måndag 16 september 2013

Roslagshösten RR

I och med Roslagshösten igår så avslutade jag min tävlings och motionsloppsäsong 2013. Jag fick precis det avslut jag önskade med ännu ett lyckat lopp fritt från missöden och med bra resultat. "This calls for some champagne" sa jag på kvällen till min fru. Nu ska vi fira en bra säsong utan vurpor, skador eller sjukdomar och med en massa bra resultat sa jag. Och kanske allra mest att den är slut sa Kajsa:-) Skål för det!

Loppet var perfekt tajmat med "sommarens" sista dag, även om det var rejält blåsigt. Vi var väl ett 25 tal av de ca 500 startande som gav sig iväg i den första snabbgruppen för 13,5 mils cykelåkning i fin Roslagsmiljö. Det satte av rätt bra direkt med 41 kmh de första 4 milen så relativt snart var vi nere på ca 15 i klungan. Efter Rimbo blev det tung motvind och allt färre var sugna på att hålla farten uppe. Med 5-6 långa vindpinade mil kvar kändes inte heller en utbrytning som speciellt lockande så jag höll en ganska pigg kropp i schack och försökte köra relativt hårt med lite småryck för att trötta ut de andra lite. Det var lite si och så med dragviljan i gänget. Det var mest en 3-4 st som turades om.
Foton från loppet Anders Hellbom

Några till lämnade in och upp mot Vallentuna var ca10 kvar. Det kom sen ett snabbt parti ned mot Lindholmen med snällare vind där fick jag och David Scrivner från vår klubb en lucka tillsammans med Krister Bergström Hovet. Vi tryckte på i ett bra lagtempo och med ca 2 mil kvar förstod jag ganska snabbt att det här kommer hålla hem, hade bra krafter kvar och luckan blev snabbt stor. Efter en dryg mils hårdkörning lämnade David in och även Krister sa att han började bli krokig. Vi svängde in på Almungevägen för de sista 5 k hem i tung motvind. Krister sa att "jag tar ditt hjul in" så får du det. Ok sa jag, det blir bra och körde på så mycket jag orkade. Härlig känsla att köra om en massa cyklister som samtidigt var på väg in mot mål på den korta rundan med 2 motorcykeleskorter framför som banade väg.


Sista 5 k i kraftig motvind var också det parti där jag körde riktigt hårt, kanske lite i onödan då det var långt bak till efterföljande, men skönt att få ut det sista. Här på väg in i sista kurvan mot målet.

Spurten som egentligen inte var någon spurt eftersom Krister hade lovat så blev ändå en maxning på rakan "just for the sake of it". Krister var ändå på hjul och en liten stund trodde jag han skulle gå om sista 50 meter och säga "lurad":-) till mig, men det gjorde han som gentleman förstås inte. Bilden från Ibike nedan visar sista 5 k med snitt 355 watt 396 NP 38.9 fart i tung motvind och höga 160 i snittpuls. Spurten med 1021 watt sista 10 sek och 756 w sista 30 sek.

Grymt kul att korsa mållinjen först i cykellopp även om det var ett motionslopp där bara vi i första gruppen "tävlade". Hade bra kontroll på ansträngningen hela loppet med 143 i snittpuls. Fart 39,2 snitt watt 261, NP 306. 134.8 km på 3.26. Min ambition att höja kadensen något verkar också fungera, igår 87 på hela loppet.
Så i år fick jag en "back to back" i de båda Roslagsloppen med glädjen att rulla först över linjen både på våren och hösten. Nu dags för lite vila och återhämtning, ska bli rätt skönt faktiskt efter 1067 utemil så här långt i år. Sen dags att fundera lite kring nästa års ambitioner och målsättningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar