torsdag 5 september 2013

RR Smacktempo Lindholmen en jobbig mil

Igår kväll var det slutomgång för säsongen i Smackserien. Ett avkortat tempolopp över bara 1 mil. 1 mil är väl ingenting bara full gas hela tiden, eller? Ja tjena, ofta kan det bli värre när det är så pass kort lopp så att man nästan instinktivt tror sig behöva spurta hela vägen. Och tro mig man kan hinna bli rätt trött på bara en knapp kvarts cykling också. Kändes inte helt hundra i andning och ben på uppvärmningen med betydligt högre ansträngningsgrad givet hastighet än vad jag hoppats på, men får väl kämpa desto mer tänkte jag, det är väl bara 13-14 minuters lidande vi talar om? Så jag satte av i full fart lite lätt sida med och upp nära rött från start. Hade 47,5 i snitt efter 4 km och tänkte att det här går ju ändå bra när jag susade om första cyklist framför mig. Man kanske kan lura kroppen någon minut extra att gå över gränsen men knappast en kvart och jag insåg att det här tempot håller inte på hemvägen. Slog av väl tidigt in mot rundmärket och gjorde en usel vändning där jag tappade all fart och snittfarten gick från 47,5 till 45 på nolltid. Bit ihop och kämpa nu sista 5 i lång böljande kuperad sida motvind, ok, blir jättekul, not, tänkte jag. En vidrig hemresa där jag knappt hade ork att parera för bilen jag mötte i sista svängen. Lika bra att du kör över mig så jag får slut på lidandet.. Glädjande nu så här i efterhand höll jag mig på hjulen och rullade helt slut in på 13.22, fart 44.9 pulssnitt 163 (högst i år). Den fysiska tömningen räckte till en 3 plats, slagen med 18 respektive 7 sekunder av samma Södertäljekillar Daniel Lundvall & Patrik Morén som veckan innan. Fick höra igår att dom den veckan hade åkt partempo stora delar av sträckan men igår var dom före på ett "rent" sätt. Något långsammare snittfart än förra veckans dubbelt så långa lopp men relativt de andra ungefär samma avstånd. Banan kanske var lite tuffare? Garmin Lindholmen tempo I mål lite besviken över insatsen, hade hoppats på snabbare tid men med facit hand ganska nöjd ändå, framför allt att jag kämpade till sista tramptaget. Resultat Smack

Sen var det sedvanlig fika, denna gång med stort smörgåsbord utöver alla kakor, kaffe, saft och juice. Priset för kalaset, tävling tidtagning, flaggvakter och allt fika är 20 kr per gång! Det här ju inte ens idéellt. Det är ju en förlustaffär och sponsrad verksamhet som Smackserien innebär. Hatten av för alla inblandade som gör ett jättejobb, ni kan gott höja priset lite nästa år:-). Att träna kan vara rätt kul men med en nr lapp på hjälmen blir cykling så mycket roligare, det går inte att komma ifrån. Till mackorna och fikat var det prisutdelning för totalen i alla klasser under säsongen. Guld silver och brons blev jag utan, jag fick ytterligare en 4 plats i Elit klassen totalt till min "Sven Nylander" samling. Nu är det slutpsurt på tävlingsfronten för i år, kör tempo DM på lördag, sen hade jag helt missat att det går ett storlopp linje i Västerås på Söndag Anundsloppet över 15 mil som ingår i Swecup och har större delen av Sveriges elitklunga på startlinjen. Siktar på att efteranmäla mig till det. Har inte kört något tufft linjelopp sedan i juni så det kan kanske bli lite övermäktigt men "reach for the stars..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar