lördag 18 juni 2016

Frisk och stark med dunderhonung?

Haft ett par småsega veckor med en elak infektion jag fick i operationsärret. Tagit 2 olika sorters penicillin nu i 12 dagar. Har blivit lite bättre men inte bra.


Igår tipsade min bokföringstjej mig om en speciell sorts honung som heter Manuka från Nya Zeeland. Den innehåller som ingen annan honung mycket av det bioaktiva ämnet methylglyoxal MGO som har unikt antibakteriella egenskaper. Verkar vara rena dunderhonungen, läs här http://kurera.se/nya-honungen-som-ar-mer-effektiv än antibiotika

Måste man ju testa omgående så jag åkte till Sollentuna Centrum idag och hittade en burk i Life butiken. Hoppas det kan göra jobbet penicillinet verkar ha tufft med. Sett till priset verkar det vara fina grejer 370 kr för 250 gram, som hittat. Har nu smörjt in det infekterade området med dunderhonungen och även käkat ett par surdegsmackor till lunch med honungen på, grymt god var den också. 


Kände mig omgående lite som Bamse och gick sen ner och tog en timme på Monarken och tittade på EM fotboll. Kändes helt ok med några lite pulshöjande 10 min intervaller.


Spännande nu med Vätternrundan följer lite tidsuppdateringar för snabbgrupperna och gruppen jag skulle varit med i med start 12.00 idag om knappa 20 cyklister efter lite manfall sista dagarna har slagit följe med Bianchi / Mustach redan från start och är en stor fin grupp nu som siktar under 7 timmar. Det verkar vara stenhårt och tight och estimerad tid är precis över 7 efter Hjo efter 171 km. Håller tummarna stenhårt. Kämpa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar