söndag 30 juni 2013

Stockholm Ride racereport from a win

Fantastiskt kul. Först över mållinjen i Stockholm Ride 127 km av de 180 som tog sig i mål. Vilken cykelkväll det var, strålande sol och härlig stämning på Medborgarplatsen vid starten med alla cyklister på torget mellan restaurangerna. Loppet som kördes för första gången har nog alla förutsättningar att utvecklas till ett riktigt stort lopp och kanske bli för cyklingen vad Lidingöloppet är för löpningen i Stockholmstrakten. Mycket välarrangerat, inte minst säkerhetsmässigt med mängder av poliser, flaggvakter och ledarmotorcyklar som banade vägen suveränt för ett så säkert lopp som möjligt. Imponerande att cykla på stora Nynäsvägen med poliseskort.

Själva loppet då? Ja det var stark motvind första halvan ned mot Nynäshamn och med hemåt så planen var att hålla mig i mitten i vindskydd första halvan för att bli aktiv på hemvägen. Det gick ändå rätt fort i början efter att den långa masterstarten hade släppt. Kändes inget vidare i kropp o ben första 3-4 milen, tyckte puls var högre givet fart / watt än vad den "borde" va. Men hade nog också räknat med att vara lite trögstartad efter några dar i London med Wimbledon och nattsudd. Efter dryga 4 mil kom det ett försök till första utbrytning i ett backigt parti. Jag låg lite längre ned och när jag märkte att det var knappa 10 som fick lucka vågade jag inte vänta utan gick om och bryggade ifatt. Den tog en hel del kraft och var uppe på 166 i puls innan jag kom ifatt. Fick med mig en massa folk så utbrytningen fick inget fäste.

Vi åkte en mycket fin sträckning Garmin data Stockholm Ride i söderort ner mot Nynäshamn i den fina sommarkvällen. Ett komiskt återkommande inslag var den kvinnliga fotografen som på ett helt obegripligt sätt lyckades ligga i var och varannat dike vid vägrenen där vi körde förbi. Alltså hur hon hann ta sig mellan alla dessa ställen övergår mitt förstånd. Tror jag såg henne liggande (alltid liggande) vid en 7-8 olika ställen, samt däremellan ibland i bakluckan fotandes i en bil, respekt för den insatsen och logistiken.

Enligt min förhoppning började jag känna mig bättre o bättre ju längre loppet gick, pulsen gick ner och det var dags för att testa något ryck. Stack iväg efter knappa 2,5 timme i en uppförsbacke med vad då (felaktigt skulle det visa sig) trodde ca 3,5 mil kvar. Fick med mig Joakim Lundgren och en Fredrikshofkille och det kändes lite lovande. Vi fick bra fart i lagtempo och en begynnande lucka. Måste säga att jag blev rätt förvånad när jag efter en minut till vände mig om och såg att klungan nästan var ifatt. Så det var bara att slå av och bida tiden för nästa attack. försökte en gång till efter bara en 10 minuter men klungan var även denna gång snabbt på hugget så det blev inget av den heller.

Det stod på hemsidan att loppet var 140 km (127 ex masterstart). Jag nollade mina datorer i cockpit,  Ibike och Garmin när masterstarten släppte och när vi nu började närma oss Tyresöavfarten vid Nynäsvägen efter bara 11 mil körda fattade jag ingenting. Globen är ju bara ett par kilometer bort? Det ska ju vara 1,5 mil kvar? Är det redan spurt? Ja allt tydde på det när vi blev invinkade av polisen på Nynäsvägen. Polisen hade konat upp en del av en körbana på Nynäsvägende sista kilometrarna, problemet var att vår bana var rätt smal ca 5 meter i bredd så det blev trångt om utrymmet för spurtpositioner. Jag kom fram bra i alla fall och var väl kanske 5a när vi började närma oss Globen i full fart. provade att lägga i en tyngre växel men upptäckte lite förvånat att tyngsta redan var i. Så det var i hög fart vi snabbt närmade oss Globen. Allt kändes kanon och jag bara väntade på att släppa loss spurten men vart? Hade ingen aning om vilken väg vi skulle ta oss in till Globen området och målet. Vi blev nedvinkade höger efter Globen ner mot hammarbyhållet och sen upp mot Gullmarsplan och sen ner igen tillbaka till Nynäsvägen södergående. Körde hårt där i de tekniskt svåra rundsvängarna och kom i spets när vi hade Globen på högersida om oss. Problemet var att jag låg på Nynäsvägen och förstod med ca 1 tiondelsmarginal att jag måste upp på cykelbanan som var vägen upp till Globen. Lyckas hoppa upp i full fart från den höga asfaltskanten (tackar min lyckliga stjärna för att det gick). Nu full spurt uppför, vet fortfarande inte hur långt det är kvar men fattar att det är nära. känner att jag får en bra lucka och när jag ser målet 100 meter bort precis utanför Globen har jag en lucka på ca 50 meter. Så jag hinner njuta ett par sekunder av segerns sötma innan jag kör över linjen. Glädjande så var min klubbkamrat Otto Wiberg med fint på 3 plats med Valhalls Johnny Engel på 2 plats Resultat Stockholm Ride. Lite kul jag och Otto var 1&2 på Roslagvåren och Johnny också i topp då så favorit i repris igår.

Sammantaget en kanonkväll och ett höjdararrangemang med en stor eloge till den fina organisationen. Enda plumpen i protokollet var felet i distansangivelsen. Sen tycker jag personligen at det var lite stökigt i målgångeen med trång vägbana och mycket rundsvängar. Men det är nog svårt att göra så mycket bättre. Optimalt hade ju förstås varit en avstängd Nynäsväg för bred långspurt (dream on i guess). I mål sen medalj till alla. korv o bröd och lite eftersnack. Fick också ett par justa Craft Cykloteket bibs i pris. Tack!

Garmin data från Masterstarten 114 km tid 2.52 snittfart 39.7 maxfart 61,3 puls 137 snitt max 176 (säsongshögsta i spurten). Förstås helnöjd med kvällen. Ja hela säsongen har gått ruggigt bra. Hoppas det kan fortsätta framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar