torsdag 10 februari 2022

Dom säger att VO2 Max sjunker med ålder?

 Litteraturen säger ungefär att man tappar 10% per decennium efter 30 i VO2 Max syreupptag. Håller man i sin träning bra så kan tappet reduceras till ca 5% per årtionde. Här en bra artikel på ämnet https://theconversation.com/amp/how-does-aging-affect-athletic-performance-36051

Jag är 55 år och igår så visade min Garmin på nytt pb i VO2 Max med 75. Jag har sedan jag tränat cykling ordentligt i knappa 10 år legat på mellan 65-73 i värde och blev väldigt förvånad och positivt överraskad när Garmin appen visade 74 i förra veckan för första gången. Kan man lita på siffrorna / Garmins algoritm? Nej säkert inte exakt men skall enligt den här artikeln fungera till ca 95% https://sportcoaching.co.nz/how-does-garmin-calculate-vo2-max/ och inte minst relativt sig själv kan man nog lita på att testvärdet blivit bättre. 75 i testvärde som 55 åring är nog orimligt högt i riktig lab miljö har jag testat 64 några gånger det senaste för 3-4 år sedan. 

Kul har tränat riktigt bra hela dec - januari och i förrgår nytt PB på en hård 10 min Wattbike intervall med finfina 384 w och 5.2 w/ kg till stor glädje.  Igår körde jag 2 x20 min intervaller i hög zon 3 med bra kraft 300 w på TT cykeln och efter det passet sa Garmin nu 75 och idag körde jag 40 min ganska hårt igen och nu upptäckte Garmin en högre FTP. Trots hård körning 3 dagar i rad och många dagar senaste veckorna.

Jag fattar ingenting. Vad är det som händer? Jag startade mitt Project Benjamin Button 2015 med ambitionen och målsättningen att bli ”yngre” stoppa, försena eller t om reversera mitt åldrande. Och nu det här 7 år senare med Peak Power testvärden och prestation vid 55. Det går emot både logik och vetenskap. Det är ju inte direkt så att jag varit otränad mellan 45-50 år och det genom mer träning nu ger bättre resultat. Jag har inte tränat mer nu senaste 3-5 åren utan ligger på ca samma årssnitt tom mindre förra året. Ändå utvecklas jag bevisligen fortfarande. 

Case closed. Mitt project Benjamin Button lyckas alltså jag blir yngre:-) nu säger min Garmin att jag har konditionssålder 20 och yngre vet jag inte om jag vill bli. Det blir så jobbigt med tonår igen. Olycklig kärlek tonårsdilemman etc, alla fester iofs skulle ju vara kul att få uppleva igen men vet inte trivs rätt bra med familjelivet Kajsa och våra tre döttrar som det är också. Idag fyller vår första dotter Alice 23 så snart är vi jämngamla:-)

Skämt åsido jag har kanske en liten teori om varför jag fått ett sånt performance lyft sista veckan och det är en kombination av först och främst väldigt stabil och bra träning länge nu. 5 helt vita veckor ett par nya tillskott jag tar samt andningstränings manicken Airofit som jag bara kört en vecka med men andning känns lättare på något sätt redan tycker jag. Helt klart något fungerar och skulle det bara vara placebo så är det fan inte dåligt det heller😉👊.

Its never too late!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar