onsdag 23 oktober 2013

Vilken cykel vill jag åka på nästa år?

Ja det är frågan det.En av livets verkligt svåra och viktiga frågor:-) Är svårt sugen på att uppgradera min racer till nästa år. De två år jag kört nu och tränat och tävlat har jag gjort det med Specialized S Works Roubaix årsmodell 2009 eller så.

Den har varit kanon och fungerat klanderfitt de ca 3000 mil jag kört på den under 3 års tid. Inte en enda vurpa. knappt ens en punktering, 1 i år 1 förra året. Bara bytt drivdelar, klingor, kedja och kassett några gånger och Campaväxlarna spinner som en katt fortfarande. Men jag inbillar mig att det hänt lite på utvecklingsfronten senaste 5 års perioden och den komfortmodell jag har saknar lite edge i vridstyvhet, aeroegenskaper och snabbhet.

Eftersom jag cyklar mest i Sverige som är platt, tränar mycket själv och på lopp gärna håller mig långt fram i klungan, eller allra helst solo framför (i slutet av loppen i alla fall:-) så vill jag prioritera bra aeroegenskaper samt styvhet för spurter, igångdrag och ryck. Det finns ju en massa Aeroramar nu som jag skulle kunna tänka mig allihop. Specialized Venge, Cervelo S5, Scott Foil, BMC TM eller Bianchi Oltre. Men när jag såg den här: Felt AR 2014 FRD så kan jag bara säga VILL HA NU!
Den ser ju löjligt snabb ut och Felt har erkänt bra aeroegenskaper redan innan denna som de hävdar krossar allt de eller någon annan tidigare gjort, (bra marknadsföringskille han i videon:-) Passionerad kunnig och övertygande. Makes me wanna buy.

Ett annat vägval är att gå på de lite lättare nya ramarna, enligt uppgift generellt lite bekvämare lika vridstyva, förstås lite bättre i klättring men lite sämre aero. Nu finns det dock några som tagit in lite aerofunktion även i det segmentet som Scott Addict, Trek Madone 7 serien och Cervelo R5 . En annan cykel som verkar fantastisk fin i "lättsegmentet" är Focus Izalco Max

Här i Team AG2R uförande. Dom här värsta lättviktsramarna väger runt 700 gram idag, vilket är lika med EN vattenflaska och mindre än ett kilo inkl framgaffel. Helt galet vilken utveckling det är. Ja det är inte lätt det här, lite kluven på vilken väg jag ska ta. Men kul att kolla på och förhoppningsvis ännu roligare att cykla på vad det nu blir till nästa år.

Vilken skulle du valt? Eller har du något annat superalternativ?




5 kommentarer:

  1. Fan, den Felt-cykeln var riktigt, riktigt fin! Hur tänker du kring växlar, elektroniska eller mekaniska? Efter att ha kört ett år på elektroniska kan jag inte annat än lovorda dom. Stabila, precisa och slänger alltid i växlarna klanderfritt oavsett hur mkt tryck du har på pedalerna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå! Ja Felt cykeln ser helt magisk vass ut och testar tydligen klart bäst av alla aerocyklar nu. Värstingen kostar som en bra bil också 12 000 usd. Vad gäller elektroniska växlar så verkar ju alla som testat gilla det skarpt så det kanske lutar åt det.

      Radera
  2. Cervelo S5 om du vill ha aero, annars R5 med ett par fina högprofilare till :)!

    SvaraRadera
  3. Kör sedan 2 år på en Felt F1 Team Issue med Dura Ace Di2 som jag köpte beg av Garmins Pro Tour lag när dom bytte till Cervelo (Johan van Summerens ex hoj). Jag är mycket nöjd med denna cykel, styv som ett järnspett men ändå responsiv och en dröm att hantera både på platten här hemma och i bergen i Alperna. Di2 systemet är helt klart värt de extra pengar det kostar! Tveksam om Dura Ace är värt men Ultegra Di2 är "för" billigt jämfört med funktionen! Jag monterade Rotor ovala klingor på min i våras trots att expertisen sa att det skulle vara omöjligt att få framväxeln att lira med dessa, ren bullshit! Lite pill och sen satt växlingarna som en smäck. För mig som är 198 cm lång spelar aero aspekten mindre roll men som jag begriper det ligger Felts nya ARD långt framme även i denna aspekt. Så jag skulle lätt satsa på Felt med Di2 och ett par fina hjul. Kostar som en bil, javisst men man lever bara en gång! :-)

    SvaraRadera
  4. Tack för bra input. Ja det är rätt inställning man lever bara en gång och livet är för kort för att dricka dåligt vin som jag brukar säga. Elektroniskt eller mekaniskt? Ja det är ju det också förstås, alla verkar kanonnöjda som har elektroniskt. Baksidan är förstås 15-20 k till om man inte tar Ultegra Di2, men tveksam om man vill det på en sån typ av ram.

    SvaraRadera