lördag 25 oktober 2014

Välkommen till stallet min nya arbetshäst

Har varit utan en Cyclocross i ca två månader. En cykel för höst/vinter och vårträning, för att inte tala om all pendling. En riktig arbetshäst alltså. Men idag köpte jag äntligen min nya.

Hittade en riktigt fin uppsättning för vettiga pengar efter lite sparring med grabbarna på Sigges Cykel i Vinsta / Vällingby. Blev en modifierad Trek Crockett Disc 5 som efter lite ombygge hämtades idag. Modifieringarna var en rejäl uppgradering av hjulen till Bontrager Affinity Elite. Är det något som verkligen gör skillnad så är det hjul i toppklass.
Tog bort standardklingorna 46/34 eller vad som sitter på och bytte till en singelklinga 50 fram. "Ska du ha singelklinga 50 fram undrade killarna"? Ja blir det för lätt tror ni kanske 53? Nej jag kör ju aldrig på lilla ändå (utom i bergen på Mallorca) och med 11-28 bak borde det väl t.o.m gå att klättra i berg om det nu funnits några hemma så det borde väl funka svarade jag. Så blir det lite lättare och man slipper strul med framväxlingar. Vidare på med skärmar för slask och snöpendling och ett par schyssta Shimano XT pedaler eller vad de hette,  har ingen koll på MTB prylar.

Bytte hjulen till Schwalbe Durano 25 och sen var den klar och vägde in på 9.5 kg. Riktigt skapligt för en arbetshäst i alu med skärmar och Shimano 105 grupp.

Drömväder för en testur idag med iihållande regn och stark vind, eller inte.  Var också rätt seg kom hem från Paris igår och haft 4 raka sena kvällar hemma och där med vin och dålig sömn. En planerad "minifalling down" kanske man kan kalla det. Nu ska jag snart börja träna lite mer igen efter många lugna veckor.

Avsaknaden av träning kändes idag. Märker det tydligt när jag hållt upp, räcker med 5 dagar till en vecka. Benen är pigga värre men pulsen är lätt 10 slag högre än vanligt givet samma ansträngning. Otroligt vilken färskvara kondition är. Idag hade jag 143 puls i snitt över 2 h 30 min och 82.5 blåsiga och regniga kilometer. Givet den farten och ansträngningen en dag i bra form hade det varit minst 10 slag lägre. Men det kändes ändå rätt ok kontrollerat hela passet och SKÖNT och ROLIGT att cykla igen efter många dagar utan.

Ännu roligare var cykeln, vansinnigt skön, distinkta pigga och styva hjul som svarade direkt. Grym fart och riktningsstabil samtidigt som den är lättsvängd. Utväxlingen kändes perfekt balanserad. Testade 50/28 sista biten upp för Frestabacken och det var ju rena klätterväxeln. Kunde spinna med högkadens som Froome med lätt känsla så ingen risk att växlarna blir tunga här hemma i alla fall. UNDERBART också med skivbromsar. Så härligt det ska bli att slippa urkass bromsverkan nu framöver i regn och snö. Man borde ju helt klart ha skivbromsar på racer också. Bara ett problem det är ju inte tillåtet att tävla med. Rätt absurt kan tyckas och lär ändras inom något år.

Kajsa och jag var på Alex & Sigge på Cirkus i onsdag. Värmde upp med kalaspizza och pasta på Taverna Brillo
Showen var roligare än vad jag trott och helt klart sevärd. De bjuder på sina och våra tillkortakommanden på ett kul och skickligt sätt. Även om det förstås är lite utstuderat.
En lång dag i Paris i torsdags behöver sköljas ner
There is a new Sheriff in Paris. Vi hamnade på en cowboy & indianfest med ett fondbolag vi gästade
Lämnade den efter en stund och avslutade med en klassmiddag på liten kvarterskrog i toppklass

Operan 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar