torsdag 25 februari 2021

Träningssnack med Nils van der Poel nytt Falcon 2 ekers bakhjul och bra Wattbike form.

Snacka om genombrott som Nils van der Poel fick med dubbla VM guld och världsrekord på 10 k skridsko. Alla vi som såg loppet bara häpnade över den otroliga uppvisning han gjorde i styrka, teknik och disciplin på loppet. Som ett schweiziskt precisionsurverk varje varv 29,9 i snitt och typ sämsta varv på 30,2 helt makalöst i nära 50 kmh! Världsrekord under dåliga förhållanden vad gäller lufttryck /höjd. 12 s till silver 20 still brons! I en helt egen liga bland fullblodsproffs från Holland mm. En av de absolut mest imponerande prestationerna i svensk idrottshistoria enligt mig.

Jag har haft lite kontakt med Nils och vi planerar att cykelträna ihop nu när värmen kommer. Kommer bli grymt kul. Han är som ni kanske gissar extremt vass på cykeln och tränar enorma mängder cykel under off season. I förrgår var han ute och sprang ett långpass och vi hade ett långt telsamtal om träning under tiden han sprang. Verkligen inspirerande att höra Nils berätta om sin egen väg till att bli bäst i världen. Träningsfilosofi och genomförande med långsiktiga mål som han tagit väldigt okonventionella vägar för att nå. Det gav en massa bra input och inte minst inspiration till min egen träning och mot egna mål. Fan killen är 24 jag är 54 det känns som tvärtom när vi talar träning.. Ett bra lyssningstips får ni här i det efter VM inspelade podavsnittet där Nils gästar legendariske ultralöparen och lika sköna karaktären Rune Larsson don´t miss out: https://poddtoppen.se/podcast/1480744217/runes-loparpodd


Peppad av samtalet cyklade jag hem från kontoret i stan på kvällen och följde upp med en tänkt 20 intervall på Wattbiken i ganska hårt tempo typ lite över tröskel. Det kändes betydligt lättare än vad jag vågat hoppas och de 330 w som jag utgick från kröp stabilt upp utan att pulsen rusade alls. Efter 20 min hade jag 341 w och låga 142 i snittpuls och eftersom pulsen fortfarande var under 90% av max så fortsatte jag 10 min till för fina 342 w (4,6 w/ kg) på 30 min med måttliga146 i puls (87% av maxpuls) och mycket bra känsla kanske 17 på Borgskalan. Klart bästa Wattbike halvtimmen någonsin och det kändes som rätt mycket mer hade funkat i alla fall på en tjuga.https://drive.google.com/uc?export=view&id=1xeJ4f_YMbktObUZo4lMntdWatr8uYvi5

Sen igår blev det en bra träningsdag till fast på hemmakontoret med en bra padelmatch på förmiddagen följt av ett Teams möte hemma och sen en lugn knapp 3 timmars runda på CX. Efter det var jag ändå ganska ledbruten, mest av Padeln tror jag inte spelat på 6-8 veckor nu och galet stel blir jag efteråt när man är ovan med rörelsemönster etc. Kände mig mer som 75 än 54 i går kväll och en bra bit från idrottsman. Som tur är idag klart piggare men nöjer mig med lugn pendling idag till stan och snart hem. Imorgon däremot blir det ett höjdarpass, utepremiär i vårsolen med racer och nu med dubbla Falcon FFWD 2 ekers på. Blev så jäkla nöjd med framhjulet jag köpte i höstas och använder på både TT och Madonen så jag beställde ett likadant bakhul med tubeless Conti GP 5000 som Peter Hugod nu monterat åt mig och jag ska få ikväll. Tänkte köra klassiska 8 milaren Vik skolan -Almunge - Vikskolan och kommer troligen köra rätt hårt. Ska bli sjukt tillfredställande att höra swooschet både fram och bak från hjulen. Ride hard & safe!

https://drive.google.com/uc?export=view&id=14eu7U41RjS-IiOxMR2UliwqHXUyO5Va5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar