaden och känslan mer exakt så här. Efter passet var också skillnaden mycket stor i upplevd slitenhet trötthet / återhämtning. Igår var jag snabbt återhämtad och kände inte mycket av passet efter några timmar jämfört med 2 dagar innan då det verkligen kändes hela kvällen att det var stentufft.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1m5F1gka1w_pTj0SNMXty1W3jC4nrsDtx

Sugar chock anyone?

https://drive.google.com/uc?export=view&id=12DzDcIGq12KTjrhS3-CGEKZBJNgPINTW

Signed sealed delivered

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1orZJ1AkFvitOMmuLoVaHCrIHNjkur5ZQ

Ett pass kvar i del 3 med samma protokoll lägger jag till en Cellexir Endurance som utöver ren energi i form av socker från gels lägger till koffein l cittrulline rosenrot ginseng mm och ser vad som händer. Jag vet ju hur jag brukar reagera med Endurance så väntar mig en ytterligare boost.

Väldigt passande i och med nu ökat intag av sportenergi blev jag förra veckan uppringd av ägaren till Skip nutrition som läst om mina ambitioner med världsrekordförsök 200 k solocykel samt cykla Vätternrundan solo snabbast möjligt. Han frågade om jag var intresserad av något samarbete. Jag sa gärna jag har faktiskt provat era Beet Speed tabletter med nitrat nu och de funkar grymt bra för mig köpte även lite gels och sportdryck och kommer ju behöva en del till om jag ska anamma en ny mer energirik taktik. Så i fredags fick jag en hel låda med sportenergi av alla de slag hem. Grymt schysst har fått en favorit med återhämtningsdrycken Top Fuel efter varje träningspass, perfekt med protein kolhydrater och mineraler vitaminer för snabb återhämtning plus riktigt god päronsmak. Extra kul med Skip då det är ett gammalt anrikt svenskt företag som jag minns så väl från gymtiden hemma i Västervik på 80 talet då gamle bobybuilding legenden Uffe Bengtsson var reklampelare. Nu har bolaget profilerat om sig mer mot konditions idrotter också. Väldigt schyssta grejer till bra priser med produktion i Sverige


https://drive.google.com/uc?export=view&id=1iU2BSxLmFQV-d3qpGXSrBioCRPT9ynux




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar