onsdag 22 oktober 2014

Veteran VM istället för Vättern?

Med det stora sub 7 målet uppnått i år JB VR 2014 på ett närmast osannolikt sätt med mindre än 10 sekunder till godo (7 timmar är 25200 sekunder jag använde 25192 av dom och 17 lagkamrater i Conti Test Team klarade det mellan 25191-25199 sekunder ) så har jag efter en del övervägande bestämt mig för att ta en paus med Vätternrundan.
                                                          Conti laget inför start 2014

Conti med lagkapten Erik Vrang RR Contibloggen VR 2014 gör en ny satsning och laget som blev klart igår se verkligen kanonstarkt ut. Många starka rävar med från förra året och flera grymma nytillskott. Blev svårt sugen att köra när jag såg listan på laget. Men tog beslutet för någon vecka sedan att efter 4 raka VR sen jag började cykla 2011..

att det här blir svårt att toppa och jag tar en paus och funderar lite över andra utmaningar. Jag är rätt säker på att jag kommer ångra mig när jag tränat några gånger med Contikillarna i vår och inte minst när det börjar dra ihop sig mot mitten av juni och starten, men så här får det bli. Nu kanske det ges tid till något annat lopp eller satsning nästa år?

Har inte satt ned foten kring planerna och tävlingsambitioner nästa år men Masters VM som nu går i Ålborg Danmark 3-6 september känns rejält lockande som huvudmål. Nu ska man bara se till att få plats på startlinjen och vara topptränad för det. Tyvärr är det inte bara att anmäla sig utan man måste kvaltävla och komma topp 25% där. Jag är rätt säker på att kunna hålla mig topp 25% i ett kvallopp om jag bara är är frisk och bra tränad, men allt kan ju hända, krascher, punkteringar osv så inte helt optimalt med kvallopp och ännu mindre ur tidsperspektiv då det går i Danmark med Köpenhamn Granfondo 16 maj.

Hade tänkt vänta med Masters VM planer till 2016 då jag får vara med i H50 för optimala chanser till topplacering, men nu när det nästan går på hemmaplan är det väl bra att försöka få ett genrep i H45 också, och vem vet även om jag blir äldst i H 45 så kan chans finnas till bra placering om allt är på plats rätt dag. Jag menar hur svårt kan det va? Det är ju bara VM! Sydeuropeer, öststatare, danskar, jänkare och annat löst folk som inte gjort annat än cyklat de 30 senaste åren. Nu har jag absolut ingen vetskap om det men min magkänsla är att det dessvärre existerar doping även i mastersklasserna. Det är lätt att tänka tanken på att gubbar i medelåldern gärna tar till lite testosteron, kanske av flera orsaker än av att bara vilja cykla fortare..Eller är jag kanske alltför konspiratorisk och bara vill ha något att skylla på om det går dåligt:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar