onsdag 3 februari 2021

Soloförsök snabbt runt Vättern i år? Bra besked med bästa aerob form på Wattbike och nytt 2 ekers bakhjul beställt

Tanken var att Team Serneke skulle satsa på ett rejält rekordförsök på nya längre banan 315 k på Vätternrundan i år. Det är ju lite oklart än hur VR kommer genomföras i år men på något sätt blir det troligen. Dock utan medverkan av Sernekes sammansatta lag. Lagledningen tog beslut förra veckan att skjuta på planen till 2022 då för många parametrar är oklar kring årets lopp för att dra igång ett så stort projekt som det innebär att samla tillräckligt många av de starkaste cyklisterna för att kunna köra nya sträckan sub 7 h vilket kräver ca 45 kmh i snittfart. Ingen lek som ni förstår och kräver både många starka cyklister samt inte minst ett grymt lagarbete.

Jag hade glädjen att vara med in i mål 2019 på förra försöket då 10 av oss i laget (drygt 40 startade) kom in på fin fina 6.37 med 45 snitt. Fantastisk upplevelse och helt extremt jobbig start med 50 fart till Jönköping, ett av mina bästa cykelminnen. Referat: http://jblifecycling.blogspot.com/2019/06/vatternrundan-team-serneke-rekordforsok.html

Lite synd att det inte blir ett gruppförsök i år men samtidigt rätt beslut tror jag. Kom då häromdagen på en idé jag fått i huvudet då och då. Tänk om jag skull försöka köra VR solo hela varvet själv och se vad tiden blir? Fruktansvärt tuff utmaning att ligga solo och spåra och ännu värre nu med mycket tuffare avslutning och längre lopp med minst 30 min mer cykeltid, men oj så utmanande och väldigt bra komplement till mitt andra stora mål i år. Ett officiellt WUCA  världsrekordförsök på 200 km solocykel https://ultracycling.com/

Jag har cyklat Vätternrundan 7 gånger tror jag och om jag gör ett soloförsök i år lär det bli det långsammaste varvet runt sjön men troligen blir det samtidigt det jobbigaste kanske då i konkurrens med 2019 och något annat sub 7 år. Har 3 eller 4 gånger sub 7 och några varv precis eller strax över samt debutåret 2011 med 7.53. Vad kan vara rimligt att satsa mot solo? Ingen riktig aning faktisk då väder och vind gör än mer om man är solo. Men med bra förutsättningar sticker jag ut hakan och säger att runt 37-38 kmh snitt och kanske runt 8.30 på nya banan skulle vara möjligt om man får vara hel och frisk och kroppen fortsatt svarar så bra på träning, Jag menar jag är ju bara 54 så varför skulle den inte göra det:-)

Och svarade bra gjorde det idag i Vinterstudion, körde 1 timme på jämna 300 w Wattbike 4 w/kg och ett bra test av aerob form. Jag gör ganska ofta denna typ eller liknande typ av aeroba tester för att se om jag ska fortsätta gneta på i zon 2-4 där jag oftast befinner mig eller om det är dags för de mer krävande (inte minst psykiskt) högintensiva intervallerna. Inte kört så mycket av den varan senaste månaderna men det blir något pass då och då. Och när jag var på Fuerteventura förra veckan och cyklade stenhårt TT med vårt triathonproffs Rasmus Svenningsson (gjorde 7.59 på full IM träning solo i somras, helt INSANE stark) fick man bita i hårt en ganska stor del av passen vill jag lova. Därför var det extra belönande idag att se att tesen fortfarande verkar stämma - Practice makes good!

Idag gick timmen på 300 w lättare än någonsin och pulsen var den överlägset lägsta för denna insats. 136 i snittpuls 131 första 30 min och inte mer än 141 snitt andra 30 min. Aldrig in i zon 4 och mitt i zon 3 som snitt. Väldigt kul besked:-). 

När jag kör 20 mila rekordförsöket har jag just nu ca 280 w som benchmark för måleffekt med en bra aeroposition borde ca 43 kmh vara möjligt då men det är förstås lite skillnad i att göra något en timme eller 2 vs nära 5 och det krävs verkligen en toppad kropp och huvud för att klara det här, men jag tror på det och det är tusan ingen dålig start.

Jag belönade mig själv igår och beställde även ett bakhjul av samma modell som jag köpte i höstas och bara älskar att köra med både på TT och linjecykeln. FFWD Falcon 2 ekers hjul. SÅ grymt häftigt hjul, stabilt och inte vindkänsligt, superaero och så snabbt dessutom med Conti 5000 tubeless riktigt skönt och punkteringssäkert. Hade ett väldigt snabbt Zipp 808 NSW bak på Madonen men med Falconhjulet så blir det både lite snabbare och inte minst driftsäkrare i samband med tubeless. Ändå fått några punkor på bakhjulet i år. Tänker mig Falcon paret på Vättern och även på TT cykeln all träning så kanske man kör Disc på tävling, tror Disc bör vara snäppet snabbare men skiljer nog väldigt lite och det här med tubeless är ju för skönt.

Kör hårt!


I bergen på Fuerteventura var det lite tufft med singelklinga 56 t 28 bak den dagen Rasmus tog mig på långtur med 1700 höjdmeter första 7 milen.. men Falconhjulet rullade grymt:-)

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1xyDs9B34-wYANyhNzuBPIANrZ-z_b8Gy

En av landets i särklass starkaste konditionsatleter nu Rasmus med 30 h träningsveckor och siffror / farteman knappt kan ta in. Blir väldigt spännande att se han när proffstävlingarna kommer igång. 

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1F_qhClQ8BG0TX2K25vuZ6Nb_8VvkfleZ

Dagens Wattbike

https://drive.google.com/uc?export=view&id=175KZ_SrluualJ10CePsds8amjyClme3I




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar