måndag 3 juni 2013

"Jonas! Du kan aldrig bli bra på cykel om du trampar så tunga växlar"


"Dina ben kommer ta slut" Ovanstående hörde jag bakom mig i en uppförsbacke på slutet under gårdagens träningsrace 2 x Markimvarvet 31 km med ett 40 tal starka cyklister från Uppsala, Södertälje, Valhall, Trek, Vallentuna, CK08 etc. Vet inte vem som sa det? (för trött för att uppfatta rösten) men jag tackar av dubbla skäl. 1 oslagbar tändvätska. Va kan inte jag? Ska nog visa tänkte jag och slet på med ny kraft trots att jag började bli rejält krokig efter hårdkörningen. 2 tar tacksamt emot tekniktips. Nu är det ju förstås så att lägger man så pass mycket tid som jag gjort på cykling senaste året så trampar man ju inte den kadens man använder sig av helt utan aning eller testande bakom. Jag märker och andra påtalar att jag kör mycket tunga växlar och låg kadens, igår i stort sett tyngsta växeln hela varvet runt (orkar inte byta i dom små uppförsbackarna-:). Men å andra sidan har jag lite juniorutväxling med 52/12 måste byta det omgående, saknar helt klart tyngre artilleri. Brukar ligga kring 85 snittkadens på tävling och kanske 80 på träning och med nuvarande utväxling så finns det inte mycket annat än de tre, fyra tyngsta växlarna att använda då. Gillar helt enkelt att trampa tungt och mina ben verkar sällan vara begränsningsfaktor, oftare hjärta lungor när det går "för fort".

Träningsracet då? Ja det blev en kanonträning med ideliga stötningar, bryggningar och superkul cykelåkning bland likasinnade. Första varvet körde jag mig rätt slut första hälften med mycket aktiv åkning, slet på och var med långt fram men missade när en utbrytning på tre gick iväg tidigt som höll knappt men klart. Varvet 31 km gick med 41.9 i snittfart och jag hade 309 w snitt. Andra varvet tog jag igen mig första 15 k i klungan för att sen tokköra andra halvan, gick undan rejält sista 13 km med 44.8 i snittfart och fina 350 w snitt under sista 17.40. Snittpuls 160, maxpuls 165, snittkadens 86.4 under tiden jag var i ideliga ryck och försök att komma loss. Det gick dock inte att få någon varaktig lucka, många heta snabba som ville va långt fram så klungan var samlad in mot "mål" för spurt. Fick bra fart där och lyckades komma 2 ett halvt hjul efter en Valhallcyklist, vet inte vem det var, men bra spurtat! Stort tack Kalle Zander Uppsala för att du roddade ihop det här, härligt opretensiöst, bra stämning och ett lysande tävlingslikt träningpass på maxintensitet. Summerat båda varven snittfart 41.5, 290 w, kadens 81.8 puls 150. Blev en KOM till också på hela varvet (mer slumpen då det var ett helt gäng med 1 till 3 sekunder högre tid) Strava här

"Close but no cigar" som man säger om andraplatser, men det struntade jag i tog en bra Romeo & Julieta ändå efter middagen för att fira denna fantastiska sommardag med grym cykling, härligt sol & bad med barnen och en lång grillkväll och gott vin med familjen i värmen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar