måndag 8 februari 2021

Basträning på ny peaknivå

Jag har de senaste månaderna kört ganska mycket övervikt mot basträning med olika varianter av MAF baserad träning (maximum aerobic function). Nu kommer jag börja en period med mer högintensiv träning intervaller i olika former med syfte att höja syreupptag VO 2 max något. Den träningen sliter ju väsentligt mer på alla plan både fysiskt och psykiskt och jag bävar alltid lite inför zon 5 träning, men det är ju bra skönt efter..Och på tal om skönt efter så idag var det en alldeles extra skön stund i spabadet ute som jag nästan alltid tar efter träning. Bästa stund på dagen med lite vila kontemplation och avslappning, inte sällan jag slumrar till 10 min. Kontrasten mellan det 40 gradiga vattnet och minus 10 grader och vackra snöiga Edsviken i vinterskrud ger en svårslagen setup.

Idag var det också extra tillfredställande då träningspasset gick nästan löjligt bra. Körde inte hårt men ganska länge för att vara jag. Har svårt för långa pass med innecykel och kör sällan över 1 timme men idag blev det 100 minuter fördelat på TT cykel på trainer uppvärmning 20 min sedan Wattbike med idé att köra ca 80 min på den ca kraft jag tänker mig ett världsrekordförsök i sommar på 200 km solocykel runt 280-290 w men skall då försöka klaras i i ca 4,40 eller nåt sånt. Ingen lek det är nästan 4 w / kg. Får jag till bra aerodynamik som förra året och helst ännu lite bättre borde jag klara av +43 fart med den kraften gjorde 18 mil med 42.9 kmh a 274 w i somras på en bana med över 700 höjdmeter så en platt snabbare bana och lite mer kraft borde ge mer fart, men det ska göras också.. Kräver en jäkla massa träning för mig om det ska gå. Därför var det extra glädjande att passet idag var överlägset den bästa känslan jag haft på den kraften. Gick nästan så lätt att jag började tvivla på Wattbikens siffror första 40 min som gick med 282 w zon 2 hela vägen maxpuls 133 och snittpuls 127 ( ca 75% av max). Bestämde mig för att fortsätta 40 min till men Wattbiken slog av när jag gick av cykeln för att byta musik på bioduken så fick börja om och nollställa på intervall 2. Bestämde för att öka 10 watt till 290 för att se om det gjorde skillnad ansträngningsmässigt med de extra 10 watten. Tillsammans med 40 min till direkt på  och lite högre kraft blev det förstås lite jobbigare och de sista 40 min gick med 290 w 133 snittpuls. Totalt 80 min a 286 w och ca 130 puls är helt klart den bästa aeroba form och känsla jag haft någon gång. 

Baserat på det här kanske jag våga skruva a upp wattmålet lite till och sikta mot 300 w som marschfart i alla fall första timmarna men det är ju det här som är utmaningen att hålla så hög snittkraft så länge utan att mattas.

Suveränt besked idag i alla fall som tydligt visar att 54 år är ingen begränsningsfaktor för att förbättra sig lite till. För 6 år sedan startade jag mitt Project Benjamin Button stoppa mitt åldrande och försöka bli yngre, och sjutton vet om det inte fungerar lite? Jag är i alla fall betydligt snabbare på en cykel nu än då. Men någorlunda bra livsstil bra träning och kanske framförallt en mental bild om att det går. Allt går och går det inte så går det ändå kom ihåg det!
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1_Cq32btlAl_OpXP7OEXHNBOmDwKvSI7uhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1TSOJIFFD1oRMlCBRJKpWhqoLKwO8Wbk3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar